Muistatteko kun autokolarissa "sukeltamisesta" varoitettiin?
Silloin 90-luvulla. Osa luuli sen tarkoittavan että syöksyy päin tuulilasia kun ei käytä turvavöitä, vaikka varsinaisesti sillä tarkistettiin turvavyön alta "sukeltamista". Englannin termi submarining on selkeämpi.
Nykyään tuulilasiin tai vyön ali sukeltamisesta kuulee harvemmin.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitettiinko liian korkealla olevan turvavyön aiheuttamaa riskiä? Olen saanut ajokortin 1970-luvulla, mutta en ole koskaan kuullut tuosta.
Muistaakseni se liittyi siihen? Siis että kolarissa henkilö liukuu turvavyön alta. Viimeksi 90-luvulla muistan siitä puhutun. Nykyäänhän on automaattiset turvavyönkiristimet olleet jo kauan.
Arvelen termin liittyvän 2-piste turvavöihin. Esim 65 mallin kuplassa nuo pellenarut olivat, vinosti yli ylävartalon ja ilman lantiovyötä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitettiinko liian korkealla olevan turvavyön aiheuttamaa riskiä? Olen saanut ajokortin 1970-luvulla, mutta en ole koskaan kuullut tuosta.
Tais turvavyöt ilmaantua autoihin siinä 70-luvun lopulla....
Vierailija kirjoitti:
Arvelen termin liittyvän 2-piste turvavöihin. Esim 65 mallin kuplassa nuo pellenarut olivat, vinosti yli ylävartalon ja ilman lantiovyötä.
Siitähän tosiaan saattaisi mennä vyön alta että heilahtaa. Oliko 90-luvulla tapana laittaa vain toinen vyö vai miksi siitä vielä silloin puhuttiin? 3-pistevyöthän oli jo silloin kaikissa.