Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetin järki on pistää erityisopetuksen oppilaat yleisopetutuksen kotitalouteen ja sitten valittaa kun eivät osaa

Vierailija
03.05.2026 |

Sämpylöitä ja tai lihapullia noin vain. Opettaja OLETTAA että he toimivat kuten normaalit teinit, vaikka porukalla on adhd:ta,autismia jne eli suuria vaikeuksia noudattaa annettuja ohjeita  ja keskittyä.

Oma opettaja on aivan upea mutta hänkin kärsii tästä,kun kotsanope antaa hänelle kitkerää palautetta välitettäviksi vanhemmille tyyliin "häiriöitä tunnilla".

Minä en tuota  lasta kotona  edes laita leipomaan kun vatkaa niin että taikina roiskuu  pitkin seiniä, desimitat on jonnekin sinne päin ja  uunissa paistuva kakku saa unohtua rauhassa palamaan sinne. Käytännössä siis sama kuin leipoisi 3veen kanssa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska kouluilla ei ole rahaa erityisoppilaiden omille valinnaisryhmille kuten ei muillekaan tukitoimille riittävästi. Kuntatalous on aina vaan tiukoilla, kun valtio kiristää valtionosuuksia ja kunnissa rahaa kinuavat moni muukin, mm.liikuntapaikat. 

Vierailija
2/5 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että kotitalousopettajan ei pitäisi moittia erityisnuoria siitä, että he eivät osaa noudattaa ohjeita yhtä hyvin kuin tavalliset.

Mutta ihmettelen silti sitä, että ap ei ota nuorta mukaan leivontaan, koska tämä sotkee. Eikö tällainen nuori päinvastoin tarvitsisi tavallista enemmän harjoitusta, jotta hän pärjäisi myöhemmin elämässään? Miten hän voi oppia, jos hän ei pääse harjoittelemaan? Kyllä meillä leivottiin säännöllisesti 2- ja 3-vuotiaiden lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska kouluilla ei ole rahaa erityisoppilaiden omille valinnaisryhmille kuten ei muillekaan tukitoimille riittävästi. Kuntatalous on aina vaan tiukoilla, kun valtio kiristää valtionosuuksia ja kunnissa rahaa kinuavat moni muukin, mm.liikuntapaikat. 

Kaikille oppilaille tulee järjestää kotitaloustunnit jos ne on valinnaisena ottanu ja omana ryhmänä erkkaluokkien kanssa.

VAATIKAA vanhemmat jos koululla eivät muutoin toteuta.

Ei jaksa kuulla näitä selityksiä ettei ole resursseja.. niitä on oltava jos on tarvetta.Niitä pitää koulujen hankkia.

Ja työntäkää ne turhat wilmaviestit sinne köksän uuniin...kukaan ei tee niillä tiedoilla mitään et oli häiriöksi...open tulee tilanteet hoitaa rakentavasti siellä koululla ja ohjata ja neuvoa oppilaita eikä kirjata jotain hölmöjä.

Vierailija
4/5 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, että kotitalousopettajan ei pitäisi moittia erityisnuoria siitä, että he eivät osaa noudattaa ohjeita yhtä hyvin kuin tavalliset.

Mutta ihmettelen silti sitä, että ap ei ota nuorta mukaan leivontaan, koska tämä sotkee. Eikö tällainen nuori päinvastoin tarvitsisi tavallista enemmän harjoitusta, jotta hän pärjäisi myöhemmin elämässään? Miten hän voi oppia, jos hän ei pääse harjoittelemaan? Kyllä meillä leivottiin säännöllisesti 2- ja 3-vuotiaiden lasten kanssa.

Mietin samaa. Olen adhd, mutta lapsuuteni aikaan sille ei vielä ollut olemassa diagnoosia. JOskus ottaa päähän ikään kuin ns nepsyt eivät oppisi mitään ja vain marmatellaan lasten tai nuorten haastavuutta.
Pikkuveljeni ja minä tykkäsimme leipoa lapsina. Äiti näytti mistä mitäkin löytyy, miten uuni toimii ja miten yleiskonetta käytetään. Teimme paljon virheitä, sotkimme, mutta äiti neuvoi miten keittiö siivotaan, uuni putsataan ja joka kerta opimme uutta.  Meillä oli keskenämme hauskaa ja 50 vuotta myöhemmin tykkäämme yhä leipoa omissa kodeissamme. 
Olin kai onnekas lapsi opettajaäidin lapsena? Hänellä oli ehkä riittävä pedagoginen pätevyys erityislapsen kasvattajana? 

Vierailija
5/5 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen erityisopetuksen? ADHD oppilaan k.a. voi olla 9,5 ja käytös 9. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi