Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt neuvot kalliit...

13.05.2007 |

Tyttö 4v alkoi oksentamaan tiistai-iltana siis viime viikolla. Siinä meni sitten hyvin yökin...molemmista päistä tuli. To ja Pe oli ihan hyvä, yöllä kakkasi. Pe-la yö eka hyvä. Leikkii, syö melkein mitä vaan, kunhan saa. Eilen illalla sitten oksensi taas kaksi kertaa, yö meni ihan hyvin, aamulla kakka. Nyt tänään juuri äsken oksensi taas. Syönyt periaatteessa ihan normaalisti. Mutta onko tämä nyt sitten jotain normaalia mahatautia, vai pitäisikö neidin kanssa mennä lekuriin? Siskoni jo meinasi, että jos vatsassa on joku sellainen pöpö joka ei meinaa vaan antautua. Mutta miksi kuitenkin oksentaa vain muutaman kerran ja aiemmin päivällä syöty tavara pysyy sisällä? Onko sitten vain syönyt jotain sellaista joka ei vatsalle vielä oikein käy? Joi tuossa jaffaa, halusi vähäsen kaurakeksiä ja maistaa mummun pullaa... Auttakaa nyt hyvät ihmiset. Itsellä tauti meni onneksi aika helposti ohi, samoin isännällä, mutta nyt tämä pirpana surettaa niin mahdottomasti... :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin venyi pojalla vatsatauti hieman pitkäksi. Tosin tuli kyllä vuoroin molemmista päistä. Yhden päivän oli välillä ihan ok mutta sitten taas alkoi. Olen antanut maitohappobakteereja hieman helpottamaan vatsan särkyä ja huonoa oloa. Mutta jos sinua kovasti huolettaa niin mene ihmeessä lääkäriin, saat itsellesi rauhan. Tosin näillä perusteilla uskoisin olevan vatsatautia, mutta tee niinkuin sinusta tuntuuParhaalta. Yllättävän usein olen huomannut olevani omien lasten kohdalla vaistoni kanssa oikeassa.

Vierailija
2/8 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta. Hän leikkii ihan normaalisti, eikä valita vatsaansa yhtään. Kaikki tuntuu taas olevan ok sen tämän iltaisen oksentamisen jälkeen. Rupesi pyytämään jotain syötävää heti sen oksentamisen jälkeen. Toisaalta viittaisi siihen, että on vain syönyt jotain epäsopivaa...kuitenkin se vatsa tyhjeni ihan täysin sillon keskiviikko yönä. Soitan huomenna neuvola tätille, että mitä mieltä hän on. Tytsy kuitenkin normaalin oloinen muuten. Jos muilla jotain vastaavaa, otan mielelläni vastaan. Huoli ei kuitenkaan häivy mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin viruksen aiheuttama vatsatauti. Meillä sairastettiin taannoin rotavirus koko perhe ja itse oksensin viikon ajan juuri siten, että välissä saattoi olla puoli päivää/päiväkin, kun kaikki pysyi sisällä ja sitten taas jatkui!

Vierailija
4/8 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoistytön vatsatauti kesti viikon ajan. Luulin hänen jo tulleen terveeksi, ja niinpä lähdin käymään autolla pankkiasioilla. Vaan pari ensimmäistä mutkaa autossa, niin pian huomasin, että tauti ei vielä ollutkaan ohitse...Huh

Minustakin on hyvä idea soittaa terveyskeskukseen ja kysyä sieltä. Tosin vatsataudista toipuva lapsi saattaa olla kovinkin nälkäinen ja halukas syömään. Tässä vaiheessa kannattaa antaa lapselle todella varovasti ja valikoidusti syötävää. Rasvainen pulla saattaa olla liian tuhtia tavaraa tyhjälle vatsalle. Eli kannattaa aloittaa syömällä vaikkapa banaania ja mustikkasoppaa yms. vatsaystävällistä ruokaa.

Vierailija
5/8 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella vatasatauti, joka ensin " parani" ja sitten jatkui taas.

Nykyisin ei enää suositella rajoittamaan vatsatautisen ruokavaliota mitenkään. (Ennen oli että vain jotain mietoja kuten mustikkakeittoa.) Vaan lapselle voi antaa sitä mikä tuntuu maistuvan ja paljon nesteitä tietysti.

Vierailija
6/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille lastenlääkäri neuvoi pitkän vatsataudin hoitoon laktoositonta dieettiä. Ripulin aikana suolisto on ikään kuin laktoosi-intolerantti. Tämä toimi meillä erittäin hyvin. Sen lisäksi pitää välttää LIIKAA SOKERIA, sillä se pahentaa ripulia (tämän taisin lukea jostain vauvan sairaudenhoito-oppaasta).

Lapselle on hyvä syöttää myös jotain suolaista, jotta hän saa suoloja ja tulee myös niin janoiseksi että juo tarpeeksi nesteitä. Tämä viimeinen on taas omia pähkäilyjäni.

Eli: periaatteessa voi antaa mitä maistuu, mutta tietyissä kehyksissä...

Ja maitohappobakteerit käyttöön koko perheelle, niin vanhemmat voivat välttyä samalta taudilta.

Vierailija
7/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo virustaudilta kuulostaa, kuten muutkin ovat tuumineet. Itse en kyllä olisi huolissani (enkä ole) niin kauan kuin yleistila on hyvä (=leikkii ja touhuaa) ja jaksaa jopa syödä - ja ennen kaikkea juoda. Meillä nimittäin vähän samantyyppisen kuuloinen tauti, tosin oksentelupuoli kesti onneksi vajaan päivän (*kopkop*...). Oksut vaihtuivat vesiripuliin ja sunnuntaina (hyvää äitienpäivää...) lapsi ripuloi valehtelematta ainakin 12 kertaa... Mutta jaksoi juoda tuoremehua ja syödä sipsejä! Appelsiini- ja omenatuoremehuissa on kuitenkin sekä magnesiumia että kaliumia, joka on erityisen tärkeä elektrolyyttitasapainossa. Appelsiinimehussa taitaa olla vähän enemmän. Vanha kunnon banaani on niin ikään maanmainio kaliumin lähde, joten oikein hyvää vatsatautiruokaa.

Nyt on meillä menossa siis myöskin taudin 4. päivä. Vielä aamulla tuli ripulikakka, joskin ne ovat kovasti harventuneet - onneksi. Ja meillä ei ole oksennukset tulleet takaisin - myöskin onneksi. Eli teillä voisi tosiaan olla vaikkapa Rotaa, se taitaa " tulla ja mennä" . Jostain juuri luin, että lasten toinen tavallinen vatsataudin aiheuttaja on adenovirus, jossa ripulia voi tosiaan kestää vielä hyvinkin pitkään. Eli ehkä (?) meillä sitä.

Mitä ruokailuun tulee, niin totta on, että toisten vatsa ei oikein taudissa kestä maitotuotteita. Mutta totta myöskin, että juusto esimerkiksi kovetta vatsaa ja on " kypsytettyä" (ja lakstoositontakin) eli esimerkiksi juusto (vaikkapa pienenä sormiruokana tms.) on kyllä minun mielestäni myöskin oikein hyvää vatsatautiruokaa. Nykyisin ei syömisiä tosiaan rajoiteta - ja hyvä niin, sillä itse olen aina ajatellut, että vatsa tarvitsee jonkinlaisen " kuljetusvälineen" , jonka avulla pöpö poistuu suolista. ;-) Ja näin osittain kuulemma onkin. Maitohappobakteerit ovat luonnollisesti ihan ykkönen vatsatautien hoidossa! Itse ostin lapselle myös Gefilus-juomaa lisäksi. Sokereista viis... ;-)

Mutta toki, jos huoli kalvaa, niin kannattaa aina ottaa yhteys lääkäriin. Lääkärit kun vain eivät ole mitään ihmeidentekijöitä eivätkä voi taikoa virusta pois. Lisäksi, jos vastaanotolle asti päätyy, ne ovat niin tympeitä paikkoja (meillä ei siis mahdollisuutta yksityiseen), että itse välttelen niitä viimeiseen asti... Aivan eri asia on sitten lapsi, joka on kuivumisvaarassa - silloin ei passaa yhtään jäädä " katselemaan" , vaan hankkia apua.

Pikaista paranemista!

Vierailija
8/8 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun aikas vihreä olen näiden kanssa. Itse olen mahataudin sairastanut siis lapsena ja nyt sitten toisen kerran...ikää 30v, hyvin olen siis säilynyt...joka suhteessa ;D

Soitin siis neuvolaan ja nou hätä. Voi kestää sen viikonkin, ja antaa syödä sen mitä hyvältä tuntuu, tietyissä kehyksissä, kuten joku mainitsikin. Neiti oli tänään jo hoidossa, kun lupa saatiin mennä jos eilinen päivä meni ok. Eli toivottavasti kaikki olisi jo ok, ettei tarvitsisi ihan heti samaa kärsiä...