Mikä nostaa kolesterolia?
En syö punaista lihaa. Kanaa syön ehkä 5 kertaa vuodessa. Kalaa syön kerran viikossa.
En polta enkä käytä alkoholia. Ruokavalio on siis kasvispainotteinen kalalla, vihanneksilla. Kananmunia käytän viikottain, joskus tulee kuukaudenkin tauko.
Hyvistä rasvoista käytän pähkinöitä ja oliiviöljyä. En käytä rypsiöljyä.
Käytän sinistä maitoa, täysjuustoa, maitotuotteita.
Mihin pitäisi kiinnittää huomiota, että saa kolesterolin alas?
Alentaja levite laski LDL:n 4,6:sta 3,8:aan. Mutta sen alle en saa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä tässä voi enää muuttaa ruokavaliossa, että saa kolesterolin vielä alemmas?
Noista maitotuotteista saat paljon kovaa rasvaa.
Kauraa kannattaa alkaa syömään, se laskee kolesteroli varsinkin puuro.
Mulla on insuliiniresistenssi ja puuro nostaa arvot (itse olen mitannut kotona). ap
Eli en siis syö puuroa.
Mulla todettiin hiljattain raudanpuuteanemia ja sen jälkeen on pistänyt silmään monta juttua, joissa sanotaan raudanpuutteen voivan nostaa kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli on vähän epämääräinen käsite. Jos haluaa katsoa kokonaisuutta, pitää huomioida myös HDL ja triglyt, sieltä löytyvät ne markkerit, jotka kaikkein selvimmin ennustavat sv-tauteja, ei niinkään LDL.
Jos triglyseridit on alle yhden ja HDL yli kahden, sv-tautiriski on mitätöntä pienempi. Trigly/HDL-suhde on hyvä mittari, harmi, ettei sitä käytetä enempää.
Triglyseridien ja HDL-kolesterolin suhde (Trigly/HDL) kuvaa veren rasva-aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä. Ihannetapauksessa tämä suhdeluku on alle 1,0 (tai jopa alle 0,8), ja yli 3,0–4,0 lukemia pidetään korkean riskin merkkinä.
Optimaalinen: (< 1,0)
Kohtalainen riski: (1,0 - 3,0)
Suuri riski: (> 3,0)
Tämä suhde on erityisen hyödyllinen valtimosairauksien riskinarvioinnissa. Korkeat triglyseridit (veren rasvat) ja matala HDL ("hyvä kolesteroli") viittaavat usein metaboliseen oireyhtymään, insuliiniresistenssiin tai huonoon elintapaterveyteen. [Synlab, Suomi]
No miten tämmöinen suhde lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla todettiin hiljattain raudanpuuteanemia ja sen jälkeen on pistänyt silmään monta juttua, joissa sanotaan raudanpuutteen voivan nostaa kolesterolia.
Mulla on raudanpuute. Ollut jo 10 vuotta todistetusti ja sitä ennen taatusti toiset 10 vuotta. ap
Naisilla 50 vuotta ja menopaussi, kahvi, liikunnan puute. Adhd-lääkkeet. Voi olla myos perinnöllinen.
Mulla taas erinomaiset rauta-arvot ja hyvät elämäntavat , ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli on vähän epämääräinen käsite. Jos haluaa katsoa kokonaisuutta, pitää huomioida myös HDL ja triglyt, sieltä löytyvät ne markkerit, jotka kaikkein selvimmin ennustavat sv-tauteja, ei niinkään LDL.
Jos triglyseridit on alle yhden ja HDL yli kahden, sv-tautiriski on mitätöntä pienempi. Trigly/HDL-suhde on hyvä mittari, harmi, ettei sitä käytetä enempää.
Triglyseridien ja HDL-kolesterolin suhde (Trigly/HDL) kuvaa veren rasva-aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä. Ihannetapauksessa tämä suhdeluku on alle 1,0 (tai jopa alle 0,8), ja yli 3,0–4,0 lukemia pidetään korkean riskin merkkinä.
Tämä suhde on erityisen hyödyllinen valtimosairauksien riskinarvioinnissa. Korkeat triglyseridit (veren rasvat) ja matala HDL ("hyvä kolesteroli") viittaavat usein metaboliseen oireyhtymään, insuliiniresistenssiin tai huonoon elintapaterveyteen. [Synlab, Suomi]
Triglyseridiarvo jaetaan HDL-arvolla.
Tässä se on sanottu mihin pitää kiinnittää huomiota, juustoa ei ollenkaan, maitotuotteet max 2% rasvaa ja silloinkin kohtuudella. Kasvirasvat kannattaa katsoa millainen on kovan rasvan osuus, joissakin yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla 50 vuotta ja menopaussi, kahvi, liikunnan puute. Adhd-lääkkeet. Voi olla myos perinnöllinen.
Olen alle 50 v, kuitenkin yli 45 v, en ole menopaussissa (verikokeilla testattu), en juo kahvia, liikun, ei ole lääkityksiä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triglyseridiarvo jaetaan HDL-arvolla.
Mulla oli triglyt 1,41 ja hdl 1,01 ja ne jaettuna on 1,39. ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä se on sanottu mihin pitää kiinnittää huomiota, juustoa ei ollenkaan, maitotuotteet max 2% rasvaa ja silloinkin kohtuudella. Kasvirasvat kannattaa katsoa millainen on kovan rasvan osuus, joissakin yllättävän paljon.
Määrät mitä olen käyttänyt maitotuotteita ovat suunnilleen 4 siivua juustoa per päivä, jogurttia yks purkki per päivä, kaakaota maitolasilliseen ehkä 2 kertaa viikossa. ap
On paljon mausteita jotka auttavat. Inkivääri varmaan yksi parhaista. Eli joku puoli teelusikallista inkiväärijauhetta 3-4 kertaa päivässä. Voi arvot laskea jopa 20 prossaa.
Vierailija kirjoitti:
On paljon mausteita jotka auttavat. Inkivääri varmaan yksi parhaista. Eli joku puoli teelusikallista inkiväärijauhetta 3-4 kertaa päivässä. Voi arvot laskea jopa 20 prossaa.
Inkivääriä en ole käyttänyt.
Olen käyttänyt siis monta kuukautta sellaista sarviapilarouhetta, jonka sanotaan alentavan kolesterolia. Arvo mitattiin ennen ja jälkeen. Ei mitään merkitystä ollut tuolla.
Ihmisellä on oma henkilökohtainen kolesteroliarvo mikä pysyy siinä vaikka tekisi mitä. Jos elämäntavat on kunnossa niin kolesterolia ei saa enää alemmaksi. Kaverini teki kokeen söi reilu puoli vuotta niin kolesterolia vähentäen kuin vain ikinä pystyi. Lopulta hänen rasvaprosentinsa oli 8,5. Kolesteroli pysyi nakutettu niissä lukemissa joissa se oli jo lähtiessä. Hänellä suvussaan on korkea kolesteroli kaikilla.
Kolesterolilääkkeen valmistajat palkkaamineen / lahjomineen terveysbisneksen henkilöineen. Myös teurasjätteet = halvat rahvaalle tarkoitetut makkarat. Ne joita eivät esim. hallintoylilääkärit tai rotaryt söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrät mitä olen käyttänyt maitotuotteita ovat suunnilleen 4 siivua juustoa per päivä, jogurttia yks purkki per päivä, kaakaota maitolasilliseen ehkä 2 kertaa viikossa. ap
Sen voi laskea itse, kovan rasvan pitäisi jäädä selvästi alle suositusten päivässä jotta alentaisi kolesterolia. Suositus on 20g/2000kcal mutta sillä vain ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin maapähkinöissä on paljon kolesterolia. Nehän eivät oikeastaan ole pähkinöitä.
Ei pidä paikkaansa!
Maapähkinät eivät sisällä lainkaan kolesterolia ja auttavat alentamaan haitallista LDL-kolesterolia.
Kiitos vinkistä niin ei tartte lukea paskanjauhantaa.