Mitä pelkäsitte lapsena?
Itse pelkäsin sellaisia hylättyjä traktoreita mitkä oli pysäköity johonkin tontin metsänreunaan. Niiden lamput näytti ihan silmiltä.
Kommentit (13)
Tulipaloa. Lähellä kotiamme paloi rivitalo perustuksia myöten, ja äitini ei luopunut elävistä kynttilöistä (esim joulukuusessa) moisen takia. Aina kun meillä poltettiin kynttilöitä, se tarkoitti minulle valvottua yötä.
Lapsuuden pelot eivät ole realistisia. Pelkäsin tätä laulua:
Muumumörköä ja Paavo Lipposta joka oli kuin King Kong.
meitä peloteltiin noilla tummempi-ihoisilla vähemmistökansan ihmisjoukoilla, että tulevat hevoskärryillään ja vievät jos ei olla kunnolla
Nytkin iskua palleaan. Lapset helposti huitovat toisiaan. Oli kivempi välttää sellaista kohtaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tulipaloa. Lähellä kotiamme paloi rivitalo perustuksia myöten, ja äitini ei luopunut elävistä kynttilöistä (esim joulukuusessa) moisen takia. Aina kun meillä poltettiin kynttilöitä, se tarkoitti minulle valvottua yötä.
Yöllä kynttilät paloivat kuusessa vahtimatta? Koulussa oli paljon kynttilöitä juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
meitä peloteltiin noilla tummempi-ihoisilla vähemmistökansan ihmisjoukoilla, että tulevat hevoskärryillään ja vievät jos ei olla kunnolla
Mua peloteltiin että mut myydään mustalaisille jos en käyttäydy kunnolla
Sotaa. Olen syntynyt 1959 ja muistan Tsekkoslovakian miehityksen 1968; näin sotapainajaisia pitkälle aikuisuuteen, viimeisin muistamani about 50-vuotiaana.
Pimeää, makuuhuoneen oven piti olla aina raollaan. Sängyn alla olevaa krokotiilia. Olin varma, että se puree jos käsi tai jalka oli peiton ulkopuolella.
Pelkäsin muumeja. Ne eivät silloin olleet japanilaisten pyöristämiä palleroita, vaan rumia ja pitkulaisia. Näin niistä painajaisia, joten vanhempani lopettivat lukemasta mulle muumikirjoja. Vieläkin puistattaa ja niitä tulee nyt aivan joka paikassa vastaan.
Toinen oli valkoiset lakanat. En suostunut nukkumaan niissä. Koin, että olen ruumisarkussa. En edes tajua mistä lapsena keksin koko ruumisarkun, koska en ollut koskaan nähnyt ruumista tai arkkua.
Minä pelkäsin mallinukkea, jolla oli reikä otsassa. En halunnut edes kävellä kyseisen kaupan ohi.