Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen luonne on karjalan kannakselta evakuoiduilta?

Vierailija
21.05.2026 |

Minulla on isovanhemmat karjalan kannakselta läheltä aunusta. He evakuoituvat ilmeisesti talvisodan aikana. Mietin kuinka heidän perimä saattaa vaikuttaa edelleen minussa. Ovatko tai olivatko he iloisempia kuin muut suomalaiset? 

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin  ex miehen vanhemmat  olivat vittumaisia

Vierailija
62/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nyt on monella matikkapää varsin huono. Kyllä evakoita on vielä vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi vuonna 1935 syntynyt appiukkoni oli 9-vuotias kun joutui lähtemään 1944.

Tunnen myös sellaisenkin joka oli parikymppinen ja työelämässä Viipurissa kun lähtö tuli. Hän on toki jo yli 100-vuotias, mutta muisti pelaa edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evakkoon joutuminen oli merkittävä yhdistävä traumaattinen kokemus, mutta muuten ihmiset persoonina lienevät laidasta laitaa. Kaikki neljä isovanhempaani joutuivat lapsena/nuorena lähtemään evakkoon Viipurista tai sen lähikunnista. Eivät ole tai olleet mitenkään samasta muotista. 

Vierailija
64/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävät paremmin myös maahan muutajia kun ovat paenneet itsekkin sotaa.

Ymmärtävät tosiaan että evakuointi sodan jaloista ja paremman sosiaalituen perässä itsekseen lonniminen mantereen läpi on kaksi ihan eri asiaa.

Meidänkin tilan maista lohkaistiin kahdelle evakkoperheelle metsätontit ja niistä ei maksettu juuri mitään meille. Ei ne evakot niin kaivattua väkeä olleet täälläkään ja Ruotsinkieliset alueet kieltäytyi kokonaan ottamasta heitä vastaan.

Miksi ette ollut puolustamassa Suomea niiden hurrrien kanssa?  Olisitte hoitanut homman niin ei olisi evakoita tullut.

Miten niin eivät olleet? Kyllähän Suomesta silloin kaikki kynnelle kykenevät olivat rintamalla.

Hieman kun tutustuu historiiaan niin suomenruotsalaiset kunnostautuivat lähinnä eksymällä rintamalla pois pahimmista paikoista tai jopa soutajina, munsalan soutukerho. Talvisodassakin Summa menetettiin suomenruotsalaisten paetessa sieltä ja jatkosodan "eksymiset"... Tali-ihamtalan taisteluissakin jäivät lähtemättä hyökkäykseen kun kuulivat ammuntaa edestä.

Vierailija
65/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Russakoita kaikki, olis saanut jäädä sinne!

Et kirjoita kivasti minun isovanhemmista. Ap

Palaa sinne mistä olet tullut jos ei kelpaa!

Älä välitä, mun kaveri on ylpeä venäläisestä verestään, vaikka onkin suomalainen sydän ja ihan suomettunut.

Ei karjala evakot olleet venäläisiä. Ap 

Vierailija
66/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, mun kaveri on ylpeä venäläisestä verestään, vaikka onkin suomalainen sydän ja ihan suomettunut.

Enemmän venäläisiä kuin suomalaisia

Vierailija
67/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että tuo on jonkun suomalaisen mielipide. Ap 

Vierailija
68/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on joko provo tai jonkun mistään mitään tietämättömän henkilön älypieru.

Vierailija
69/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviytyjiä. Se on vaikeaa ymmärtää mitä isoisomummini kävi läpi kun joutui mutkien kautta viroon leskenä. Ei ollut googlea eikä kelagoldia. Onneksi oli taitava ja osaava ja onnistui rakentamaan hyvän elämän lapsilleen. Isovanhempiini jäi kuitenkin sodasta trauma, mummo on säikky ja vaari hamstarasi kaiken. Olivat ikänsä kuin väärässä paikassa. Varoivat mitä ja miten puhuivat. Oli aina alemmuuskompleksi, joka ylti sukupolvien yli minuun asti. Aina toisenluokankansalainen. Ei oikein minkään maalainen. Nuorin sukupolvi lähti suomesta aikoja sitten, eikä ole ikävä takaisin. 

"Se on vaikeaa ymmärtää" Po. On vaikeaa ymmärtää, kirjoitit nyt suomea, yritä välttää englisismejä.

Vierailija
70/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini joutui lähtemään sieltä 1944 pienen vauvan kanssa. hän oli myös lottana ennen lapsen saamista. Hän oli iloinen, sosiaalinen ja tarmokas ihminen, ylpeä (hänelle oli vaikeaa olla muiden nurkissa silloin), hyvin rakastava läheisiään kohtaan, luki paljon ja oli aktiivinen ihminen niin kauan kuin fyysinen kunto salli.

Vierailija
71/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarini tuli Säkkijärveltä. Kuoli kun olin pari kuukautta.

Äitini on aina ollut kova puhumaan ja nauramaan. Myös erittäin seurallinen ja vieraanvarainen. Osaa näyttää tunteitaan, varsinkin lapsenlapsiaan rakastaa koko sydämmestään. Hyvä mummo.

Vierailija
72/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarini tuli Säkkijärveltä. Kuoli kun olin pari kuukautta.

Äitini on aina ollut kova puhumaan ja nauramaan. Myös erittäin seurallinen ja vieraanvarainen. Osaa näyttää tunteitaan, varsinkin lapsenlapsiaan rakastaa koko sydämmestään. Hyvä mummo.

Sanoisin että on myös rohkea, uskaltaa puuttua jos näkee vääryttä.

Vierailija
73/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat Viipurin läheltä, palasivat välirauhan aikana takaisin ja sitten tulikin jo kiire, isoisä oli siinä vaiheessa vielä rintamalla. 

Olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Etelä-Pohjanmaalla. Puoliso kävi aikoinaan työmatkalla Lappeenrannassa ja totesi, että sieltä löytyy minun tyyppisiäni ihmisiä 😁

Vierailija
74/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat Viipurin läheltä, palasivat välirauhan aikana takaisin ja sitten tulikin jo kiire, isoisä oli siinä vaiheessa vielä rintamalla. 

Olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Etelä-Pohjanmaalla. Puoliso kävi aikoinaan työmatkalla Lappeenrannassa ja totesi, että sieltä löytyy minun tyyppisiäni ihmisiä 😁

Mietin kuinka traumaattista ehkä on ollut näille jotka on ensin lähteneet karjalasta ja palaneet kun talvisota oli ohi ja sitten taas joutuneet lähtemään. Myös vanhempani jonka vanhemmat oli karjalasta oli etelä pohjanmaalta. Ap 

Vierailija
75/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani on siis etelä pohjanmaalta. Ap 

Vierailija
76/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin hänen fb. On ihan oikea ihminen. Vielä eri näköinen fb kuvissa. :D Maalta ilmeisesti.

Vierailija
77/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei evakoiden lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset. Mitä yrität?

Vierailija
78/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä iloisuudesta, mutta ainakin omassa karjalaissuvussani suvun keskeiset suhteet ja yhdessäolo on voimakasta yhä edelleen.

Vierailija
79/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän evakkoja haluttu mihinkään kuntaan/kylään. Olivat hyljeksittyjä, lapsetkin. Tästä olen kuullut monet kerrat sukulaisiltani. 

Isän perhe kotiutui hyvin Etelä-Pohjanmaalle. 

Vierailija
80/82 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vitut se sun Aunuksesi ole missään kannaksella. Sosiuminjakhui!

Missä osassa se sitten sijaitsi? Luulin että se minkä suomi menetti talvisodassa on nimeltään karjalan kannas? Kai se on karjalan kannas ja laatokan karjala? 

Niin se Aunus on siellä Laatokan Karjalan suunnassa. Ei tosin sielläkään, Aunuksen seutua ei Suomi omistanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi