Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraavan hallituksen tärkein tehtävä on palauttaa ihmisten usko parempaan tulevaisuuteen

Vierailija
28.04.2026 |

Nykyinen hallitus on vienyt kaiken toivon paremmasta tulevaisuudesta.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai niin. suomen banaanitasavalta on ollut lamassa viimeiset kaksikymmentä vuotta. ei näistä nykypoliitikoista ole ollut kuin haittaa, eikä niistä muuta tule enää koskaan olemaankaan. poliitikot pitää poistaa verovaroja tuhlaamasta. 

Vierailija
22/26 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, vaikka sinänsä porvariäänestäjä olen aina ollut. Tällä hetkellä meillä on syvä epätoivon ja tulevaisuudenpelon ilmapiiri. Osa siitä johtuu ulkoisista tekijöistä, osa sisäisistä. Ulkoisille emme kovin paljoa voi, mutta omaa asennettamme voimme parantaa. Tässä on ollut aika iso työ saada kansa herätettyä ymmärtämään että nykyinen meno ei ole taloudellisesti kestävällä pohjalla. Nyt se herääminen lienee tapahtunut, ja voisimme ruveta juttelemaan siitä, mitä korjaavia toimenpiteitä voisimme tehdä.

Ahkeruutta, yrittäjyyttä ja työntekoahan tässä tarvitaan. Jos vertaa muihin Pohjoismaihin niin Norjalla on öljynsä, Ruotsilla vanha pääomansa ja yrittäjähenkisyytensä, Tanskalla on omat vahvat teollisuudenalat ja aika toimintakykyinen hallitus. Meillä Suomessa on perinteisesti ollut ahkeruus. Sellainen nöyrä, rehellinen puurtaminen, asioiden tekeminen kunnolla ja valittamatta. Nyt tuo asenne on ruvennut loistamaan poissaolollaan. Ilman sitä meillä ei ole mitään mahdollisuutta nousta takaisin aidosti Pohjoismaalaiseksi hyvinvointivaltioksi. Tulot ei yksinkertaisesti riitä. Nyt on viimeinen hetki kääriä hihat.

Ehkä yksi tärkeä osa toivon palautumisessa olisi myös odotusten hallinta. Meidän pitää kollektiivisesti ymmärtää, että tulevat vuosikymmenet tulevat olemaan hieman vähemmän hohdokkaat kuin menneet. Ihan samanlaista yltäkylläisyyttä ei voi nyt odottaa, vaan piirun verran enemmän töitä ja vähemmän elintasoa on se mihin pitäisi asennoitua. Sitä edellisen vuosikymmenen degrowth-ilmiötä. Tosin silloin puhuttiin vaan työnteon vähentämisestä. Nyt tulee maksun aika, eli elintason vastaava tiputus.

Toivottavasti jokainen ymmärtää että tulevaisuudessa ei ole luvassa entisestään _vähemmän_ työaikaa ja _enemmän_ elintasoa, "jonkun muun" kustantamana. Sellaiset odotukset johtavat vain pettymykseen jatkossakin, ja lamaantuneen ilmapiirin jatkumiseen. Toivon kovasti että seuraava hallitus on taitavampi myymään tuon totuuden ihmisille niin että tulevaisuudentoivo kuitenkin säilyisi.

Minä olen sinänsä punavihreä äänestäjä aina ollut, mutta olen kanssasi samaa mieltä, ja analyysisi on minusta tosi hyvä. Jatkaisin sen verran,  että ahkeruuden ja realististen odotusten lisäksi tarvitaan yhteishenkeä ja toistemme arvostamista puolin ja toisin. Yksi nykyhallituksen suurimmista virheistä on vastakkainasettelun lietsominen, räikeimpänä esimerkkinä työttömien syyttely Suomen talouden ongelmista tilanteessa, jossa työtä ei kerta kaikkiaan ole ja hallitus vieläpä itse pahentaa työttömyyttä. 

Ja toiseksi tarvitaan toivoa niin kuin aloittaja sanoo. Seuraavaan hallitukseen pistää nyt moni toivonsa, ja heiltä vaaditaan melkein epäinhimillistä suoritusta, jos he sen pystyvät palauttamaan. Mutta jo se, että kaikkiin kansalaisiin suhtaudutaan arvostaen, myös niihin työttömiin ja vähäiosaisiin, luo toivoa ja yhteishenkeä. Jokainen päivä ensi vaaleihin asti tuntuu pitkältä!

Vihervassukat on pahimpia vastakkainasettelussa, demarit ihan ykkösinä riitelemisessä ja vihanlietsonnassa jonka jo sanna aloitti että turha on muita syytellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään hallituksen tehtävä ole luoda jotain niin epämääräistä, kuin "toivoa". Eiköhän niillä riitä pähkäilemistä tämän konkurssin tiimoilta tarpeeksi muutenkin. Sinä itse luot itsellesi toivoa, et voi ulkoistaa sitä jollekin hallitukselle. Tuossa on vasemmistolainen ajattelu viety jo jonkun rajan yli ihan selvästi. Ei riitä, että hallituksen pitää tehdä sitä, tätä ja tuota, nyt pitää vielä tuottaa immateriaalisetkin asiat ap:lle, kun ahistaa, eikä halua tehdä oman mielentilansa eteen yhtään mitään. 

Vierailija
24/26 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole korruptiota vaan meillä on maan tapa.

Vierailija
25/26 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton tehtävä, sillä naapurimaa hyökkää kohta tänne suuntaan ja kaikki ainakin sitä pelkää. 

Minä en ainakaan pelkää yhtään naapurin hyökkäystä. Ne ovat slaavilaisten sisäisiä kiistoja, jotka eivät meille kuulu. Pelokas hallitus voi kyllä itse pahimmassa tapauksessa aiheuttaa meille sodan. Pää pitäisi pystyä pitämään kylmänä.

Suomalaiset ovat itse pahimpia sodanlietsojia, lehdistö hyvänä apuna siinä aivopesussa.

Vierailija
26/26 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, vaikka sinänsä porvariäänestäjä olen aina ollut. Tällä hetkellä meillä on syvä epätoivon ja tulevaisuudenpelon ilmapiiri. Osa siitä johtuu ulkoisista tekijöistä, osa sisäisistä. Ulkoisille emme kovin paljoa voi, mutta omaa asennettamme voimme parantaa. Tässä on ollut aika iso työ saada kansa herätettyä ymmärtämään että nykyinen meno ei ole taloudellisesti kestävällä pohjalla. Nyt se herääminen lienee tapahtunut, ja voisimme ruveta juttelemaan siitä, mitä korjaavia toimenpiteitä voisimme tehdä.

Ahkeruutta, yrittäjyyttä ja työntekoahan tässä tarvitaan. Jos vertaa muihin Pohjoismaihin niin Norjalla on öljynsä, Ruotsilla vanha pääomansa ja yrittäjähenkisyytensä, Tanskalla on omat vahvat teollisuudenalat ja aika toimintakykyinen hallitus. Meillä Suomessa on perinteisesti ollut ahkeruus. Sellainen nöyrä, rehellinen puurtaminen, asioiden tekeminen kunnolla ja valittamatta. Nyt tuo asenne on ruvennut loistamaan poissaolollaan. Ilman sitä meillä ei ole mitään mahdollisuutta nousta takaisin aidosti Pohjoismaalaiseksi hyvinvointivaltioksi. Tulot ei yksinkertaisesti riitä. Nyt on viimeinen hetki kääriä hihat.

Ehkä yksi tärkeä osa toivon palautumisessa olisi myös odotusten hallinta. Meidän pitää kollektiivisesti ymmärtää, että tulevat vuosikymmenet tulevat olemaan hieman vähemmän hohdokkaat kuin menneet. Ihan samanlaista yltäkylläisyyttä ei voi nyt odottaa, vaan piirun verran enemmän töitä ja vähemmän elintasoa on se mihin pitäisi asennoitua. Sitä edellisen vuosikymmenen degrowth-ilmiötä. Tosin silloin puhuttiin vaan työnteon vähentämisestä. Nyt tulee maksun aika, eli elintason vastaava tiputus.

Toivottavasti jokainen ymmärtää että tulevaisuudessa ei ole luvassa entisestään _vähemmän_ työaikaa ja _enemmän_ elintasoa, "jonkun muun" kustantamana. Sellaiset odotukset johtavat vain pettymykseen jatkossakin, ja lamaantuneen ilmapiirin jatkumiseen. Toivon kovasti että seuraava hallitus on taitavampi myymään tuon totuuden ihmisille niin että tulevaisuudentoivo kuitenkin säilyisi.

Vasemmistohallitus poistaa ihmisten lamaantumisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi