Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaan oikeusturva sote-palveluissa

Vierailija
05.05.2026 |

Haluan jakaa kokemuksen, joka on ollut minulle raskaampi kuin osasin odottaa, ja kysyä muilta, onko teillä ollut vastaavia tilanteita edunvalvontavaltuutuksen tai kotihoidon kanssa.

Äitini edunvalvontavaltuutuksen vireille saaminen viivästyi lähes vuoden. Toimitin edunvalvontavaltuutuksen kotihoidolle huhtikuun lopussa 2025, kun olin sopinut kotihoidon lääkärin kanssa sen voimaansaattamisesta. Lääkäri halusi nähdä valtuutuksen ennen lausunnon kirjoittamista.  Oletin, että prosessi etenisi normaalisti, saisin piakkoin lausunnon ja pääsisin hakemaan sille vahvistusta DVV:ltä. Mutta, kuukausia kului ilman mitään tietoa. Kun kysyin kotihoidolta asiasta syyskuussa, sain kuulla, että valtuutus oli jäänyt toimittamatta lääkärille kesälomien vuoksi. Lokakuussa kysyin uudestaan ja asia oli edelleenkin hoitamatta, mutta minulle luvattiin, että valtuutus “nyt oikeasti” etenee. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. 

Joulukuussa minulle kerrottiin, että  lausuntoa pyytäneellä lääkärillä on nyt sijainen, joka ei voi kirjoittaa lausuntoa näkemättä äitiäni, eikä kotihoito järjestäisi enää lääkärikäyntiä, koska kotihoidon palveluntuottaja oli vaihtumassa. 

Tämä jälkeen yritin saada terveyskeskuksesta lääkäriaikaa, mutta jouduin kerta toisensa jälkeen kummalliseen limboon. Soittopyyntööni vastattiin n. viikon päästä ja kerrottiin ettei vapaita lääkäriaikoja ole ja kehotettiin soittamaan seuraavan viikon alkupuolella uudelleen. Kun tämä oli toistunut 3 kertaa, luovutin. Lopulta sain lääkäritapaamisen järjestettyä äidilleni vasta, kun olin ottanut palautekanavan kautta yhteyttää hyvinvointialueelle sekä Seniori-infoon.

Sain hakemuksen DVV:lle vasta 30.1.2026. Äitini kuoli kuukautta myöhemmin, ennen kuin valtuutus ehdittiin vahvistaa.

Viivästymisellä oli hyvin konkreettisia seurauksia. Äitini ei enää pystynyt hoitamaan talousasioitaan, ja jouduin maksamaan hänen laskujaan omista varoistani. Myöhemmin selvisi myös, että kotihoidon laskutusta ei ollut tauotettu sairaalajaksojen ajaksi syksyn 2025 ja alkuvuoden 2026 aikana vaan äidiltä oli veloitettu (suoraveloituksessa) sekä sairaalamaksut että kotihoidon maksut samaan aikaan. Näihin kiinnitin huomiota sattumalta, kun sain äitini tilin käyttöoikeuden hänen kuolemansa jälkeen. ihmettelin, miten laskut voivat olla niin järkyttävän isot (tuplalaskutus). 

Tämä laskutusasia on selvittelyssä edelleen. Viimeinen luku tähän saagaan oli, kun eilen tuli perintätoimiston kirje maksamattomasta kotihoidon laskusta, jonka olin poistanut suoravelotuksesta, koska äiti tosiaan ollut samaan aikaan sairaalassa. 

Koko prosessi jätti tunteen, että hyvinvointialueella viis veisataan asiakkaan oikeusturvasta. Tein eilen muistutuksen tästä casesta  hyvinvointialueelle. Ei siitä varmaan mitään hyötyä ole, varmaan jonkin geneerisen pahoitteluviestin saan takaisin, mutta sain ainakin purettua johonkin pettymystäni. 

Haluaisin kysyä: onko muilla ollut vastaavia viivästyksiä, epäselvyyksiä tai kokemusta siitä, että omaisen on täytynyt itse “pitää asia hengissä”, jotta se etenisi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Asiaa vitkutettiin kunnes äitini kuoli. Kotihoidon maksut menivät sairaala-ajalta, vaikka kotihoitoon oli kerrottu että äitini on sairaalassa. Hänelle tilattiin, jopa lääkkeet kotiin. Kun äitini kuoli, mikä myös ilmoitettiin kotihoitoon, laskuja hoidosta sekä lääkkeistä tuli vielä kuukausia kuoleman jälkeen. Kun soitin ja kysyin mitä hoitotoimenpiteitä jo kuukauden haudassa olleelle ihmiselle on tehty, sanottiin että eivät ole tienneet että äitini on kuollut. Ilmoitin kuolemasta kaikkiaan 6 kertaa ja kun en suostunut maksamaan laskuja hoidosta kuoleman jälkeen, laittoivat ne perintään. Älkää ottaako kotihoitoa jos ei ole ihan pakko.

Vierailija
2/4 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä tarinoita. Sairastan levinnyttä syöpää, ja haluaisin siirtää kaiken päätösvallan miehelleni. Miten tässä kannattaa toimia, onko vinkkejä? Pelottaa, etten pysty enää päättämään itse omista asioistani, eikä puolisokaan kun vointi voi heikentyä nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut raskasta ja vaikeaa aikaa ja vielä nuo sotkut lisäksi . Mulla oli ainoa pieni asia kun uupui eräs sairaalamaksu , kysyin sitä ja sanottiin että kaikki on maksettu vaikka intin että yksi puuttuu . Myöhemmin tuli karhukirja postissa . Voimia ja jaksamaista sinulle kaiken jälkeen .

Vierailija
4/4 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä tarinoita. Sairastan levinnyttä syöpää, ja haluaisin siirtää kaiken päätösvallan miehelleni. Miten tässä kannattaa toimia, onko vinkkejä? Pelottaa, etten pysty enää päättämään itse omista asioistani, eikä puolisokaan kun vointi voi heikentyä nopeasti.

Käykää vaikka ensin pankissa, jossa miehesi saa käyttöoikeuden tiliisi. Se käy helposti ja miehesi pystyy hoitamaan pankkiasioitasi. Sitten laitatte edunvalvontavaltuutusasian vireille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä