Onko joku oikeasti saanut apua ssri lääkkeistä
Tuskaisuuteen.
Minä olen joutunut kokeilemaan monia toinen toistaan kauheampia myrkkyjä osaamattoman tk. lääkärin toimesta.
Ja kärsinyt vain lisää.
Kommentit (30)
Tuntuu niin surulliselta lukea kohtalontovereiden kuvauksia elämästään! Tuo kaikki niin tuttua! Tuntuu, ettei se apu ulkopuolelta tule, edes lääkkeistä. Itseäni on auttanut jonkinlainen oivallus, armeliaisuus itseä kohtaan. OCD:n kanssa kamppaillessa yritän nykyään ottaa huumoria mukaan siihen yksinpuheluun, mitä myös harrastan. Lähetän kaikille ahdistuksen kanssa kamppaileville rakkautta ja jaksamista, otette arvokkaita, muistakaa se!
Mulla auttoi ja kävin myös terapiassa kunnallisella psyk.polilla. Siellä myös hoidettiin lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ssri-lääkkeet ovat täysin tehottomia. Olen kokeillut kolmea, kutakin monta kuukautta.
Jopa monta kuukautta. 😁
Tarvitsee pidemmän ajan.
Toimi minulla perimenopaussin hankaliin mielialaoireisiin, esim. ärtymykseen ja riitaisaan inttämiseen ( olivat karseita ja minulle melko epätyypillisiä). Otin pientä annosta vuoden ja toisen vuoden siitäkin pienempää, joka oli ehkä 2mg päivässä. Toimi melko heti, enkä huomannut juurikaan sivuvaikutuksia.
Se on aikamoista lottoamista. Tutkimuksissa lääkkeiden teho on yleensä max. 10% parempi kuin lumelääkkeen teho. Joten todennäköisyys, että hyödyt lääkkeestä enemmän kuin pastillin imeskelystä, on häviävän pieni. Lisäksi on monen tyyppisiä lääkkeitä eikä lääkärillä ole aikaa ja osaamista perehtyä siihen mikä voisi olla ongelmiesi juurisyy ja mikä lääke voisi sopia parhaiten. Varsinkaan dopamiinin tuotantoa rajoittavien lääkkeiden määrämisessä ei oteta lainkaan huomioon, että potilaalla saattaa olla ennestään vähäinen dopamiinin tuotanto ja lääkitys on silloin täystuho.
Vierailija kirjoitti:
Se on aikamoista lottoamista. Tutkimuksissa lääkkeiden teho on yleensä max. 10% parempi kuin lumelääkkeen teho. Joten todennäköisyys, että hyödyt lääkkeestä enemmän kuin pastillin imeskelystä, on häviävän pieni. Lisäksi on monen tyyppisiä lääkkeitä eikä lääkärillä ole aikaa ja osaamista perehtyä siihen mikä voisi olla ongelmiesi juurisyy ja mikä lääke voisi sopia parhaiten. Varsinkaan dopamiinin tuotantoa rajoittavien lääkkeiden määrämisessä ei oteta lainkaan huomioon, että potilaalla saattaa olla ennestään vähäinen dopamiinin tuotanto ja lääkitys on silloin täystuho.
Pastilleista ei saa ainakaan niitä haittoja mitä huonoista lääkkeistä saa.
Minulla ainakin on auttanut tosi paljon, terapia taas ei yhtään. Niiden ansiosta olen ollut työkykyinen ja menestynytkin urallani. Niiden kanssa ei mitkään ahdista eikä ärsytä, ajatukset eivät kierrä kehää enkä joudu konflikteihin. Mutta silti lopetin nyt, vuosien jälkeen ja koitan nyt pärjäillä ilman. Syynä, että en tiedä kannattaako mitään lääkettä syödä vuosikymmeniä. Lisäksi ne veivät kiinnostukseni seksiin ja ihmissuhteisiin ylipäätään. Katsotaan, palaako se vielä takaisin.
Minulla ei auttanut, mutta syyksi paljastui autismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosi yksilöllistä miten lääkkeet auttaa. Mulla ei SSRI:t auttaneet masennukseen ja ahdistukseen. Tilanne vain paheni kun ei se mitään auta, että demppaa ne tunteet, jotka sen tilan aiheuttaa eikä käsittele asioita siellä taustalla. Masennukseni helpotti kun lopetin lääkkeet ja kävin läpi terapian. Toisia lääkkeet taas auttavat.
Tässäpä se, riippuu masennuksen aiheuttajasta. Jos ongelma on aivokemia, niin lääkitys korjaa sen. Jos ongelma on väärät ajatusmallit, traumat tai resilienssin puute niin sitten terapiaan.
Suomessa ei tutkita tutkita yksilön aivokemiaa ollenkaan ennen lääkkeiden määräämistä. SSRI manipuloi serotoniinia, mutta jos ei tiedetä, onko sitä yksilöllä luonnostaan liikaa vai liian vähän vai sopivasti, sen läyttööotto on arpomista.
Vaikutuksesta iso osa on kaikilla lumevaikutusta. Potilaan pitää uskoa olevansa tehokkaassa hoidossa, jotta positiivista vaikutusta enemmän tulee. Plasebolla on saavutettu lähes yhtä positiiviset tulokset, mutta Suomessa lääkärit ei saa laeista johtuen määrätä plaseboa.
Ei ne ole täysin tehottomia. Niistä saa haittavaikutuksia.