Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kansanedustajat ja tutkijat tajua sitä että syntyvyys on alhaista koska ei ole varaa lapsiin?

Vierailija
23.05.2026 |

Monella on niin pieni palkka että ei ole järkeä tehdä lapsia koska kaikki on niin kallista. Ei myöskään keskiluokan ole järkevää tehdä lapsia koska lapset vie rahaa, lapsen/lapsien myötä keskiluokka ei pysty vaurastumaan sijoittamalla koska sijoitus mahdollisuus pienenee lapsien myötä.

Jos tulot ovat hyvät niin sitten niitä lapsia voi tehdä koska silloin niihin lapsiin on varaa eikä silti tarvitse elää köyhyydessä, silloin voi sijoittaa ja elää kuten haluaa. 

Ihmettelen syntyvyys keskustelussa ettei tästä aiheesta puhuta tutkijoiden ja kansanedustajien toimesta.

Palkkoja pitää nostaa reilusti tai sitten työläisten verot alas.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämä perustelu lentää. Väestönkasvuhan on suurinta nimenomaan köyhimmissä maissa ja vähenee eniten rikkaimmissa.

Vierailija
42/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitäkin jotka vain haluavat kakaroita, välittämättä yhtään mistään mitään. Elämä kantaa, nämä yksinkertaiset sanovat. Ollaan käsi ojossa pyytämässä rahaa isovanhemmilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti taustalla lienee jossain määrin ohjailtu kehitys. Ei ole sattumaa, että some-algoritmit ovat polarisoineet sukupuolet täysin eri nurkkiin. Naisille vasemmistolaista propagandaa ja yolo-kuvastoa, miehille oikeistolaista uhkakuvaa ja jotain tradwife fantasioita. Kuka tästä hyötyy, sitä voi hetken pohtia.

Vierailija
44/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti taustalla lienee jossain määrin ohjailtu kehitys. Ei ole sattumaa, että some-algoritmit ovat polarisoineet sukupuolet täysin eri nurkkiin. Naisille vasemmistolaista propagandaa ja yolo-kuvastoa, miehille oikeistolaista uhkakuvaa ja jotain tradwife fantasioita. Kuka tästä hyötyy, sitä voi hetken pohtia.

Jo 70-luvulla vasemmistoradikaalit pääosin olivat nuoria yliopistokoulutettuja kaupunkilaisnaisia. Ei siinä ole mitään uutta. Ihailun kohde heillä on vain vaihtunut Neuvostoliitosta Palestiinaan ja Prideen.

Vierailija
45/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan lapsiperheet tyytyivät paljon matalampaan elintasoon kuin nykyisin. 

Esimerkiksi vielä 90-luvulla oli tavallista, että lapsiperhe asui kerrostalossa. Nykyisin ihmiset haluavat omakotitalon ennen lastenhankintaa, ja se tietysti maksaa eikä suurella osalla ole varaa siihen. 

Taikka ennen lapselle riitti harrastukseksi se, että puuhattiin jotain itsekseen, kaverien kanssa tai perheen kanssa. Enää se ei riitä, vaan harrastamista varten tarvitaan seurajäsenyys ja valmentaja. Sekin maksaa todella paljon eikä siihen tahdo olla varaa, jolloin lapsia ei välttämättä voida hankkia.

Kun ei synny tarpeeksi uusia sukupolvia ylläpitämään tätä yhteiskuntaa, niin se elintaso romahtaa lopulta kaikilla etenkin vanhuudenpäivillä ja sairaana. Nuoret on vaan niin lyhytnäköisiä etteivät halua  miettiä tuollaissia asioita. Kyllä joku muu hoitaa ne asiat... Hoitaahan?

Vierailija
46/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ennenkin lapsia tehty vaikka ei ollut edes äitiyslomaa, rahasta puhumattakaan. Kyllä se on vain omasta halusta kiinni jos ei ole fysiikalla merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ennenkin lapsia tehty vaikka ei ollut edes äitiyslomaa, rahasta puhumattakaan. Kyllä se on vain omasta halusta kiinni jos ei ole fysiikalla merkitystä.

Silloin se oli normaalia. Sitä paitsi ennen ei tarvinnut pelätä lasuja jos teki jotain epänormaalia.

Vierailija
48/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se johdu siitä, koska Afrikassa ollaan vielä paljon köyhempiä, mutta siellä tehdään tosi paljon lapsia.

Ja sielläkin ihmiset noin yleisesti ottaen selviävät hengissä, eivätkä odota elämän olevan jotain materialismin ilotulitusta. Tämä itsekkyys ja pinnallisuus upottaa länsimaisen kulttuurin hyvin nopeasti. Siihen ei ole tarvittu kuin muutama vuosikymmen ehkäisyn aikakautta. 

Materialismin ilotulitusta? Itsekkyyttä? Olet kyllä pudonnut päällesi aika korkealta!

Minä tienaan toimistotyössäni 2100,- netto kuussa. Maksan pois asuntolainaa (mies myös, laina on yhteinen) ja maksan yksityistä sairausvakuutusta. Olen 31. Tässä tilanteessa en halua lasta, koska nautin sellaisista asioista, joita omat vanhempani eivät minulle voineet tarjota: teatterista, elokuvista, viikonlopun pyöräreissuista yhdistettynä hotellissa yöpymiseen, Tallinnassa, Hampurissa tai  Köpiksessä käymisestä kun on pidempi viikonloppu, lomallani vaellusreissusta Norjan Lapissa tai aurinkolomasta jouluna Uudessa Seelannissa kun siellä on kesä. 
Mitään ilotulitusta elämäni ei ole, vaan suurimmaksi osaksi töitä aamusta iltaan (kotityötkin on!) enkä myöskään ole itsekäs vaan pidän usein hyvää huolta kahdesta kummilapsestani ja vien äitiäni säännöllisesti ulos syömään tai kahville tai ajelulle jonnekin, jossa hän ei ole vielä ollut, RESSUKKA PERUSKÖYHÄ NELJÄN LAPSEN ÄITI KUN ON.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan lapsiperheet tyytyivät paljon matalampaan elintasoon kuin nykyisin. 

Esimerkiksi vielä 90-luvulla oli tavallista, että lapsiperhe asui kerrostalossa. Nykyisin ihmiset haluavat omakotitalon ennen lastenhankintaa, ja se tietysti maksaa eikä suurella osalla ole varaa siihen. 

Taikka ennen lapselle riitti harrastukseksi se, että puuhattiin jotain itsekseen, kaverien kanssa tai perheen kanssa. Enää se ei riitä, vaan harrastamista varten tarvitaan seurajäsenyys ja valmentaja. Sekin maksaa todella paljon eikä siihen tahdo olla varaa, jolloin lapsia ei välttämättä voida hankkia.

Tämä on niin totta. Ja kyllähän tuo asenne tarttuu myös lapsiin. Jos kaikki asuvat omakotitaloissa, se kerrostalossa asuva herättää ihmetystä.

Eilen oma 8-vuotias lapseni väitti minulle, ettei lukeminen ole harrastus. Hän pelaa jalkapalloa seurassa ja soittaa musiikkiopistossa. Kerroin hänelle, että lukeminen se vasta hieno harrastus onkin, kun sitä voi harrastaa missä vain ja ilman opettajaa tai kaveria.

Meillä tosiaan on lapdillw porvarilliset musiikki- ja liikuntaharrastukset. Mutta edelleen haluan ajatella, että olisin ollut yhtä hyvä vanhempi, vaikka olisin ollut pitkäaikaistyötön. Silloin olisin vienyt lapsia enemmän kirjastoon ja luonnonvesiin uimaan, korvannut ajalla mammonan. Toivoisin tätä samaa uskoa myös niille, jotka tällä hetkellä lapsiluvustaan päättävät. Paljon aikaa saanut ja rakastettu lapsi pärjää edelleen koulussa ja saa hyvän ammatin, vaikka perhe köyhä olisikin.

Vierailija
50/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ennenkin lapsia tehty vaikka ei ollut edes äitiyslomaa, rahasta puhumattakaan. Kyllä se on vain omasta halusta kiinni jos ei ole fysiikalla merkitystä.

Noin juuri, kyllä sitä ennenkin lapsia tehtiin. Paitsi että juuri juttelin oman isäni kanssa. Kolmesta lapsesta yksi oli suunniteltu. 
Tuohon nähden hoitivat kyllä duuninsa vanhempina ok. Ehkä he eivät muutenkaan odottaneet elämäänsä matkailua tai kalliita tavaroita, ja toisaalta kyläyhteisössämme ei kukaan harrastanut mitään kummempaa, joten pari ekstralasta meni siinä sivussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso afrikan sarvessa vs Suomessa on täysin eri. Oikeasti köyhien ryysyläisten ei kannata tehdä yhtään ainutta lisäsuuta kuluttamaan vähiä resursseja. Hyvä kun itse pärjää. Kokoomuslaiset taas kuplassaan fantasioivat, että köyhälistö tekee lapsia, että saavat maksimaaliset kelan tuet.

Vierailija
52/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintaso afrikan sarvessa vs Suomessa on täysin eri. Oikeasti köyhien ryysyläisten ei kannata tehdä yhtään ainutta lisäsuuta kuluttamaan vähiä resursseja. Hyvä kun itse pärjää. Kokoomuslaiset taas kuplassaan fantasioivat, että köyhälistö tekee lapsia, että saavat maksimaaliset kelan tuet.

Afrikan sarvessa keskimääräinen lapsiluku on 5-6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä asia et ne ei tee lapsia jotka ei niitä halua.

Vierailija
54/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se johdu siitä, koska Afrikassa ollaan vielä paljon köyhempiä, mutta siellä tehdään tosi paljon lapsia.

Ja sielläkin ihmiset noin yleisesti ottaen selviävät hengissä, eivätkä odota elämän olevan jotain materialismin ilotulitusta. Tämä itsekkyys ja pinnallisuus upottaa länsimaisen kulttuurin hyvin nopeasti. Siihen ei ole tarvittu kuin muutama vuosikymmen ehkäisyn aikakautta. 

Materialismin ilotulitusta? Itsekkyyttä? Olet kyllä pudonnut päällesi aika korkealta!

Minä tienaan toimistotyössäni 2100,- netto kuussa. Maksan pois asuntolainaa (mies myös, laina on yhteinen) ja maksan yksityistä sairausvakuutusta. Olen 31. Tässä tilanteessa en halua lasta, koska nautin sellaisista asioista, joita omat vanhempani eivät minulle voineet tarjota: teatterista, elokuvista, viikonlopun pyöräreissuista yhdistettynä hotellissa yöpymiseen, Tallinnassa, Hampurissa tai  Köpiksessä käymisestä kun on pidempi viikonloppu, lomallani vaellusreissusta Norjan Lapissa tai aurinkolomasta jouluna Uudessa Seelannissa kun siellä on kesä. 
Mitään ilotulitusta elämäni ei ole, vaan suurimmaksi osaksi töitä aamusta iltaan (kotityötkin on!) enkä myöskään ole itsekäs vaan pidän usein hyvää huolta kahdesta kummilapsestani ja vien äitiäni säännöllisesti ulos syömään tai kahville tai ajelulle jonnekin, jossa hän ei ole vielä ollut, RESSUKKA PERUSKÖYHÄ NELJÄN LAPSEN ÄITI KUN ON.

Tämän oli pakko olla provo. Ai normaaliin elintasoon kuuluvat jouluiset aurinkolomat uudessa seelannissa? Ei ihme että tämä maailma hukkuu paskaan, jos tämä on käsitys "normaalista". Sanoisin olevan erittäin harvalukuisen eliitin juttu, ja hyvä niin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia tehtiin, koska niitä haluttiin tai ei ehkäisty. Nyt syntyvyys on on ehkäisty Petteri Orpon hallitukselle. Eikö tämä ihmetytä ketään?

Hyvä, ettei sun tyyppiselle ihmiselle synny lasta kurjuuteen.

 

Lapsi pitää itse elättää, ei aina olla käsi ojossa.

 

Veisit varmaan päivähoitoonkin, ja makaisit itse kotona.

Vierailija
56/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliopistokoulutus, palkasta jää käteen 1900€. Olin hölmöläinen joka kuvitteli, että opiskelemalla ahkerasti minullakin on mahdollisuus hyväpalkkaiseen työhön. Ne työt jaettiin suhteilla joita minulla ei ole, koska en ole syntynyt oikeaan sukuun. Ei kiinnosta tehdä lapsia maahan, joka taantuu kovaa vauhtia banaanivaltioksi. Enkä jaksaisi enää näin kolmikymppisenä aloittaa taas kaikkea alusta ja karata ulkomaille, kun vanhemmatkin sairastelee ja ikääntyy. Jää siis lapset tekemättä. 

Vierailija
57/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan lapsiperheet tyytyivät paljon matalampaan elintasoon kuin nykyisin. 

Esimerkiksi vielä 90-luvulla oli tavallista, että lapsiperhe asui kerrostalossa. Nykyisin ihmiset haluavat omakotitalon ennen lastenhankintaa, ja se tietysti maksaa eikä suurella osalla ole varaa siihen. 

Taikka ennen lapselle riitti harrastukseksi se, että puuhattiin jotain itsekseen, kaverien kanssa tai perheen kanssa. Enää se ei riitä, vaan harrastamista varten tarvitaan seurajäsenyys ja valmentaja. Sekin maksaa todella paljon eikä siihen tahdo olla varaa, jolloin lapsia ei välttämättä voida hankkia.

Tämä on niin totta. Ja kyllähän tuo asenne tarttuu myös lapsiin. Jos kaikki asuvat omakotitaloissa, se kerrostalossa asuva herättää ihmetystä.

Eilen oma 8-vuotias lapseni väitti minulle, ettei lukeminen ole harrastus. Hän pelaa jalkapalloa seurassa ja soittaa musiikkiopistossa. Kerroin hänelle, että lukeminen se vasta hieno harrastus onkin, kun sitä voi harrastaa missä vain ja ilman opettajaa tai kaveria.

Meillä tosiaan on lapdillw porvarilliset musiikki- ja liikuntaharrastukset. Mutta edelleen haluan ajatella, että olisin ollut yhtä hyvä vanhempi, vaikka olisin ollut pitkäaikaistyötön. Silloin olisin vienyt lapsia enemmän kirjastoon ja luonnonvesiin uimaan, korvannut ajalla mammonan. Toivoisin tätä samaa uskoa myös niille, jotka tällä hetkellä lapsiluvustaan päättävät. Paljon aikaa saanut ja rakastettu lapsi pärjää edelleen koulussa ja saa hyvän ammatin, vaikka perhe köyhä olisikin.

Oletko elänyt koskaan pitkäaikaistyöttömänä ja köyhänä? Nykysuomessa meihin suhtaudutaan kuin spitaaliseen. Haukutaan loiseksi, huudellaan mene töihin jne. Miksi tekisin lapsen, kun tiedän millaista kohtelua hän saisi osakseen? Luokkakaveritkin ihmettelisi, että miksi lapsi ei pelaa seurassa jalkapalloa ja harrastaa vain lukemista, eihän se ole harrastus.

Vierailija
58/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitääkö sen perhe-elämän sitten aina olla niin valtavan luxuriöösiä kerskakulutusta? Onko pakko olla purjevene, hevospooloharrastus, 800 m2 kartano, sähkö-Jaguar, viisi kaukomatkalomaa vuodessa, laventelintuoksuinen vaahtokylpy jossa shampanjanjuontia joka päivä jne, ja mitäs vielä, en edes tiedä noita clichéitä (huomatkaa arvollenne sopiva heittomerkki äskeisessä) enempää...

Eikö tavallisen työssäkäyvän elämä riitä kenellekään? 

Miten te perustelette noiden vaatimustenne oikeutuksen itsellenne ja muille, jos teillä itsellänne ei kuitenkaan ole annettavananne (työ)markkinoille ja talouselämälle tavispalkkaanne suurempaa lisäarvoa? Jonkun muun kuin te itse, pitäisi siis maksaa teille sen oikean tuottavuutenne ja vaatimustenne / odotustenne välinen erotus?

Miksi kitsch-taulut, melamiinihuonekalut, köyhän näköiset vaatteet, vanha japanilais- tai korealaiskinneri; peruskalja, siideri tai lonkero; peruna ja punajuuri jne ei kelpaa?

Kyllä huomaa, että suomalaisilla työläisillä on elämä ollut aivan liian kauan aivan liian helppoa, ja elintaso on ollut aivan liian korkea, kun keltainen neste on tuolla tavoin päässyt nousemaan yläkertaan ja kun oma subjektiivinen käsitys itsestä ja omasta sosiaalisesta asemasta on noin pahasti irtautunut realiteeteista.

Ja miten voi olla mahdollista, että "lapsia ei ole varaa tehdä": eivätkö teidän kuninkaalliset työläiskorkeutenne siedä edes mussia ilmaiseksi?

Nortti-Erkki - perhesuunnitteluinstituutin yliasiamies

Vierailija
59/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomen varakkailla ja rikkailla ei ole saman verran lapsia kuin Muskilla?

Nimenomaan nämä rikkaat pitäisi saada lisääntymistalkoisiin. Pitäisi olla lähemmäs 10 lasta, jos on miljoonatulot. Ihan aidosti pitäisi olla kova kulttuurinen painostus ja paheksunta, jos yritysjohtajalla on vain kaksi lasta.

Aika harva on rikas silloin kuin lapsia tehdään ellei ole syntynyt kultalusikka perseessä.

Normot työntävät yleensä lusikan suuhunsa, ihan riippumatta siitä onko se kullasta taottu vaiko vähän halvemmasta materiaalista.

Sinulla on eriskummalliset pöytätavat.

Nortti-Erkki - perhesuunnitteluinstituutin yliasiamies

Vierailija
60/61 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi edes pieni palkka. Mulla ei ole töitä ollenkaan. Valmistuin yliopistosta ja en ole päässyt edes haastatteluihin asti kun olen hakenut oman alan töitäm hakijoita 100-600 per työpaikka. Jäi lapset tekemättä, koska en halua niitä työttömänä tehdä. Elintaso jos laskisi tästä vielä, niin voin muuttaa pahvilaatikkoon sillan alle. Sepä olisi huono paikka lapsille kasvaa.

Jos teet lapsen niin saat asunnon halvalla jos olet pienituloinen. Valtio maksaa vissiin puolet vuokrasta ja lapsilisät. Tulottomana saatat vielä vaikka netota 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme