Onko kodittomalle ja rahattomalle Suomessa joku yömaja, jossa ei tarkisteta paikan haluavan omistuksia?
Omaisuutta on, mutta se on vaikeasti myytävissä. Toimeentulotukea ym. muita tukia ei saa.
Voisin kerätä vaikka pulloja, jos saisi katon päälle jostain.
Kommentit (5)
Hmm, en tiedä, mutta jos tilanne on noin hyvä niin luulisi, että sinulla on joku jonka sohvalle mennä, jotain verkostoa...?
Ne on oikeasti melko kusisia (kirjaimellisesti) paikkoja ne "yömajat".
Itse en ole niihin mennyt, koska minulla on aina ollut koira tai kaksi. Kyllä, myös kodittomana. Olen telttaillut, ajellut junalla ja metrolla, vaihtanut junalla koirineni maisemaa Helsingistä Rovaniemelle, Raahesta Hankoon jne miten kenelläkin kesämökki tyhjillään tai kämppis kelpaisi viikoksi.
Ja minulla ei tosiaan koskaan ole ollut omaisuutta, edes autoa.
Jos omaisuus on oikeasti jotain sellaista mitä ei saa myytyä ja mistä ei saa hyötyä, tyyliin joku 1/18 rivaria perämetsässä tai 6m kertaa 20 m risumetsää jossain ja olet nyt asunnoton ja vailla ruokaa niin sosiaalityö, seurakunnat, avustusjärjestöt/-ryhmät voivat tulla vastaan jos suostut käymään tuota omaisuuttasi ja tilannetta läpi heidän kanssaan.
Itse en ole koskaan perustyökkäritukien lisäksi tarvinnut muuta, mutta tiedän huono-osaisempien kaverien kautta että kaikenlaista lisäalmua on saatavilla jos käy oikein surkeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, en tiedä, mutta jos tilanne on noin hyvä niin luulisi, että sinulla on joku jonka sohvalle mennä, jotain verkostoa...?
Itse en ole niihin mennyt, koska minulla on aina ollut koira tai kaksi. Kyllä, myös kodittomana. Olen telttaillut, ajellut junalla ja metrolla, vaihtanut junalla koirineni maisemaa Helsingistä Rovaniemelle, Raahesta Hankoon jne miten kenelläkin kesämökki tyhjillään tai kämppis kelpaisi viikoksi.
Jos omaisuus on oikeasti jotain sellaista mitä ei saa myytyä ja mistä ei saa hyötyä, tyyliin joku 1/18 rivaria perämetsässä tai 6m kertaa 20 m risumetsää jossain ja olet nyt asunnoton ja vailla ruokaa niin sosiaalityö, seurakunnat, avustusjärjestöt/-ryhmät voivat tulla vastaan jos suostut käymään tuota omaisuuttasi ja tilannetta läpi heidän kanssaan.
Itse en ole koskaan perustyökkäritukien lisäksi tarvinnut muuta, mutta tiedän huono-osaisempien kaverien kautta että kaikenlaista lisäalmua on saatavilla jos käy oikein surkeasti.
On sinulla sentään ollut varaa junailla ympäri Suomenmaan. Lappiin junalla matkustaminen on äveriäiden hupia ainakin nykyään. Minulla ei ole rahaa edes HSL:n kertalippuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sinulla sentään ollut varaa junailla ympäri Suomenmaan. Lappiin junalla matkustaminen on äveriäiden hupia ainakin nykyään. Minulla ei ole rahaa edes HSL:n kertalippuun.
Lippuja saa tosi edullisesti, ihan kympillä parilla kun ostaa viikkoja etukäteen eikä välitä mistään päivämääristä ja ajoista, kodittomalla kun ei ole aikatauluja :)
Olen myös ollut kerran vähän pulassa miespuolisen tutun kanssa mökillä kodittomana niin ystävä on maksanut junalipun hänen luokseen minulle (ja koiralle).
En syö lihaa, en syö herkkuja, en käytä mitään tupakkia tai muuta päihdettä kuin kupin pikakahvia aamuisin. Minulla ei ole terveydenhuollon kuluja, ei osamaksu ja, kodittomana ei laskuja paitsi liittymä ja pankin pieni palvelumaksu... elän hyvin niukasti (myös nyt asunnollisena). Mihin sitä rahaa menisi jos ainoat paheet on pikakahvi ja perusterve koira.
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti pysytte mahdollisimman pitkään terveinä, sinä ja koirasi. Tuo kuvio ei kyllä kestä yhtään sairastumista. Arvostan, että olet huolehtinut eläimestä vaikeissakin oloissa vähintään yhtä hyvin kuin itsestäsi.
Kirkko auttaa?