Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksosten (4kk) yöheräämiset

13.05.2007 |

Miten ja minkä ikäisinä olette saaneet kaksoset nukkumaan ilman yöheräämisiä? Meidän kaksoset nukkuivat kolmen kuukauden iässä klo 22-7 välisen ajan yhdellä syötöllä, molemmat heräsivät kerran syömään klo 3-5 välisenä aikana. Nostin aina ensin heränneen omasta sängystään viereeni syömään ja kun toinen heräsi, niin vaihdoin ensin heränneen omaan sänkyyn ja otin toisen viereeni. Nukuin tällöin yksin kaksosten huoneessa vierassängyssä. Täysimetyksellä mennään.

Nyt kaksosten ollessa 4 kk olen siirtynyt takaisin omaan makuuhuoneeseen nukkumaan. En ole enää antanut vauvojen nukkua vieressäni. Ilmeisesti tästä johtuen varsinkin tyttö heräilee useaan otteeseen yöllä. En kuitenkaan ole ottanut viereen, koska haluan vierottaa vauvat siitä. Muutaman yön olen rauhoitellut tyttöä vain tutilla ja silittelyllä ja on kyllä rauhoittunut siihen, eikä ole sen kiukkuisempi, vaikka ei ruokaa saisikaan. Tämä on kuitenkin paljon rankempaa kuin viereen ottaminen, koska joutuu aina nousta sängystä.

Meillä on kaksosten lisäksi 2-vuotias esikoinen, joka on tarhassa päivisin. Jotta esikoinen jaksaisi nousta aamuisin, kaksosten itkuun pitää reagoida aika nopeasti, koska muuten on koko perhe hereillä ja siitä vasta härdelli syntyy.

Meillä on kolme makuuhuonetta, joiden välillä huonejärjestelyjä voidaan tehdä. Esikoinen nukkui kaksosten synnyttyä omassa huoneessaan, minä kaksosten kanssa toisessa huoneessa ja isä aikuisten makuuhuoneessa. Esikoinen kuitenkin keksi tilaisuutensa tulleen ja alkoin hiippailemaan joka yö isän viereen nukkumaan. Halusimme tästä eroon ja siirsimme kaikki lapset samaan huoneeseen ja minä siirryin takaisin aikuisten makuuhuoneeseen parisänkyyn. Tämä toimi hyvin esikoisen osalta, hiippailut loppuivat siihen.

Mutta nyt minä joudun kulkemaan huoneesta toiseen öisin. Laitoin patjan lastenhuoneen lattialle, jotta voin hoitaa yösyötöt siinä. Poika-kaksosen osalta tämä toimiikin aika hyvin, hän herää kerran yössä syömään ja menee sitten kiltisti omaan sänkyyn jatkamaan uniaan. Mutta kuten alussa sanoin, tyttö-kaksonen vaatii tyynnyttelyä useampaa kertaan yössä. Nyt olemme kokeilleet siirtää tyttö-kaksonen yksin kolmanteen makuuhuoneeseen, jotta voimme reagoida yökiehnäämiseen hieman hitaammin, eikä hän näin häiritse muiden lasten unia. Yöheräämiset näyttävät kuitenkin jatkuvan, Nälästä se ei näyttäisi johtuvan: kokeilin jopa antaa velliä illalla, mutta se ei vaikuttanut heräämisiin mitenkään.

Alan olla aika poikki tähän jatkuvaan heräilyyn. Mitä tässä voisi vielä kokeilla? Vaikka iltavelli ei poistanut yöheräämisiä, voisiko kiinteiden aloitus auttaa? Viereen en halua/uskalla ottaa vauvoja nukkumaan, koska pyörin itsekin yöllä sängyssä. En myöskään halua opettaa siihen, että öisin pääsee viereen. Yöllistä pulloruokintaakin olen harkinnut, mutta koen rintaruokinnan kuitenkin helpommaksi, koska tuttipullojen pesut ja maidonlämmitykset jää pois. Kaksosia ei voi oikein huudattaakaan paljoa, koska esikoinen ja töissä käyvä isä heräisivät tähän.

Kertokaahan omat kokemuksenne ja vinkit liittyen kaksosten yöheräämisiin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ainoastaan sympatiaa ;) Meillä molemmat (5kk nyt) heräävät vieläkin öisin vaikka välillä näytti jo paremmalta. Nyt toinen heräilee jälleen noin 2-3 tunnin välein. Toinen nukkuisi yhdellä yösyötöllä varmaankin. Esikoinen 2,5v nousee sitten kuuden jälkeen, kun edellinen syöttö on ollut neljältä =) Ihmeen järjissään sitä ollaan kuitenkin vaikka väsyttääkin.

Meillä tytöt syö iltapuuron jo kuuden jälkeen ja menevät sitten nukkumaan. Päivällä menee jo kaikki kiinteät iiisoina annoksina lihan ja viljojen kera, mutta tissiä pitäisi silti saada yöllä monesti. Luulen kyllä että osa syötöistä on vain läheisyyden kaipuuta. Ainakin ne ekat. Aamusta tietysti on varmaan jo nälkäkin, kun menevät aikaisin nukkumaan. Itse en ala ketään meillä huudattamaan vaan mieluummin lyön tissin suuhun ja menen nopsaan sitten itse nukkumaan. Mies ja esikoinen eivät syöttöihin pahemmin heräile. Onneksi. Välillä aina mietin, että toinen tytöistä nukkuisi varmaan paremmin meidän vieressä, mutta kun esikoinenkin on alkanut aina välillä sänkyyn vaeltaa yöllä niin ahdasta tulisi....

Qvasi+ esikoinen2,5v ja tytöt 5kk

Vierailija
2/2 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvautumaan kotiunikouluun kun tytöt 6kk ikäisiä,koko 6kk heräilivät öisin,milloin 5min. milloin puolen tunnin välein.. Täysimetyksellä oltiin 4kk ikään ja sitten aloitin soseet ja tissiä päälle.

6kk iässä laitettiin omaan huoneeseen ja sielä stten kävin tassuttelemassa jos heräsivät ja syötin vielä kerran yössä. Nyt tytöt pian 8kk ja lopetin imetyksen pari päivää sitten (halusin lopettaa ennekuin niin isoja että huutavat ja itkevät tissin perään),tosi hyvin mennyt ja enää eivät herää syömäänkään yöllä! Pullon takia ei varmaan kannata herätä mutta tissille ja äidin läheisyyteen oli kiva päästä. Joka ilta kyllä yleensä heräävät ainakin kerran itkien mutta tassuttelemalla nukahtavat helposti uudestaan. Meillä eivät syö edes tuttia.

Kokeile auttaisiko jos antaisit pullolla korviketta ennen nukkumaan menoa. Joku sanoi että tissimaitoon tulisi esimerkiksi äidin stressihormoneja jos äiti stressaantunut,kuten yleensä valvomisesta on..en tiedä oliko perää mutta monella auttanut korvike tälläisissä tapauksissa.

Memmi ja tytöt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme