Yle yrittää nyt löytää keinoja miten suomalaiset saadaan kuluttamaan. Kysely.
Yle: Mikä saisi sinut käyttämään enemmän rahaa? Kerro meille, teemme juttua
Kuluttajien luottamus talouteen on heikko. Kerro meille, mitä asialle pitäisi tehdä. Yle tekee aiheesta juttua.
Kommentit (128)
En halua kuluttaa tavaroita, koska haluan säästää luontoa. Juuri oli Suomen ylikulutuspäivä (1.4.) Suomalaiset kuluttavat aivan liikaa.
"Tämä tarkoittaa, että jos koko maailma kuluttaisi kuten suomalaiset, maapallon kyseisen vuoden uusiutuvat luonnonvarat olisi käytetty jo huhtikuun alkuun mennessä. Jos kaikki eläisivät suomalaisten tasolla, tarvittaisiin yli neljä maapalloa."
Minä en myöskään kuluta esimerkiksi kosmetologi- tai parturikampaamopalveluita. En koe, että haluaisin käyttää niitä enää.
Haluan lisää second hand -liikkeitä, jos nyt jotain. Lisää kirjoja, kulttuuria, musiikkia, liikuntapalveluita, kotimaan matkailua. Lisää palveluita ikääntyville vanhemmille myös. Haluan ennen kaikkea turvata julkisia palveluita, kuten kirjastot ja kunnan vapaa-ajan palvelut.
Keksin keinon! Muutan Norjaan, tienaan enemmän ja voin myös kuluttaa enemmän! Tadaa
Vierailija kirjoitti:
En halua kuluttaa tavaroita, koska haluan säästää luontoa. Juuri oli Suomen ylikulutuspäivä (1.4.) Suomalaiset kuluttavat aivan liikaa.
"Tämä tarkoittaa, että jos koko maailma kuluttaisi kuten suomalaiset, maapallon kyseisen vuoden uusiutuvat luonnonvarat olisi käytetty jo huhtikuun alkuun mennessä. Jos kaikki eläisivät suomalaisten tasolla, tarvittaisiin yli neljä maapalloa."
Minä en myöskään kuluta esimerkiksi kosmetologi- tai parturikampaamopalveluita. En koe, että haluaisin käyttää niitä enää.
Haluan lisää second hand -liikkeitä, jos nyt jotain. Lisää kirjoja, kulttuuria, musiikkia, liikuntapalveluita, kotimaan matkailua. Lisää palveluita ikääntyville vanhemmille myös. Haluan ennen kaikkea turvata julkisia palveluita, kuten kirjastot ja kunnan vapaa-ajan palvelut.
Niin, ja haluan lisää kasvipohjaisia ruokia. Maatalouteen toivon lisää kasviproteiinin tuotantoa: linssien viljely Suomeen. Myös kikherne ja soijapapu voisivat tuottaa satoa.
Miten tässä nyt sitten ois varaa kuluttaa kun käytimme just auton huollossa ja siellä kävi ilmi että koko pakoputkisysteemi täytyy vaihtaa, kaikki iskunvaimentimet, joku jousi ja korjata joku ruostekohta ym. - 5 tonnia menee siihen.
Sekin on maksettava 2-3 osassa.
Eli mitä rahoja tässä liikenisi kulutukseen?
Jonkin verran on säästössä mutta täytyyhän sitä puskuria tilillä ollakin, kun just tällaisia juttuja ilmenee ja auto esim on pakko huoltaa.
Miten kävisi, jos meistä jompi kumpi sairastuisi vielä tähän päälle?
Kyllä nyt vois Yle ja muut ruikuttajat pysyä ihan hipihiljaa vaan.
Kyllä minä arkena kulutan, mutta vain oman tarpeen ja haluni mukaan. Käyn esim. leffassa ja ostan kirjoja, mutta ei minua huvita rampata kauppakeskuksissa ja ravintoloissa vain törsäämisen ilosta, ei olisi sellaiseen varaakaan.
Vastaukseni on, että ei oikein mikään.
Tällä hetkellä ei ole yhtään ylimääräistä mitä kuluttaa ja jos olisi, menisi opintolainan poismaksamiseen. Sen jälkeen en tiedä, mihin käyttäisin, koska en tarvitse mitään ja kun käytän jotain palvelua, hinta on liikaa siitä laadusta tai kerran olen tyytyväinen ja seuraava kerta on taas pelkkää kuraa.
Viime viikkoina olen joutunut seuraamaan läheltä erään perheen pesänselvitystä. Perhe eli säästäväisesti ja aina oli marmatus köyhyydestä ja viimeisistä markoista. Ihan uskottavasti puhuivat aina viimeisistä markoistaan, kun jotain hankintojaan joutuivat tekemään. Vähän tyhjää minulla löi, kun selvisi rouvan ja herran pelkät rahasäästöt, jotka olivat himpun alle 300 tuhatta.
Niin arkkuihin niitä ei laiteta, eikä käärinliinoissa ole myöskään taskuja. Mitäpä näistä voi ajatella.
Suomessa säästetään merkittävästi vähemmän kuin muissa euroopan maissa. Eli kulutusta olisi vähennettävä, että päästäisiin edes samaan. Suomessa nyt on vain historiassa kulutettu liian suuri osuus tuloista.
Yle siis tukee oikeistohallitusta!
Vierailija kirjoitti:
Yle siis tukee oikeistohallitusta!
Tuosta tuli mieleen
https://www.vauva.fi/keskustelu/6494045/alkaa-kuluttako-mihinkaan-viela…
Rikkailla ja isotuloisilla on jo rahaa, mutta eivät kuluta koska eivät tarvitse mitään. Palkkaa lisää pieni- ja keskituloisille, joilla on tarpeita mutta ei varaa kuluttaa.
Harvinaisen yksinkertainen yhtälö.
Mulle pitäis olla:
- hintansa arvoisia palveluita, tuotteita (esim vaatteita) jotka miellyttää silmää ja istuu päälle,
- ruokani ostaisin mieluiten läheltä mutta menettelee toi cittarikin,
- luotettavat taksipalvelut jotta kotoa voi lähteä keikoille tms lähikaupunkiin, ne keikat ja muu viihde sais kanssa olla mun makuun.
Nämä nyt ekana tuli mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa säästetään merkittävästi vähemmän kuin muissa euroopan maissa. Eli kulutusta olisi vähennettävä, että päästäisiin edes samaan. Suomessa nyt on vain historiassa kulutettu liian suuri osuus tuloista.
mistä tämä tieto?
Nyt rahahanat menee ainakin kiinni, kun pelotellaan polttoaineen hinnan korotuksilla ja hinnat tunnetusti ei Suomessa laske koskaan. Jos ei ylikalliiseen ruokaan ja polttoaineeseen kuluttaminen jo riitä, niin voi voi. En raada sen takia töissä, että kaiken käytetyn ajan ja tienatun rahan voi vaan heittää turhuuksien kuluttamiseen.
Löysin jo itse jotain tällaista.
Tilastoja säästämisestä (Q4/2025)
Alue [1, 2]Säästämisaste (%)Huomioita
Euroalue
14,4 %
Laskenut hieman aiemmasta huipusta (15,4 %)
Saksa
~19,2 %
Yksi Euroopan korkeimmista säästämisasteista
Suomi
~12,5 %
Eurostatin mukaan (eroaa kotimaisesta laskentatavasta)
Suomalaisten säästämistä on viime aikoina rajoittanut erityisesti asuntolainojen korkea korkotaakka ja elinkustannusten nousu, jotka ovat syöneet monien taloudelliset puskurit. Voit seurata ajankohtaisia säästämis- ja kulutustilastoja Tilastokeskuksen sivuilta.
Asun rajalla ja teen kaikki ostokset ulkomailla. Vuodessa säästän satasia. Pääasia ettei mitään mene Suomen verottajalle.
En oikeasti halua yhtään mitään tavaroita tai palveluita lisää, en halua niitä enkä tarvitse mitään. Haluan enemmän vapaa-aikaa töistä ja liikkua luonnossa, urheilla ja pitää itsestäni ja kodistani huolta. Ylijäävän rahan laitan sijoituksiin, jotta olisi mahdollista ostaa itsellensä joskus vapaa-aikaa.
Ei mikään saa minua lisäämään kulutusta Suomessa niin kauan kun Suomessa ruoan hinta kaikki muu on pilvissä. Säästän kaikki rahat ja matkustan pahimmilla pakkasilla pariksi kuukaudeksi etelään jossa eläminen halvempaa ja mukavampaa auringon paisteessa eikä tarvi kotimaassa sähköä kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisää palkkaa ja verot matalammiksi ja piiloverot pois. Minun bruttopalkkani on noin 5 000 euroa ja asun yksin, mutta elän kädestä suuhun kireän verotuksen ja korkean hintatason takia. Erityisen tiukkaa tekee niinä kuukausina, jolloin pitää hankkia jotain ylimääräistä mutta tarpeellista, kuten remonttitarvikkeita tai uusi kodinkone tai lahjoja ystäville ja sukulaisille. Omaan autoon ei ole varaa enkä ole koskaan käynyt etelänmatkalla.
Höpölöpöä, mihin ne sun rahat menee? Uhkapelaat?
Siis ne uskaltaa kuluttaa, joilla ON JO rahaa koko loppuelämäkseen. Varaa hoidattaa esimerkiksi syöpänsä jossain muualla muualla kuin Suomessa. Ja lisäksi tulossa sen verran messevät eläkkeet, että ne riittävät laadukkaaseen hoivakotiin. Ei siis mihinkään Attendoon tms.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/