Läheistenpäivä 10.5.2026
Se on taas viikonpäästä läheistenpäivä. Millä tavalla teidän perheessä juhlistetaan läheistenpäivää?
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Tapio wiinaa ja pari uistinta veljelle.
No sehän sopiikin siihen PÄIHDERIIPPUVAISTEN läheisten päivään. Ap taitaa sitä odotella! Muistaa kun viime vuonnakin sai kaliaa läheisiltä.
Mulla oli lapsena vaikea suhde äitiini, ja täytyy sanoa että koin äitienpäivät raskaiksi.
Nykyään olen itse äiti, ja meillä vietetään äitienpäivää hyvin perinteisesti. Joten ymmärrän molemmat näkökannat enkä näe, että läheistenpäivä olisi mitenkään pois niiltä, joille äitienpäivän vietto on iloinen ja luonteva asia. Joillekin muille se voisi olla henkireikä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsena vaikea suhde äitiini, ja täytyy sanoa että koin äitienpäivät raskaiksi.
Nykyään olen itse äiti, ja meillä vietetään äitienpäivää hyvin perinteisesti. Joten ymmärrän molemmat näkökannat enkä näe, että läheistenpäivä olisi mitenkään pois niiltä, joille äitienpäivän vietto on iloinen ja luonteva asia. Joillekin muille se voisi olla henkireikä.
Eli isänpäivä saa kuitenkin olla, mutta äitienpäivää täytyy jollain tavalla mitätöidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi sopan keittivät. Jännä homma, että muualla maailmassa äitienpäivänä juhlitaan äitejä eikä samalle päivälle ympätä muita juhlia.
Eli idea luotiin näiden järjestöjen toimesta 2023 ja päivää alettiin viettämään 2024. Hämmennystä lisää 5.5. vietettävä päihdeongelmaisten läheistenpäivä ja toukokuun toinen sunnuntai vietettävä äitienpäivä ja läheistenpäivä. On kyllä jollakin välähtänyt… Toisaalta alakouluissa läheistenpäivä otetaan tänävuonna tosissaan ja kortteja askarrellaan urakalla.
Eli siis 5.5. vietetään päihderiippuvaisten läheistenpäivää ja sunnuntaina 10.5. Läheistenpäivää/äitienpäivää.
Melkoista sekaannusta ja hämmennystä näyttää saaneen THL taas aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olen itse äiti, ja meillä vietetään äitienpäivää hyvin perinteisesti. Joten ymmärrän molemmat näkökannat enkä näe, että läheistenpäivä olisi mitenkään pois niiltä, joille äitienpäivän vietto on iloinen ja luonteva asia. Joillekin muille se voisi olla henkireikä.Eli isänpäivä saa kuitenkin olla, mutta äitienpäivää täytyy jollain tavalla mitätöidä.
Ikävää, että koet asian noin. Hyvää kevättä ja hyvää läheistenpäivää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Jokos isänpäivään on myös lisätty vaikkapa vihamiesten päivä tai etäisten päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää tulevaa läheisenpäivää Stellalle ja Sennille!
Jep, hyvää läheisenpäivää erityisesti Sennille.
Senni on lapsen Äiti, ei läheinen.
Nyt jäitä hattuun ja rauhallista tulevaa läheisenpäivää Sennille ja Stellalle.
Siis onko Senni lapsensa läheinen, äiti, vanhempi vai mikä?
Parempi termi on puhua lapsen läheisestä. Useampi termi vain hämmentää.
Mutta onko isäkin siis läheinen vai miten tämä nyt menee oikeaoppisesti?
Siis Senni ja Stella sekä lapsen isä ovat lapselle läheisiä ja heitä kaikkia muistetaan toukokuun toinen sunnuntai eli läheisenpäivänä. Lisäksi lapsen isää muistetaan marraskuussa isänpäivänä.
Ylellä oli eilen juttua Sennistä, mutta itselleni ei oikein tuo termistö, läheinen, isä, vanhempi, äiti, huoltaja, imettäjä, hoitaja yms.. avautunut. Ehkäpä tuo muiden termien korvaaminen sanalla läheinen, selkiyttää ja yhdenvertaistaa tilanteen.
Siis pitääkö tämä vääntää rautalangasta. Stellan lapsen isää kutsutaan isäksi ja häntä juhlistetaan marraskuussa isänpäivänä. Toukokuun toinen sunnuntai on läheisenpäivä ja silloin juhlistetaan Stellaa, Senniä ja lapsen isää.
Puhut puppua. Toukokuun toinen sunnuntai on äitienpäivä. Se että joku lesbo tai vastaava kutsuu sitä läheistenpäiväksi ei sitä sellaiseksi virallisesti tee.
Siis koska lapseni luokanopettajan johdolla askarreltiin läheisenpäiväkortit, niin määrittelet hänet lesboksi. On sulla ongelmat.
Miksi kouluissa juuri vela opet ovat niitä, joiden tunneilla askarrellaan läheistenpäiväkortit?
Totta, olen itsekin äiti ja opettaja ja meidän tunneilla tehdään perinteiset äitienpäiväkortit. Naapuriluokan vela laittaa lapset tekemään läheistenpäiväkortit.
Velan ovat vuosia saaneet toukokuun toinen sunnuntai kärsiä kritiikkiä omista valinnoistaan. Läheistenpäivä tasaa vihdoinkin puntit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olen itse äiti, ja meillä vietetään äitienpäivää hyvin perinteisesti. Joten ymmärrän molemmat näkökannat enkä näe, että läheistenpäivä olisi mitenkään pois niiltä, joille äitienpäivän vietto on iloinen ja luonteva asia. Joillekin muille se voisi olla henkireikä.Eli isänpäivä saa kuitenkin olla, mutta äitienpäivää täytyy jollain tavalla mitätöidä.
Jos kysyt minulta, jota lainasit, niin minulle isänpäivä oli lapsena tärkeämpi juhla kuin äitienpäivä. Mutta jollekin toiselle tietenkin toisinpäin.
En ymmärrä, kuinka olisi niiltä äideiltä, joilla on kaikki hyvin lastensa kanssa, pois, että samana päivänä myös vähän vähemmän onnellisten tähtien alla syntyneet saisivat juhlia läheistensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että koet asian noin. Hyvää kevättä ja hyvää läheistenpäivää sinulle.
Keskitypä kysymykseen: ei puhuttu kenenkään kokemisesta vaan siitä miksi äitienpäivä on haluttu torpedoida, jos isänpäivä kestetään kyllä?
Vai onkohan isänpäivään jo suunnitteilla jossain vasemmisto-woke-työryhmässä joku yleinen pahoinvoinnin päivä tai laiminlyötyjen lasten pyhä, että saadaan vähän laimennettua myös isien arvostuksen tuntua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyden ja hyvivoinninlaitoksen ja suomen nuorisoalan kattojärjestö allianssin ideahan tämä toukokuun toinen sunnuntai vietettävä läheistenpäivä on. Perheiden monimuotoisuuden lisääntymisen ja lapsen edun takia koko päivän juhlistaminen on tärkeää. Läheistenpäivän idea julistettiin 2023, sitä vietettiin ensi kerran 2024, mutta vasta nyt se alkaa todenteolla lyödä itseään läpi.
Ainakin alakouluissa tehdään tänä vuonna paljon läheistenpäivänkortteja.
Itse kuulin tästä uudehkosta läheistenpäivästä jotain juttua jo viimevuonna, mutta nyt asia oli esillä jo työpaikan kaffetauollakin. Aina välillä tuntuu siltä, että olen lopullisesti tipahtanut kehityksen kelkasta.
M46
Lähdetään tyttöporukalla pitkälle lounaalle ja nautitaan keväästä.
Vierailija kirjoitti:
Äitiys olisi teillekin parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Hyvää tulevaa Äitienpäivää kaikille äideille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että tiedät mikä on minulle parasta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi sopan keittivät. Jännä homma, että muualla maailmassa äitienpäivänä juhlitaan äitejä eikä samalle päivälle ympätä muita juhlia.
Hyvin tiivistetty.
Isät siis saavat toukokuun toinen sunnuntai läheisenpäiväkortteja ja marraskuussa isänpäiväkortteja?
Vierailija kirjoitti:
Isät siis saavat toukokuun toinen sunnuntai läheisenpäiväkortteja ja marraskuussa isänpäiväkortteja?
Juurikin näin.
Meidän lapsi teki viime toukokuussa läheisenpäiväkortin isälle ja äitienpäiväkortin minulle. Söimme kakkua ja oli kivaa.
Luin koko ketjun läpi ja aika puskista tuli koko läheistenpäivän vietto itselleni. Toki ystävänpäiväkin tuli suomeen 1980-luvun alussa ja hyvin harva sitä alkuvuosina vietti.
Mummulle kortti + kukkasia ja papalle uusi lakki.