Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin surullista, kun jotkut suuttuvat mummo-sanan käytöstä

Vierailija
22.05.2026 |

Kivat mummot sen sijaan myöntävät olevansa mummoja. Se on ihan normaalia.

En minäkään välitä, jos joku sanoisi tädiksi. Olenhan jo täti-ikäinen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🖕

Vierailija
22/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei tee ketään tädiksi tai mummoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo sana on ihan kiva, mutta aika yksipuolisesti vain mummotellaan, missä on papattelu? Noita pappoja on kyllä yhtälailla tiellä kaupoissa, tyrimässä liikenteessä jne. Ja muistetaan kuitenkin, että me jokainen vanhennutaan ja hidastutaan, sille emme voi mitään. Joten sallittakoon se mummoille ja papoille.

Vierailija
24/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kenenkään mummo. En ole kenenkään tätikään, mutta tädittely on ok. Olenhan kuitenkin 60+ nuori. 

Kun puhutaan pienelle lapselle vaikka pysäkillä  olevasta naisesta, sanotaan, että täti kaatui tai tädiltä putosi lapanen. Se on luontevaa suomeksi.  Se itse asiassa vähän herttaista. Vierasta miestä sanotaan yleisesti sedäksi. Setä meni raitiovaunuun, sedällä on nuha jne.  Näillä sanoilla on kaksi eri merkitystä.  Setä on:

1) vieras mieshenkilö 

2) isän veli

vastaavasti täti on:

1) vieras nainen (kun puhutaan lapsille)

2) isän tai äidin sisko, joskus joku muu sukulaisnainen

Vierailija
25/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kenenkään mummo. En ole kenenkään tätikään, mutta tädittely on ok. Olenhan kuitenkin 60+ nuori. 

Nuoret äidit tädittelevät teinejäkin tyyliin että ”täti tuossa edessä maksaa ensin ja sitten kun täti on maksanut, on meidän vuoro”

No ei kyllä täällä Helsingissä. Teinit on tyttöjä. Itse vastaavissa tilanteissa olen kuullut lapselle sanottavan rouva.  Olen jo kuusikymppinen. 

Tädittely on sivistymätöntä. 

Vierailija
26/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytetään äitiäni ja tätiäni viikottain kaupassa. He kutsuvat minua ja miestäni pennuiksi, vaikka me kumpikin olemme reilusti eläkeikäisiä. Pennut sitä, pennut tätä ja ihan kaiken kansan kuullen. Sama juttu jos käytämme heitä esim. lääkärissä tai muilla asioilla. Haittaako? Ei, joskus vähän nolottaa varsinkin jos kuittaillaan "nuo pennut ei usko mitään" tms. 😂

Vierailija
27/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eräs tuttu, jota ei saa kutsua mummoksi eikä äidiksi. Hän on siis äiti ja isoäiti, mutta pitää kutsua nimellä.

Kai lapset sentään saavat äidiksi sanoa ja lapsenlapset mummiksi?

Ei kai kukaan muu äidiksi sanokaan. Paitsi jotkut vanhemmat maalaisjuntit voivat sanoa meiän äitee tarkoittaessaan vaimoansa.

Tunnen aika paljon nuorehkoja perheitä, joissa lapset kutsuvat vanhempiaan nimellä. Se on sitä nykyajan kaverivanhemmuutta.

Vierailija
28/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret äidit tädittelevät teinejäkin tyyliin että ”täti tuossa edessä maksaa ensin ja sitten kun täti on maksanut, on meidän vuoro”

No ei kyllä täällä Helsingissä. Teinit on tyttöjä. Itse vastaavissa tilanteissa olen kuullut lapselle sanottavan rouva.  Olen jo kuusikymppinen. 

Ihan pääkaupunkiseudulla mukaan lukien Helsinki

Vierailija
29/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on eräs tuttu, jota ei saa kutsua mummoksi eikä äidiksi. Hän on siis äiti ja isoäiti, mutta pitää kutsua nimellä.

Ei kai kukaan muu äidiksi sanokaan. Paitsi jotkut vanhemmat maalaisjuntit voivat sanoa meiän äitee tarkoittaessaan vaimoansa.

Ei saa

Surullista, että joku noin vihaa äitiyttään.  Lapsen on oikeus minusta kutsua äitiään äidiksi erotuksena kaikista muista maailman naisista.

Vierailija
30/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, aattele. Sama sullakin on edessä.

Vierailija
31/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet hiukset omaava, sopivan pöyreä 27 vuotias, leningissä ja silmälaseissa ei välttämättä ota mummo nimitystä kohteliaisuutena?

Vierailija
32/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen aika paljon nuorehkoja perheitä, joissa lapset kutsuvat vanhempiaan nimellä. Se on sitä nykyajan kaverivanhemmuutta.

Tämä tietämäni nainen on jo kuusikymppinen.

Vierailija
33/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pääkaupunkiseudulla mukaan lukien Helsinki

Asutaan sitten kyllä eri puolilla Helsinkiä.  En ole koskaan kuullut, että teinejä täditeltäisiin. 

Eipä juuri kuule muutenkaan, koska sitä pidetään jopa epäkohteliaana. Asun ja käyn kaupoissa Munkin seudulla.

Vierailija
34/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole paras jättää mummottelu sukulaisten kesken käytettäväksi sanaksi, kun puhutaan isoäidistä.   Typerää naisvihamielisyyttä muiden käyttää mummo nimitystä halventavassa ja lapsenlapseen liittymättömässä yhteydessä.

Vierailija
35/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon yli 60 vuotias, mutten kenenkään mummo. Mummo voi olla jo 40 vuotiaana.

Mummoksi nimittäminen loukkaa naisia monesta syystä. Sanaa käytetään nykyään vähättelevään sävyyn naisista, jotka ovat iäkkäitä tai näyttävät siltä. Usein taustalla on laajempaa naisten halveksuntaa. Viime vuosina on saatu tämän tästä kuulla uutisia, että monet hedelmällisessä iässä olevat  aikuiset eivät enää perusta perhettä. He eivät saa lapsia eivätkä myöskään halua niitä. Iäkäs nainen, jota sanotaan julkisella paikalla mummoksi, kokee tämän erityisen kipeänä. Hänellä on lapsia, mutta ei ainoatakaan lapsenlasta. Ei ole ketään, jolle ostaa kivoja leluja tai kivoja vaatteita lastenvaateosastolta. Ei ole ketään, joka tulisi syliin tai istuisi kuuntelemassa, kun luetaan kuvakirjaa. Miten mukavaa olisi miehistä, jos heitä joka paikassa sanottaisiin ukoksi (vähän halventava nimitys vanhemmasta miehestä)  tai vaariksi?

Vierailija
36/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ainoa lapsi, en ole kenenkään täti.

Jos olen lapseton nainen, en ole kenenkään mummo.

En ymmärrä, miksi olisin kenellekään täti tai mummo, mutta en toisaalta loukkaannukaan siitä. En vain ymmärrä, miksi minua tuolla tavoin nimiteltäisiin. Olen vapaa terve sinkkunainen enkä sitoutunut mihinkään sukuun. Olen aikoinani tehnyt päätöksen olla hankkimatta lapsia, ja olen siihen tyytyväinen. Syitä oli monia, ja ehkä tärkein, että en ole edes erityisen lapsirakas. Tädittely ja mummottelu on kohdallani ehkä enemmän sen tädittelijän ja mummottelijan ennakkoluuloinen käsitys siitä, mitä olen.

Omia lapsia ei ole vapaasta tahdostani joten en ole enkä haluakkaan olla mummo kenellekään. Olen neljän sisarukseni lasten täti ja heidän kahden lapsensa isotäti, mutta ei heistä kukaan minua tädiksi ole koskaan kutsunut vaan käyttävät minusta puhuttaessa pelkkää etunimeäni ja hyvä niin, mutta silti ihan sama jos jonkun vieraan mukula minua tädiksi sanoo.

Vierailija
37/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että on joku random mummeli kaupassa rouva? 🤣 Voihan se loukkaantua siitäkin jos haluaakin kutsuttavan neidiksi. 

Vierailija
38/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoksi nimittäminen loukkaa naisia monesta syystä. Sanaa käytetään nykyään vähättelevään sävyyn naisista, jotka ovat iäkkäitä tai näyttävät siltä. Usein taustalla on laajempaa naisten halveksuntaa. Viime vuosina on saatu tämän tästä kuulla uutisia, että monet hedelmällisessä iässä olevat  aikuiset eivät enää perusta perhettä. He eivät saa lapsia eivätkä myöskään halua niitä. Iäkäs nainen, jota sanotaan julkisella paikalla mummoksi, kokee tämän erityisen kipeänä. Hänellä on lapsia, mutta ei ainoatakaan lapsenlasta. Ei ole ketään, jolle ostaa kivoja leluja tai kivoja vaatteita lastenvaateosastolta. Ei ole ketään, joka tulisi syliin tai istuisi kuuntelemassa, kun luetaan kuvakirjaa. Miten mukavaa olisi miehistä, jos heitä joka paikassa sanottaisiin ukoksi (vähän halventava nimitys vanhemmasta miehestä)  tai vaariksi?

Tämä. 

Vierailija
39/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku puhuu pienelle lapselle, niin usein sanotaan melkein aikuista teiniä tädiksi.  Pikkulapsen silmissä joku 16-vuotias on "aikuinen". Muistelin kerran serkkuni kanssa kuinka hän ja eräs toinen serkku olivat käymässä meillä. Olin kolmen tai neljän vanha ja serkut vaikuttivat ihan aikuisilta. 

Vierailija
40/45 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttakun eihän mummo/mummeli ole halventava nimitys. Samalla tavalla käytetään pappa/papparainen. Kuten ei ole vaikka teini tai lapsikaan. Kyllähän lapsiakin sanotaan lapsiksi, vaikkei oma lapsi olisikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan