Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mennyt jo 11 päivää yleistuen käsittely

Vierailija
21.05.2026 |

Työmarkkinatuessa rahat tuli tilille parissa päivässä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet saanut ennen työmarkkinatukea ja nyt tökkii? 

Vierailija
2/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivoi aktivoitumaan työnhakuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin poistoon tuon 2/3 kommentin. 

Vierailija
4/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että Kelan käsittelijät palstailevat täällä päivät pitkät, ja kun teet tänne avauksen, he muistavat yhtäkkiä käsitellä sinun hakemuksesi?

Mitä hyötyä tai iloa ajattelit avauksestasi olevan itsellesi?

Vierailija
5/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet saanut ennen työmarkkinatukea ja nyt tökkii? 

Joo

ap

Vierailija
6/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kato nyt miten olet mokannut hakemuksen. Minulle tuli päätös vuorokaudessa 

Vierailija
7/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulta puuttuu liitteitä. Katso omakelasta. 

Vierailija
8/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli parissa päivässä onneksi, vaikka ensin luki että käsittelyssä. Ärsyttävää kun ei tiedä, aiemmin luki se tietty päivämäärä.

Vierailija
9/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ilmoittaa sivuillaan näin työttömyystuista (yleistuki, peruspäiväraha tai työmarkkinatuki):

Uudet hakemukset: Suurin osa hakemuksista käsitellään tällä hetkellä 3 viikossa.

Jatkohakemukset (työttömyysajan ilmoitus): Suurin osa hakemuksista käsitellään tällä hetkellä 1 viikossa.

Käsittelyaika voi olla tavallista pidempi, jos hakemuksesta puuttuu tietoja tai liitteitä tai jos hakemuksia saapuu paljon samanaikaisesti.

Vierailija
10/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä lukee: Odottaa työvoimapoliittista lausuntoa

Ap

Vierailija
11/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elätillä jo nälkä? 

Mihin itse menet sitten kerjuulle, kun oma taloutesi kaatuu työttömyyden tai muu asian takia?

Vierailija
12/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli parissa päivässä onneksi, vaikka ensin luki että käsittelyssä. Ärsyttävää kun ei tiedä, aiemmin luki se tietty päivämäärä.

Samoin minulle. Mutta olettaisin että tästä eteenpäin tulee normaalisti, kun yleistukeen vaikuttavat seikat on kerran selvitetty.

Vierailija
13/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas oli rahat tilillä vuorokautta normaalia aiemmin eli aina ennen maksupäivä on ollut torstai, mutta nyt oli jo keskiviikko. Ja tuli siis kahdessa erässä eli osa päivistä työmarkkinatukena ja osa yleistukena mutta yhteissumma sama kuin ennenkin.

Vierailija
14/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas oli rahat tilillä vuorokautta normaalia aiemmin eli aina ennen maksupäivä on ollut torstai, mutta nyt oli jo keskiviikko. Ja tuli siis kahdessa erässä eli osa päivistä työmarkkinatukena ja osa yleistukena mutta yhteissumma sama kuin ennenkin.

Mullekkin kaikki kertoneet että kahdessa osassa tuli, mulle tuli vain yksi maksu joka oli puolet normaalista, ei ole toista kuulunut. Arvioitu käsittelyaikakin oli 3 viikkoa mutta tuli muutamassa päivässä.

Vierailija
15/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli sinulla ei ole työnhaku voimassa, sille Kela ei voi mitään kun ei ole voimassa olevaa lausuntoa. Sitä tuo tarkoittaa 

Vierailija
16/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun OmaKelassani annetaan maksupäiväksi huominen ja summaksi kolmannes entisestä. Montakohan päivää tässä saa vielä pelätä?

Vierailija
17/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko, että Kelan käsittelijät palstailevat täällä päivät pitkät, ja kun teet tänne avauksen, he muistavat yhtäkkiä käsitellä sinun hakemuksesi?

Mitä hyötyä tai iloa ajattelit avauksestasi olevan itsellesi?

Ennen vanhaan tuo laitos oli kuulu siitä, että käsittelivät hakemukset vaata, kun asiakas otti itse yhteyttä ja kyseli etuuksistaan, ainakin ensimmäisten hakemusten yhteydessä. Jokaisella kerralla vastaus on ollut, että hakemus on juuri tulossa käsittelyyn. Nämä on olleet vielä tapauksia, joissa kaikki liitteet ovat olleet ok jo alusta lähtien, mutta silti panttasivat hakemuksia pari kuukautta. Tämä meillä vuosituhannen alussa. Itselläni tuli Kelan uusi päätös erityiskorvattavasta lääkkeestä 20 vuotta sitten. Hoitopaikasta sanoivat, että kuukausi menee päätöksestä. Kissan viikset, kaksi kuukautta siinä meni, vaikka B-todistus oli selvää pässinlihaa ja heti toimitettu sinne.

Vierailija
18/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävä kyllä vaikuttaa, että työvoimaviranomainen ei ole lähettänyt työvoimapoliittista lausuntoa Kelaan. Ainakin ennen Kela lähetti työvoimaviranomaiselle etanapostissa kyselyn ja työvoimaviranomainen vastasi myös etanapostilla, lisäksi mahdolliset käsittelyajat kummassakin päässä, niin helposti kului ainakin kahdeksan arkipäivää.

Lisäksi mieleen tulee onko työvoimaviranomaisella syytä pantata päätöstään, eli onko jotain jäänyt työllistymissuunnitelmassa tekemättä? Jos sinulla on nimetty henkilö ja hänen yhteystietonsa, suosittelen kääntymään hänen puoleensa nopeasti. Viivästystä voi aiheuttaa myös ko. henkilön loma tai sairasloma, jolloin asia saattaa jumittaa sijaisen pöydällä. 

Tämä arvailu perustuu omaan kokemukseen virheellisestä lausunnosta, ja vaikka sain korjauksen sisään nopeasti, kesti siinä vielä muutaman päivän, ennen kuin silloinen työttömyyskorvaus tuli. 

Oletko saanut ja hakenut toimeentulotukea? Jos olet, puuttuva lausunto otetaan automaattisesti huomioon toimeentulotukisummassa, muttei taida sekään ehtiä tilannetta pelastamaan. 

Kelasta tiedon saaminen tilanteestasi ja edistymisestä voi olla vaikeaa, mutta oltuasi yhteydessä työvoimaviranomaiseen, voit yrittää vielä vedota Kelaan ja yrittää jouduttaa toimeentulotukipäätöstä, jos siis olet sellaista hakenut. Jollet ole, kannattaa hakea heti, ja hakemukseen lisätä mahdollisimman tarkasti tiedot tilanteestasi. Se voi olla kyllä sitten muista summista vähennettävää tukea tai takaisinperittävää, noista ei minulla ole henkilökohtaista kokemusta.

Jaksamisia ap. 

Vierailija
19/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielteisten päätösten kopiokone tukkeutui.  PersKokkareet luvanneet toimittaa uuden. Rukoiltukin on, myös suåmenruåtsiksi.

Vierailija
20/28 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, onko näiden kahden tuen tarkoitus tästedes tulla samana päivänä? Alkuvaiheessa tietysti voi olla eroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi