Kuinka olisit pärjännyt vaivojesi kanssa Suomessa noin tuhat vuotta sitten?
Kommentit (17)
Olisin ikiunessa (ollut jo kauan).
Olisin varmaan tukehtunut jossain vaiheessa. Astmaa sairastan.
1000 vuotta sitten minulla ei olisi ollut näitä vaivoja: insuliiniresistenssi, jonka myötä ylipaino, korkea verenpaine, rasvamaksa ja mahdollisesti munuaisetkin toimii vähän vajaateholla.
Synnyin keisarileikkauksella, kun happi kävi vähiin. Eli olisin kai joutunut kuolemaan siten, että pää olisi murskattu, jotta äitini pelastuisi. (Yks lääkäri sanoi, että ennen jouduttiin tekemään noin, jollei tule ulos.)
Olisin varmaan kuollut, mutta jos olisin selvinnyt olisin jonkinlainen shamaani tai vastaava koska lobotomiaa ei oltu keksitty.
Jos olisin syntynyt 50 vuotta aikaisemmin, minulle olisi tehty lobotomia. Tuhat vuotta sitten on vaikeampi arvioida, mutta olen melko kömpelö, joten melko nuorena olisin varmaan saanut sepsiksen jostain naarmusta.
Tätä vaivaa ei olisi silloin päässyt tulemaan :D
En kovin hyvin. Kilpirauhanen vajaatoiminta.
Olisin kuollut melanoomaan koska en olisi tiennyt mikä se on. Tuhat vuotta sitten minulla olisi kuitenkin ollut jo jälkikasvua toisin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
HIV?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HIV?
N e e k e r i s a n k k e r i
Helposti, mä oon ollut aina terve, liikunnallinen ja lihaksikas, oon tottunut tekemään fyysisesti raskasta työtä, synnytykset on onnistuneet normaalisti alakautta, ei ole mitään päivittäisiä lääkkeitä käytössä, harvoin sairastan viimeksi ehkä vuosi sitten joku pieni flunssa ollut.
Aika moni olisi kuollut? Nykylääketiede on joitakin auttanut. Ja osalla virhe hoidossa.
Sisäelinvaivoja ei olisi hoidettu mitenkään joten kitumisaika riippui millainen sairaus oli. Nykyaikana ei ole tilastotietoa kuolemisesta sairauteen luonnollisesti. Sydänpysähdykset, aivoverenvuodot ja suolitukkeumat voi kuvitella äkillisiksi silloinkin. Maksa- ja munuaissairaudet kauemmin. Pitkän iän tuomia rappeutumia tuskin oli muita kuin nivelrikot.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin keisarileikkauksella, kun happi kävi vähiin. Eli olisin kai joutunut kuolemaan siten, että pää olisi murskattu, jotta äitini pelastuisi. (Yks lääkäri sanoi, että ennen jouduttiin tekemään noin, jollei tule ulos.)
1000 vuotta sitten? Olisitte kuolleet molemmat.
Olisin aneeminen. Vauvani olisivat jääneet synnytyskanavaan.
Viimeistään 15-vuotiaana olisin kuollut.