Miksi halusit lapsia?
Minua kiinnostaa ihmisten motiivit lapsentekoon. Kuviteltavissa olevat motiivit: 1. Joku hoitaa minua vanhana ja ehkä jo ennen sitä saan apua lapsiltani. 2. Minusta jää jälki tähän maailmaan. Tähän sisältyy myös se, että lapsi on oman itsen jatke ja kasvatustyön tulos. 3. En tykkää olla yksin ja tykkään lapsista ja äänistä ympärilläni. 4. Minulla on hoivavietti. Jos ei lapsia niin koira vähintään oltava.
Sitten on vielä ne epäitsekkäät motiivit, joista ensimmäisellä en ole koskaan kuullut lasta perusteltavan: halusin tehdä valtiolle uusia veronmaksajia, tai Jumalalle palvelijoita. Olen kuullut että olen lapsettomana itsekäs, mutta kiinnostaa, että tekeekö ihmiset lapsia noin yleensä itsekkäistä vai epäitsekkäistä motiiveista?
Kommentit (34)
Halusin elää perhe-elämää, en lapsettoman sinkun tai pariskunnan. Halusin pitää huolta vauvasta, opettaa omalle lapselle itselleni tärkeitä asioita ja hassutella heidän kanssaan. Toivon, että aikuisena he löytävät oman polkunsa, mutta voidaan silti kokoontua yhteisen pöydän ääreen. Sunnuntaipäivä meni meillä koululaisten kanssa jokainen omaa kirjaa seesteisesti sohvalla lukien, aika täydellistä. Halusin rakkaita ihmisiä ja ne sain. En halua heidän hoitavan minua vanhana, jossain kaupassa voivat joskus käyttää, mutta ei sen syvällisempää.
Se että ylipäätään kysyy tällaisen kysymyksen voi olla merkki mielisairaudesta, koska kaikki normaalit elävät olennot haluaa lisääntyä.
Jaa niin, olihan täällä vielä sekin hyvä vastaus, että arveli lasten kasvattavan häntä ihmisenä. Se olikin oikeastaan paras vastaus. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Todiste etten ole "tuhkamuna"...kalliiksi kävi elatusmaksujen myötä..mennyt monen uuden auton hinta+lisänä vielä kodittomuus..
Ei lisääntyminen automaattisesti tarkoita eroa + elatusmaksuja. Olet sinäkin melkoinen vätys kun et malta pitää mulkkua housuissasi vaan hankit lapsia väärän naisen kanssa.
Toisaalta en odottanutkaan että sinulla olisi mitään hyvää ja kaunista sanottavaa omista lapsistasi.
Sinä joka kirjoitit: Se että ylipäätään kysyy tällaisen kysymyksen voi olla merkki mielisairaudesta, koska kaikki normaalit elävät olennot haluaa lisääntyä.
Niin eli tervettä on vaan mennä hormoonien mukaan tms tai sitten niitä vastaan jos niitä ei kuulu? Pohdinta siitä, että miten lapset muuttaisivat elämääni, ja haluaisinko sitä, se siis on mielisairasta?
Vierailija kirjoitti:
Koska vahinko ei ole syy. Kysyin miksi halusit lapsia, jos halusit. Eikä koska halusin lapsia ole myöskään vastaus siihen, että miksi. On tämä surkea palsta kun juuri kukaan ei ymmärrä kysymystä. Tai joku mies ymmärsi kun vastasi että vaimon mieliksi. Sitä en tullutkaan ajatelleeksi. Tai lapsilisiä, mutta se oli kai huono vitsi. Ap.
Vaimon mieliksi lapsia siittänyt mies EI halunnut lisääntyä omasta tahdostaan. Hän on niitä jotka katuvat lapsiaan ja ovat aina valmiita hylkäämään ne.
Lapsia tehdään tai ollaan tekemättä itsekkäistä syistä. Kukaan lapsia muuten haluamaton ei tee uusia veronmaksajia hyvää hyvyyttään. Myöskään kukaan lapsia tosissaan haluava ei jätä lisääntymättä ilmastosyistä. Kyllä maailman tilanne ja tulevaisuus voi ahdistaa, mutta itsekäs motiivi siinä on taustalla. Kuten lähes kaikessa ihmisen toiminnassa.
Elin pitkään yksin ja opiskelujen jälkeen kävin töissä. Kun sitten löysin mieheni ja menimme naimisiin, oli itsestään selvää antaa lapsen tulla. Olin jo yli kolmenkymmenen. Tuntui että elämään kaipasi muutosta. Lapsista oli paljon kokemusta sisarusteni lasten kautta. Neljä niitä sitten tuli, pari keskenmenoa. Nyt kun on enää 1 alaikäinen, niin taaksepäin katsoo ajatellen: se oli kaikkineen parasta aikaa elämässä kaikkine hankaluuksineenkin (1 erityislapsi).
Vierailija kirjoitti:
Tapasin mieheni ja tuntui hyvin luontevalta perustaa perhe ja hankkia lapsia hänen kanssaan. Hän on ollut erinomainen isä ja nyt jatkaa erinomaisena ukkina. Meillä on tiivis perheyhteys, ollaan tehty paljon asioita yhdessä, asuttu ulkomailla, matkustettu ja harrastettu, ja nyt kun lapsillakin on omat perheet, yhteys jatkuu edelleen. meillä on kivaa yhdessä ja perheyhteys tuo myös lämpöä, rakkautta ja turvallisuutta elämään. Lapsenlapset on ihania.
Arvostan tätä aivan erityisesti siksi, että suhde omaan narsistiseen marttyyriäitiini on ollut ian kaiken traumaattinen. Olen onnistunut olemaan toisenlainen äiti omille lapsille ja olen siitä ylpeä.
Samoin, tekstisi voisi olla minun näppäimistöltäni, paitsi minun äitini on ihana!
Vaimon mieliksi lapsia siittänyt mies EI halunnut lisääntyä omasta tahdostaan. Hän on niitä jotka katuvat lapsiaan ja ovat aina valmiita hylkäämään ne.
No joo tavallaan. Lasken sen silti näihin epäitsekkäisiin motiiveihin kuten tehdä valtiolle tai Jumalalle. Miehelle tuo ns epäitsekkyys tosin harvoin maksaa yhtä paljon. Ap.
Samoin, tekstisi voisi olla minun näppäimistöltäni, paitsi minun äitini on ihana!
Vierailija kirjoitti:
Sorry, vastaus oli viestiin nro 7
Järkyttävän typeriä "syitä" ap luetellut.
Koska vahinko ei ole syy. Kysyin miksi halusit lapsia, jos halusit. Eikä koska halusin lapsia ole myöskään vastaus siihen, että miksi. On tämä surkea palsta kun juuri kukaan ei ymmärrä kysymystä. Tai joku mies ymmärsi kun vastasi että vaimon mieliksi. Sitä en tullutkaan ajatelleeksi. Tai lapsilisiä, mutta se oli kai huono vitsi. Ap.