Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ranskassa ei ole tiskiharjoja?

Vierailija
22.05.2026 |

Miten ne tiskaa? Edes kaupat eivät myy tiskiharjoja.

Kommentit (222)

Vierailija
161/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisi on kyllä yksi saastaisemmista kaupungeista, joissa olen käynyt. Lapset jätetään rokottamatta ja tuberkuloosi on yhä yleinen sairaus. 

Vierailija
162/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo Ranskassa pesevät jollain likaisella rätillä tai sellaisella karhunkielellä, jos käsin pesevät. Tiskiallas oli yleensä mun siellä asumisaikana sellainen neliömuotoinen, tasapohjainen, vaikea pitää puhtaana. Kuivauskaappia ei tietenkään ollut vaan astiat kuivattiin jollain pyyhkeellä tai laitettiin sellaiseen muovihökötykseen pöydälle, siis lähinnä lautaset. Monet laittoivat kotonaan sen pyyhkeen tiskipöydälle, ja astiat sen päälle valumaan. 

Nuorena hoidin Ranskassa lapsia. Kerran yksi äiti näytti mulle miten pesukintaalla pestään pikkulapsi kylvyssä (hänestä me barbaarit pohjoisesta emme osanneet asiaa). Ensin kylvetettiin lapsi, sitten äiti kastoi pesukintaan siihen likaiseen kylypveteen, veteli kintaalla lapsen pyllyt puhtaiksi, sitten viimeksi samalla kintaalla vetäisi naperolta nassun. Pesukinnasta ei huuhdeltu eikä pesty kunnolla tuon jälkeen, se vaan laitettiin märkänä kuivumaan seuraavaa "hygieenistä" pesukertaa varten...

Noihin aikoihin Pariisissakin oli hyvin monessa paikassa vielä seisomavessa. Etenkin julkisissa tiloissa. Siinä sai hyvää jumppaa, kun piti kiinni ovennupista ja kyykisti. Kengät saattoivat ottaa osumaa (yäk). Viimeksi seisomavessan olen nähnyt vuonna 2006 eräässä kahvilassa, mutta sen jälkeen en muista enää nähneeni. 

Niitä reikä lattiassa vessoja on vielä ihan yleisesti esim Italiassa käytössä. Laskettelumonot jalassa on ihan kiva kykkiä moisella, mutta korkkareissa en tohtisi koettaa.

En pystyisi käyttämään sellaista vessaa ollenkaan. Se ei onnistuisi.

Kyllä tällaiselle vanhukselle kuin minä pitäisi olla jokin reikäjakkara. 🤣

Monelle polvivaivaiselle sellaiset kyykkyvessat ovat todella hankalia, jopa mahdottomia käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niillä ole kuivauskaappejakaan.

Ja ranskalaiset autot ovat aivan paskoja.

Kuitenkin ylivoimaisia suomalaisiin autoihin verrattuna.

Mitä ylivoimasta 106 Peugeotissa on Porsche Boxteriin  tai Mercedes AMG GT Coupeen verrattuna?

Kumpi noista on suomalainen, Porshce vai Mercedes?

Molempia noista on valmistettu Uudessakaupungissa.

Vierailija
164/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sieniasia, että on epähygieeninen? En ainakaan ole kuallu sen käyttöön. Kertokaa, miten se epähygienisyys tarkoittaa käytännössä? Mitä tauteja se levittää? Bakteereja astioihin? 

Onko tähän joku tutkimuslinkki? Ei siis mikään iltalehtien soopaa.

Monessa maassa ympäri maailman käytetään keittiösientä.

Vierailija
165/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo Ranskassa pesevät jollain likaisella rätillä tai sellaisella karhunkielellä, jos käsin pesevät. Tiskiallas oli yleensä mun siellä asumisaikana sellainen neliömuotoinen, tasapohjainen, vaikea pitää puhtaana. Kuivauskaappia ei tietenkään ollut vaan astiat kuivattiin jollain pyyhkeellä tai laitettiin sellaiseen muovihökötykseen pöydälle, siis lähinnä lautaset. Monet laittoivat kotonaan sen pyyhkeen tiskipöydälle, ja astiat sen päälle valumaan. 

Nuorena hoidin Ranskassa lapsia. Kerran yksi äiti näytti mulle miten pesukintaalla pestään pikkulapsi kylvyssä (hänestä me barbaarit pohjoisesta emme osanneet asiaa). Ensin kylvetettiin lapsi, sitten äiti kastoi pesukintaan siihen likaiseen kylypveteen, veteli kintaalla lapsen pyllyt puhtaiksi, sitten viimeksi samalla kintaalla vetäisi naperolta nassun. Pesukinnasta ei huuhdeltu eikä pesty kunnolla tuon jälkeen, se vaan laitettiin märkänä kuivumaan seuraavaa "hygieenistä" pesukertaa varten...

Noihin aikoihin Pariisissakin oli hyvin monessa paikassa vielä seisomavessa. Etenkin julkisissa tiloissa. Siinä sai hyvää jumppaa, kun piti kiinni ovennupista ja kyykisti. Kengät saattoivat ottaa osumaa (yäk). Viimeksi seisomavessan olen nähnyt vuonna 2006 eräässä kahvilassa, mutta sen jälkeen en muista enää nähneeni. 

Ilmankos n e kk et tuntevat Ranskan kodikseen. Hygieniakäsitykset ovat samalla tasolla. Hyi helvetti. 

Tämä on täyttä totta! Ranska on aina ollut vähän takapajula ja muuttoliikkeen ansiosta se on nykyään ihan uskomaton persläpi!

Vierailija
166/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sieniasia, että on epähygieeninen? En ainakaan ole kuallu sen käyttöön. Kertokaa, miten se epähygienisyys tarkoittaa käytännössä? Mitä tauteja se levittää? Bakteereja astioihin? 

Ja Ior Bock joi omaa spermaansa joka aamu. Se että jossain joku tekee niin ei todista sitä terveelliseksi tai edes järkeväksi.

Vierailija
167/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne räkii kurkkuäänellä astiat puhtaiksi.Huom.kuka haluaa syödä etanoita hyiiiiiiiiiiiiiiiiiii?

Ainoa kunnon kurkkuäänne on r-äänne, muuten asia on pikemminkin päinvastoin, ranskaa puhutaan aika paljon huulilla ja suun etuosalla ääntäen. 

Näin on. Tästä johtuen ranskalaisilla on usein huulet törröllä, vaikka olisivat kapeat ja pienet ja olipa kyse naisesta tai miehestä. Oletteko huomanneet?

Ollaan huomattu! Jäin aina tuijottamaan TV:stä nuoren, sievän uutistenlukijattaren suuta ja ja kertomansa asiat jäivät kuulematta.

Vierailija
168/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kaikki neljä käytössä; tiskiharja, sieni, luutu ja astianpesukone. Miksi pitäisi tehdä tästäkin kunnon vastakkainasettelu; harja vai sieni? Tottaka tiskiharjalla on helpompi nopeasti tiskata tietyn muotoisia, esim. tuopin muotoisia laseja tai isoja mukeja, ja sienellä tarjoiluvateja, tiskiallasta itseään, luutulla ottaa murut pöytätasolta ja pyyhkiä hellaa - perusastiat taas laitetaan koneeseen. Tiskiharja laseihin, pesusieni muuhun, kone perusveivaukseen, ja luutu ruuanvalmistusjätteiden siistimiseen

Luutu? Tarkoitatko kenties jotakin pesuliinaa? Meillä käytetään lattianpesussa käytetystä rätistä sanaa luuttu, eikä sillä missään nimessä pestä muuta kuin lattioita. Ei kai missään päin Suomea tuostakaan rievusta käytetä varsinaisesti sanaa luutu.

Pohojammaalla kyllä on ollu ja on erelleen laattialuutuja. Mutta huom. LAATTIAluutuja. Ei siis käytetä tiskaukseen - eikä edes pöytätasojen pyyhkimiseen - ainostaan lattian pesuun ;)

Vierailija
169/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne haluaa tehdä homman selvästi hankalammin ja epähygieenisemmin eli pesee sienen avulla.

Ei hankalammin, mutta tosi paljon.  epähygieenisemmin. Tykkäsin pestä sienellä, mutta hygieenisyyskäsitykseni ei anna sitä tehdä. 

Etkö osaa huuhtoa sientä tarpeeksi hyvin? Monella tiskiharja jää ryönäisemmäksi kuin hyvin huuhdottu astianpesusieni. Vai oletko sinä niin tollo, että olet yrittänyt käyttää saunasientä tiskissä?

Tiskiharjan voi pestä tiskikoneessa.

Ostan mieluummin uuden vaihtopään, jos tiskiharja alkaa näyttää ryönäiseltä.

Tiskisienetkin maksavat vain 20 senttiä kappale, niin että niitäkään ei tarvitse säästellä ja käyttää niin pitkään että alkavat haista.

Itse säästän aina vanhat tiskiharjat, jotta voin pestä niillä kaakelinsaumoja, polkupyöriä ja sensellaista.

Kylläpä nyt ukostaa! Rankkasadekin alkoi juuri.

Vierailija
170/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiskiharjoja ole Englannissakaan, vaan ne pesevät astiat patalapulla. Se on saastaista!

Eikä niillä ole siellä edes kuivauskaappejakaan astioille!

Britit kyllä käyttää pesusintä, sellaisia missä toinen puoli on karhea toinen pehmeä. Ja suurin osa heistä pesee juoksevan veden alla, pesu ja sitten huuhtelu. Ja yllätys, tiskikoneita on myytävänä briteissä. Jotain tuli opittua heidän tavoistaan kun asuin siellä 15 vuotta. 

Itse olen kylläkin nähnyt siellä tiskattavan vain rätillä useammassa huushollissa eikä siellä voi pestä mitään juoksevan veden alla, koska niillä on ämpärin kokoiset boilerit, joista loppuu kuuma vesi heti kun hanan avaa! 

Samasta syystä siellä täytyy käydä aamusuihkussa puolen tunnin välein, jotta boileri ehtii lämmittää vettä seuraavalle!

Jossakin paikoissa siellä on ruuvattu höyrysilitysrauta suihkukopin seinään ja se on lämmittävinään sähköllä veden suihkua varten. Kun sellaiseen suihkuun menee, on kuin joku kaataisi varovaisesti ohuena liruna haaleaa vettä pään päälle! Alkuasukkaat sanovat sitä sähkösuihkuksi.

No, britit maksavat siitä, että heillä on melkoisen vanhaa asuntokantaa eli jos haluaa asuaa kuningatar Victorian aikaisessa talossa, niin ei voi olettaa että putkisto ynnä muut releet ovat vuoden 2026 tasalla.

Vierailija
171/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariisi on kyllä yksi saastaisemmista kaupungeista, joissa olen käynyt. Lapset jätetään rokottamatta ja tuberkuloosi on yhä yleinen sairaus. 

Mutta, ah ranskankieli kuulostaa heidän mielestään niin hienolta. Eivät halua puhua englantia. Pitäisisikö suomalaisten ottaa heistä oppia? Ja puhua Suomessa pelkästään suomenkieltä. 

Vierailija
172/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä reikä lattiassa vessoja on vielä ihan yleisesti esim Italiassa käytössä. Laskettelumonot jalassa on ihan kiva kykkiä moisella, mutta korkkareissa en tohtisi koettaa.

En pystyisi käyttämään sellaista vessaa ollenkaan. Se ei onnistuisi.

En yhtään ihmettele. Pitää olla hoikka ja ketterä että niitä voi käyttää.

Vierailija
173/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon asunut Ranskassa vuosia ja täkäläinen anoppini ei todellakaan tajua, kun ehdotan, että hänen kannattaisi ostaa kaksi muovivatia ja tiskata niissä sen sijaan, että tiskaa tiskialtaassa juoksevan veden alla. Ihan joka lasiin suunnilleen holauttaa lusikallisen tiskiainetta. Kyllä olisi mun köksänopettajani saanut berserkkiraivon, jos olisi nähnyt.

Minä pesen juoksevan veden alla niin, että suihkautan sumupullosta laimennettua pesuainetta pestävälle pinnalle. Ei kulu pesuainetta turhaa eikä tarvitse pestä ällöttävässä seisovassa vedessä, mihin likaisista astioista on lionnut kaikki mähmä. 

Kai sitten laimennat annoksen tiskiainetta erikseen joka ikistä tiskikertaa varten? Nimittäin jos pitkään säilyttelet veteen laimennettua tiskiainetta jossain törpössä tai spraypullossa, niin se pesuaineseos itsessään on jo melkoinen bakteeripesäke. 

Vierailija
174/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan 🤦‍

Vierailija
175/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy vaikka tekoälyltä. 

Vierailija
176/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Ior Bock joi omaa spermaansa joka aamu. Se että jossain joku tekee niin ei todista sitä terveelliseksi tai edes järkeväksi.

Eikä toisinpäin. Joten... Laitappa nyt vaan se linkki virallisesta tiedosta.

Vierailija
177/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä tiskaan liinalla, lillutan vedessä yön yli niin ei haise. Nyt on taas vaihteeksi harjakausi, mutta ei se roiku missään vaan tököttää omassa purnukassaan mihin kerätään päivän mittaan käytettyjä aterimia pesua odottamaan.  Tiskikoneeseen ei koskaan mitään muulloin kuin pesun ajaksi ja kuumana ulos.

Hyi saatana sentään, liotat kaikkia astioissa vedessä yli yön. Se ruoista irronnut rasva sitten vuoraa kaikki muutkin astiat juomalaseja ja aterimia myöten, eli tiskattavaa tulee oikeasti enemmän kuin ilman liottelua.

Kahdessa vuorokaudessa tuo lähtee varmastikin iloisesti käymään ihan villihiivoilla?

Vierailija
178/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne haluaa tehdä homman selvästi hankalammin ja epähygieenisemmin eli pesee sienen avulla.

Ei hankalammin, mutta tosi paljon.  epähygieenisemmin. Tykkäsin pestä sienellä, mutta hygieenisyyskäsitykseni ei anna sitä tehdä. 

Etkö osaa huuhtoa sientä tarpeeksi hyvin? Monella tiskiharja jää ryönäisemmäksi kuin hyvin huuhdottu astianpesusieni. Vai oletko sinä niin tollo, että olet yrittänyt käyttää saunasientä tiskissä?

Tiskiharjan voi pestä tiskikoneessa.

Ostan mieluummin uuden vaihtopään, jos tiskiharja alkaa näyttää ryönäiseltä.

Tiskisienetkin maksavat vain 20 senttiä kappale, niin että niitäkään ei tarvitse säästellä ja käyttää niin pitkään että alkavat haista.

Itse säästän aina vanhat tiskiharjat, jotta voin pestä niillä kaakelinsaumoja, polkupyöriä ja sensellaista.

Kylläpä nyt ukostaa! Rankkasadekin alkoi juuri.

Mä hinkkaan mm. suihkun viemärin tai wc-pytyn vanhalla tiskiharjalla ennen kuin heitän sen pois. 

Vierailija
179/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy vaikka tekoälyltä. 

Just.

Vierailija
180/222 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan 🤦‍

Kyllä varmaan. On nähty ja haistettu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme