Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin paksusuolen tähystyksessä. Jos joku sellaiseen menossa oleva haluaa kysyä, voin vastata.

Vierailija
20.05.2026 |

Kävin julkisella ja jonotin melkein 3 kuukautta. 

Oireena oli verenvuoto ulosteen mukana. Ollut jo vuoden. 

Onneksi ei löytynyt mitään vakavaa. Ehkä pienet peräpukamat oli vuotaneet. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö olla ilman housuja?

Sieltä saa pöksyt jossa on isoreikä annelin kohdalla.

Vierailija
22/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekijä sanoi, että nyt on uutuutena sellainen, että sinne suihkutetaan vettä samalla kun letkua työnnetään sisään. Tämä kuulemma vähentää sattumista. 

Ap

Tuossa on se riski, että tulee paskan maku suuhun.

Ei ole, jos on peräsuolen laskeuma eli prolapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö olla ilman housuja?

Ei tarvinnut. Annettiin erikoishousut, joissa oli pieni reikä pepun kohdalla. Ap

Vierailija
24/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin kauan meni!? Itse huomasin verta ulosteessa soitin seuraavana päivänä terveyskeskukseen ja sain samalle päivälle lääkäriajan. Siitä 6 vrk niin olin tähystyksessä. 

Jopas vain. 

Mulle lähettävä lääkäri sanoi, että menee paljon yli kolme kuukautta aikaan, mutta ei sentään niin kauaa. 

Ap

Vierailija
25/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nousee diapami päähän kun ei ole syönyt mitään 🤤

Vierailija
26/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tarjottu mitään lääkkeitä. 

Pois tullessa hoipertelin silti kuin humalainen. Oli vissiin sen paikallamakuun (tutkimuksessa) ja syömättömyyden syytä. 

Vierailija
27/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tarjottu mitään lääkkeitä. 

Pois tullessa hoipertelin silti kuin humalainen. Oli vissiin sen paikallamakuun (tutkimuksessa) ja syömättömyyden syytä. 

Sama. 

Vierailija
28/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli suonensisäinen "huumaus" tuossa operaatiossa

eivät anna julkisella puolella sitä kuin erikoistapauksissa

kyllä sen saa kun pyytää. Minulle on tuo tehty varmasti yli 20 kertaa ja joka kerta olen sen saanut. Kerran oli sellaiset aineet että krapula kesti 2 päivää, seuraavalla kerralla sanoin ettei samalla ainella ja sain toisenlaista.Vuoden päästä taas on edessä.

Vierailija
29/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäryhmäseulonnasta tuli kutsu tutkimuksiin Mitään oireita en ollut huomannut, mutta näytteestä löytyi verta. Tähystyksessä löytyi kaksi suurta kasvainta ja useita polyyppeja. Tähystystuloksesta kahden viikon sisään leikkaukseen, jossa poistettiin kasvaimien ja polyyppien lisäksi isot pätkät paksuasuolta. Samalla otettiin näytteet läheisistä imusolmukkeista, joista löytyi syöpäsoluja. Nyt leviämistä suitsitaan suonensisäisillä solusalpaajilla ainakin puoli vuotta. Rankka lääkitys haittaoireineen.

Mikäli teille tulee kutsu seulontaan niin käyttäkää ehdottomasti hyväksi! Paksunsuolen syöpä on toiseksi yleisin ja todella salakavala sairaus.

Vierailija
30/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin kauan meni!? Itse huomasin verta ulosteessa soitin seuraavana päivänä terveyskeskukseen ja sain samalle päivälle lääkäriajan. Siitä 6 vrk niin olin tähystyksessä. 

Jopas vain. 

Mulle lähettävä lääkäri sanoi, että menee paljon yli kolme kuukautta aikaan, mutta ei sentään niin kauaa. 

Ap

Sehän on pitkälti paikkakunta kohtaista, joillakin alueilla on laajempi jasuurempi väkimäärä, toisaalla vähemmän. Mulle tulee kutsu automaattisesti nykyisin 3v välein ellei mitään muutoksia välillä ilmene.

Vierailija
31/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Mulla ei oo ollu koskaan mitää väliä. 

Vierailija
32/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatitko muutaman päivän vähäkuituista ruokavaliota?

Vierailija
33/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin edellisenä päivänä aamulla vain samettista porkkanakeittoa. Sen jälkeen en mitään muuta kuin sitruunan makuista litkua. Kahvia sai  juoda.

Vierailija
34/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin edellisenä päivänä aamulla vain samettista porkkanakeittoa. Sen jälkeen en mitään muuta kuin sitruunan makuista litkua. Kahvia sai  juoda.

Minä noudatin viisi päivää ruokavaliota ohjeiden mukaan. 

Vierailija
35/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäryhmäseulonnasta tuli kutsu tutkimuksiin Mitään oireita en ollut huomannut, mutta näytteestä löytyi verta. Tähystyksessä löytyi kaksi suurta kasvainta ja useita polyyppeja. Tähystystuloksesta kahden viikon sisään leikkaukseen, jossa poistettiin kasvaimien ja polyyppien lisäksi isot pätkät paksuasuolta. Samalla otettiin näytteet läheisistä imusolmukkeista, joista löytyi syöpäsoluja. Nyt leviämistä suitsitaan suonensisäisillä solusalpaajilla ainakin puoli vuotta. Rankka lääkitys haittaoireineen.

Mikäli teille tulee kutsu seulontaan niin käyttäkää ehdottomasti hyväksi! Paksunsuolen syöpä on toiseksi yleisin ja todella salakavala sairaus.

Noin on. 

Appi kuoli pakausuolensyöpään kotonaan ilman diagnoosia. Yhtäkkiä. Löytyi kuolleena. 

Sen sijaan hänellä oli muka eturauhassyöpä ja sai siihen hormonilääkkeitä ja joitain muita kalliita lääkkeitä (joita kela toki korvasi) Ruumiinavausraportissa oli välitön kuolinsyy paksusuolensyöpä ja että ei ole eturauhassyöpää. 

Kysyin apelta kerran mujtamia kuukausia ennen kuolemistaan, että onko hänellä tummia ulosteita tai veriulosteita. Vastasi, että ei koskaan. 

Vierailija
36/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudatin 3 päivää vähäkuituista. Söin (ohjeen mukaan) ranskanleipää ja patonkia sekä lihamakaronilaatikkoa, lihaa, leikkeleitä, juustoa. Viikon välttelin vain täysjyväleipää. 

Ap

Vierailija
37/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla hyvästä kokemuksestasi, ap! Kiitos, kun jaat. Itseäni kun mietityttää, jos joskus pitäisi tuollaiseen mennä. Itselläni on jossain määrin sairaala- ja toimenpidekammoa, joista olisi kyllä hyvä hankkiutua eroon. Mut helpommin sanottu kuin tehty. Nuorena luulin, en ole kovinkaan kipuherkkä, mutta nyt minulle on kertynyt joitakin sairaala- ja leikkaushoitoa  ym. vaatineita  sairastumiskokemuksia, ja mun pää tai mieli ja kivunsieto onkin niissä tilanteissa osittain paljon heikompi kuin olisin ajatellut. Mun pää brakaa sellaisista sairaalakokemuksista, jotka joku toinen selvittää lähes tuosta vain. Siinä on iso ristiriita, koska normielämässä olen tasainen ja vakaa työssäkäyvä ihminen.

Ja sinä, jolla on todettu vakava tauti ikäkausiseulonnoissa: kaikkea hyvää sinulle jatkossa!

Vierailija
38/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekijä sanoi, että nyt on uutuutena sellainen, että sinne suihkutetaan vettä samalla kun letkua työnnetään sisään. Tämä kuulemma vähentää sattumista. 

Ap

Tuo tosiaan on uutta. Joillakin tutkimus sattuu kovasti, joillakin on vain epämiellyttävä, mutta ei juuri satu.

Kuika sinulla, sattuiko?

Vierailija
39/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kuulla hyvästä kokemuksestasi, ap! Kiitos, kun jaat. Itseäni kun mietityttää, jos joskus pitäisi tuollaiseen mennä. Itselläni on jossain määrin sairaala- ja toimenpidekammoa, joista olisi kyllä hyvä hankkiutua eroon. Mut helpommin sanottu kuin tehty. Nuorena luulin, en ole kovinkaan kipuherkkä, mutta nyt minulle on kertynyt joitakin sairaala- ja leikkaushoitoa  ym. vaatineita  sairastumiskokemuksia, ja mun pää tai mieli ja kivunsieto onkin niissä tilanteissa osittain paljon heikompi kuin olisin ajatellut. Mun pää brakaa sellaisista sairaalakokemuksista, jotka joku toinen selvittää lähes tuosta vain. Siinä on iso ristiriita, koska normielämässä olen tasainen ja vakaa työssäkäyvä ihminen.

Ja sinä, jolla on todettu vakava tauti ikäkausiseulonnoissa: kaikkea hyvää sinulle jatkossa!

Minuakin kammottaa kaikki sairaalat ja toimenpiteet. Ja minullakin tämä on tullut vasta ajan mittaan. Nuorena sitä ei vielä miettinyt mitään, meni vaan. 

Esim kun kävin nuorena papaseulassa hoitaja sanoi, että osaatpa olla rento. Synnyttäneet naisetkin jännittää enemmän kuin sinä. (Tuohon aikaan mun kaupungissa oli jokin kokeilu, jossa papaseuloja tehtiin ihan nuorillekin naisille.)

Ap

Vierailija
40/45 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällainen ihan normaali mies. Saako siellä valita vaikka paksumman instrumentin joka työnnetään sisään? Pitääkö minun olla sellaisessa antavassa asennossa, niin kuin kissat? Liikutanko kroppaani eteen taakse kun he penetroituvat laitteella sisään?

Saa. Sinulle suositellaan puhelinpylvästä. Saat toki valita vielä paksumman.