Tippi, annatko?
Minun mielestäni vaan suomalaiseen ravintola kulttuurin ei kuulu se että maksu pääte ensimmäisenä kysyy/pyytää tippiä ja siinä tarjoilija silmät kiiluen tapittaa että ilkeätkö olla maksamatta tippiä. Siinä vaiheessa on vähän noloa olla antamatta ja vaikka ei haluaisi ( koska ravintola ruoka muutenkin on jo aika kallista ) niin olen aina antanut. Ja jälkeen päin se suoraan sanoen vituttaa. Nyt kun tiedän etukäteen paikkoja jossa pyydetään teippiä niin jätän menemättä. Saatan tarjoilija sentään melko hyvää palkkaa jo työstään !
Kommentit (40)
En todellakaan. Henkilökunta saa palkkansa työnantajaltaan.
En anna ja jätän käymättä jos tippiä ruinataan.
En anna tippiä. Palveluhinnat ovat täällä jo muutenkin korkeat.
Ei Suomessa ole missään maksupäätteissä tippikohtia.
Teen itse ruokani. Saan aina hyvää.
Ei. Se epämukava kerjuukulttuuri ei kuulu tänne.
Ennemmin Japanin tyyli missä tippi koetaan loukkaukseksi.
En anna. Alan hoilottaa kovalla äänellä Tippi-Tii, Tippitippitippitii, kevät on... ja siinä vaiheessa minut yleensä heitetään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, ravintoloissa missä tarjoilija tuo päätteen pöytään voi itse naputella tipin määrän.
Ettäkö pitäisi antaa tippiä tyypeille jotka ei osaa edes palvella Suomessa suomen kielellä?
LOL
kyllähän noissa tilanteissa on painetta antaa tippiä, kun sitä maksupäätteillä kerjätään.
siksi en enää käy ravintoloissa. hinnat ovat muutenkin jo liian korkeita
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin pari vuotta sitten oli. Nykytilanteesta en tiedä, koska lopetin ravintoloissa käymisen, kun harmitti se kerjääminen.
En oo ikinä antanut enkä koe siitä huonoa omatuntoa. Ravintolaruoka on muutenkin kallista, enkä halua maksaa enempää. Ja tarjoilija saa työstään ihan oikeaa palkkaakin.
Yksikään tarjoilija ei ole silmät kiiluen tipin antoa tarkkaillut, vaan yleensä katsovat kohteliaasti muualle, kun maksupääte kysyy tippiä.
En anna tippiä ravintolassa. Samalla tavalla tarjoilijat saa palkan kuin vaikka kampaajat ja hoitajat. Ei heillekään mitään tippiä anneta.
Tulee suosittua ravintoloita joissa maksetaan kassalle. Siinä ei tippejä kerjäillä.
Tottakai. Annan tippiä myös lääkäreille, opettajille, hsl-lipuntarkastajille ja papille hautajaisissa. Taputan vielä päähän ja sanon "niin sitä pitää, poikaseni".
Tunkaisen setelin tarjoilijan rintataskuun ja sanon salamyhkäisellä äänellä "osta itsellesi jotain kivaa"
Ilmeisesti kaikki muut siten antaa tippiä. Amerikkalainen malli alkaa näkyä täällä kaikessa.