Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus synnytyksen jälkeen ja ahdistus

Vierailija
16.05.2026 |

Esikoinen syntyi kolme viikkoa sitten. Synnytys oli rankka ja siitä jo toipuminen otti aikansa/ottaa edelleen. 

Minulla on erityisherkän ihmisen piirteitä.

Imetys ei ole lähtenyt käyntiin toivotulla tavalla, joten sekin stressaa. 

Minulle tuli myös baby blues ja joka päivä tunteet heittelee hormonien takia, olo ei tosin ole enää itkuinen kuten alussa. Tuntuu että päässä miljoona ajatusta ja iltaisin on väsynyt, mutta käy kierroksilla. Nukun pari h ja sitten herää hikisenä syöttämään. On koko ajan sellaisessa valmistiulassa ja kun herää niin vaikka vauva nukahtaa uudelleen niin ei itse saa unen päästä kiinni. 

Mietin että miten ihmeessä tästä selviää kun mies palaa töihin. 

Pelottaa myös että jos tulee joku paniikkikohtaus tai masennus. Pelkään oikeasti mielenterveyteni puolesta että mitä jos tämä kaikki on vaan liikaa tähän alkuun. Myös rintaa ahdistaa, mutta kevyt liikunta auttanut siihen.

Neuvolassa sanoin asiasta ja perheohjaajalle aika. Mainitsi myös unilääkkeistä, mutta niistä ei itsellä kokemusta.

Kokemuksia/vertaistukea kaipaan kovasti.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta rentouttaa itsesi aivan vaan rauhalliseen tilaan ja miettiä että nyt sinun paikkasi on olla vauvan kanssa.

Lepää silloin kun vauvaki nukkuu, jätä kaikki tarpeettomat tekemiset pois.

Käy suihkussa, syö ja juo hyvin ja l e p ä ä.

Imettäminen vauvan tahtisesti muovautuu.Muistaa vaan seurata ettei tule liian pitkiä välejä.

Pidä paljon sylissä.

Ja jos imettäminen ei suju syystä tai toisesta, se ei sinun äitiyttäsi huononna lainkaan, ei yhtään.

Tärkeintä on et lapsi saa ravintoa.

Lepää ja relax, kaikki on hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme