Jotenkin surullista, kun jotkut suuttuvat mummo-sanan käytöstä
Kivat mummot sen sijaan myöntävät olevansa mummoja. Se on ihan normaalia.
En minäkään välitä, jos joku sanoisi tädiksi. Olenhan jo täti-ikäinen.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Täällä pyörii se yksi vähämielinen, joka yhdistää kaikenlaisia asioita mummoihin, viimeksi eilen julkaisi "käytösohjeita" mummoille kaupassa, vaikka listalla oli vain asioita, joihin syyllistyvät yhtä lailla nuoret ja vanhat, miehet ja naiset. Kannattaa vain ilmoittaa hänen trollausyrityksensä asiattomiksi ja olla kommentoimatta niitä.
assien kielenkäytössä korostuu kyvyttömyys ymmärtää asiayhteyksiä. ei saa esimerkiksi sanoa paistavansa makkaraa koska aurinko voi paistaa jne
yleinen ongelma erityislahjakkaiden kanssa.
Minua ei haitannut edes 15-vuotiaana, jos joku täditteli minua lapselleen. Vähän hassulta tuntui, että on pienen lapsen silmissä jo aikuinen. Hienoissa paikoissa saatettiin rouvitella reippaasti alle kolmekymppisenä, ei loukannut. Tulevat lapsenlapset saavat kutsua mummoksi. Noin muuten sen ikäisenä varmaan rouvittelu on sopivampaa, mutta ei minua haittaa, jos joku puhuu minusta (esim. lapselleen tai lapsenlapselleen X:n) mummona. Ikävää, että sanalle on tullut hieman negatiivinen sävy. Kenties se sana pitäisi ottaa uudelleen haltuun (reclaim). Mummot ovat yhteiskunnassa tosi tärkeitä, erityisesti lapsiperheille, lauman vanhoja viisaita naaraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kenenkään mummo. En ole kenenkään tätikään, mutta tädittely on ok. Olenhan kuitenkin 60+ nuori.
Nuoret äidit tädittelevät teinejäkin tyyliin että ”täti tuossa edessä maksaa ensin ja sitten kun täti on maksanut, on meidän vuoro”
No ei kyllä täällä Helsingissä. Teinit on tyttöjä. Itse vastaavissa tilanteissa olen kuullut lapselle sanottavan rouva. Olen jo kuusikymppinen.
Tädittely on sivistymätöntä.
Vai että on joku random mummeli kaupassa rouva? 🤣 Voihan se loukkaantua siitäkin jos haluaakin kutsuttavan neidiksi.
Ehkä niissä elämänkoululaisten piireissä, joissa pyörit, rouva on vieras sana.
Korrekti ilmaus iäkkäämmästä naisesta oli hän naimisissa tai ei.
Tuo elämänkoulu-viittaus kertoo kyllä enemmän sinun ylemmyydentunteista ja ennakkoluuloista kuin minun piireistä. Ihan olen akateeminen ihminen.
Onko muuten tullut mieleen, ettei Helsingin tapa ole ainoa oikea? Suomen sisällä on kulttuurieroja. Jyväskylässä mummot on mummoja ja papat pappoja eikä mitään rouvia ja herroja.
On toisilla kyllä suuret murheet. Jostain syystä tätä kitinää kuulee pääasiassa vain naisten suusta, tai ainakaan itse en ole kohdannut vielä miestä, joka marisisi, kun joku muksu kutsuu häntä sedäksi tai muksun äiti puhuttelee häntä lapselleen setänä.
Ehkä niissä elämänkoululaisten piireissä, joissa pyörit, rouva on vieras sana.
Korrekti ilmaus iäkkäämmästä naisesta oli hän naimisissa tai ei.