Asuntomessut eivät enää vedä entiseen tapaan
Asuntomessuja oli aiemmin joka vuosi ja ne saavuttivat yleensä aina yli sadantuhannen kävijän määrän.
Koronavuosista lähtien meno on ollut kuoppaisempaa: kävijämäärät alentuneet ja välivuosia ollut. Kaikki messukohteet eivät välttämättä ole menneet kaupaksi.
Mikä on sinun suhteesi näihin messuihin? Oletko käynyt? Oletko pitänyt? Suunnitteletko meneväsi tulevaisuudessa?
Kommentit (22)
Messujen asunnoissa isot ylimääräiset korotukset, kun muuten asuntojen myynti jäissä.
Ei jaksa matkustaa tuon takia ellei ole omassa kotikaupungissa
Joo. Lapsena ne oli jänniä. Tosin sitten kun meni paikanpäälle ne muuttui tylsiksi. Jostain sai karkkia. Se oli plussaa.
Aikuisena... Ehm... Joo. Kallita asuntoja yleensä jossain vähän pellolla tai entisessä metsässä. Ei nappaa. Kivistössä ja Hyvinkäällä noin 10-15v sitten oon käynyt. Ei noista normitallaajalle oo iloa. Sisustusmessut toisten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Lapsena ne oli jänniä. Tosin sitten kun meni paikanpäälle ne muuttui tylsiksi. Jostain sai karkkia. Se oli plussaa.
Aikuisena... Ehm... Joo. Kallita asuntoja yleensä jossain vähän pellolla tai entisessä metsässä. Ei nappaa. Kivistössä ja Hyvinkäällä noin 10-15v sitten oon käynyt. Ei noista normitallaajalle oo iloa. Sisustusmessut toisten kotona.
Itse kävin Mikkelin ja Lappeenrannan ja Heinolan messuilla, kai sitten tykkäsin … No, ei musta mitään rakentajaa toki tullut, mutta omakotitaloon sitten näin vanhemmilla päivilläni kuitenkin päädyin.
Ap
Kuka niitä rumia koppeja haluaa katsoa kun ei rahaakaan ole?
Paikkakunnat ovat ollut outoja, ihmisillä ei ole varaa ostaa uutta asuntoa, viimeaikaiset rakennusratkaisut eivät ole miellyttäneet. Siinäpä nyt kolme ekana mieleen tulevaa syytä. Ekaksi ja vikaksi mainitut ovat hlökohtaisella tasolla laskeneet kiinnostusta osallistua.
En ole köyhänä yksinhuoltajana koskaan ollut heidän kohderyhmää vaikka messuja on ollut niin omassa kotikaupungissa kuin naapurikaupungeissakin
Aikoinaan 90-luvulla käytiin monissa, mutta johonkin se loppui...
Ei kellään ole varaa taloihin, remontteihin tai ihan sisustukseen. Ei sieltä käyty pelkästään taloja katsomassa vaan mikä on tällä hetkellä trendikästä tai miltä jokin ratkaisu näyttää IRL ja kannattaisiko se toteuttaa omassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään ole varaa taloihin, remontteihin tai ihan sisustukseen. Ei sieltä käyty pelkästään taloja katsomassa vaan mikä on tällä hetkellä trendikästä tai miltä jokin ratkaisu näyttää IRL ja kannattaisiko se toteuttaa omassa asunnossa.
Kyllä, tuo sisustuksien katselu on yksi suurimmista syistä (suurin?) käydä niissä.
Ap
Mä käyn yleensä, jos ne on suht lähettyvillä, max 150 km päässä. Viimeksi kun oli Oulussa, nin sinne en lähtenyt. Mutta Loviisassa kävin. Tämän vuoden Lempäälä on vähän siinä ja siinä viitsinkö lähteä. Toisaalta tulevista Salo kiinnostaa, koska olen alunperin sieltä kotoisin, vaikka olenkin pk-seudulla pitkään asunut.
Persaukisella työttömällä kansalla ole mitään rahaa asuntoja ostaa.
Olen pannut erästä asuntomessujen huippusuunnittelijaa. Siinä mun osallistuminen.
Onhan se kieltämättä aika vänkä ajatus, että jos olet rakennuttanut sinne talon, niin satatuhatta ihmistä on ”käynyt teillä”!
Ap
Ajattelin käydä asuntomessuilla Naantalissa, kun tässä vieressä Turussa asutaan. Tulin toisiin ajatuksiin sitten kun ne talot olivat valmiita ja messut aukeamassa. Minua eivät kiinnosta ollenkaan nykyiset laatikkotalot, jossa ei edes keittiötä ole, miksi minä sellaisten näkemisestä maksaisin? Jos joskus minun elinaikanani vielä palataan perinteiseen suomalaiseen arkkitehtuuriin ja messut tulevat Turku-Tampere-Helsinki-kolmion sisälle, niin voin harkita. Muussa tapauksessa ne jäävät minulta väliin ainaiseksi.
Tänä vuonna ainakin tosi pieniä taloja näyttäisi olevan Lempäälässä. Motarin melussa, kylki toisissaan kiinni, takapihat melkein kiinni toisten etupihoissa. Koulu alle kivenheiton päässä, en ikinä muuttaisi koulun naapuriin. Enpä aio mennä, vaikka ihan täällä huudeilla asun. Haen inspiraatiota muualta.
Arkkitehtoonisten ja sisustusratkaisujen takia voisi käydä, jos ovat lähellä. Mutta kuvista päätellen ovat melko geneerisiä asuntoja keskiluokalle. Pintatrendiratkaisuja ja ehkä vähän näyttämisen halua. Sehän on loppujen lopuksi talovalmistajien myyntimessut, ei mikään arkkitehtuurin helmien esittelytilaisuus. Sellaiset talot olisivat jo miljoonaluokkaa ja niiden omistajat tuskin haluaisivat rahvasta kansaa pällistelemään koteihinsa.
Ei ole enää rahaa edes mennä asuntomessuille ;D
Kallista ja huonoa. Typeriä ratkaisuja ja kannustaa muuttamaan vanhaa ja toimovaa.
Plussana kiinnostava talo oli jonka joku oli rakennuttanut ikävässä onnettuudessa vammautuneelle pojalleen, jotta hän voisi elää omanlaista elämäänsä itsenäisesti.
Onneksi näin