Mistä voisin vielä säästää?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Lisäksi saan asumistukea.
Teen ruoat itse alusta asti, vaatimattomia perusruokia. Katson aina kilohinnat, enkä osta mehuja, limsoja tai herkkuja. Jos herkuttelen, niin leivon itse jotain. Marjat ja sienet kerään syksyllä. Panttitölkkejä kerään myös.
Autoa minulla ei ole, pyöräilen sulan kelin aikana, talvella en juuri liiku kotoani.
En käytä mitään palveluja, hiuksetkin olen opetellut leikkaamaan itse. Mitään suoratoistopalveluja mulla ei ole. Puhelinoperaattorin kilpailutin juuri, sähköön menee 20-25 euroa/kk, josta suurin osa perus-ja siirtomaksuja. Kotivakuutus ja vuokra ovat muut pakolliset laskut, lääkkeisiin menee viisi kymppiä kuussa.
Sanomattakin selvää on, että en syö ulkona tai käy maksullisissa tapahtumissa.
Vaatteet ostan kirpputorilta.
Kommentit (27)
Minkä takia sun pitäs säästää? Tk-elkeläisenä sun tulosi ovat riittävät peruselämään.
Ei tosta vaatimattomammin oikein voi elää. Lisätuloja kannattaa miettiä. Toisaalta työkyvyttömyyseläke voi olla hyväkin, pienimmilläänkin se on isompi kuin työmarkkinatuki tai tuleva yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Ota alivuokralainen.
Ei kannata, asumistuki pienenee suorassa suhteessa vuokratuottoon nähden.
Kuinka paljon saat eläkettä? Ja kuinka paljon maksat asumisesta?
Mahdotonta sanoa pelkästään sen perusteella, mihin et nyt käytä rahaa. Kerro sen sijaan, mihin rahaa edelleen menee ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sun pitäs säästää? Tk-elkeläisenä sun tulosi ovat riittävät peruselämään.
Silmälaseihin, mahdollisiin laitteiden hajoamisiin, opiskeleville lapsille, ettei heillä olisi suut ja silmät täynnä velkaa, kun valmistuvat. Mihin sitä nyt rahaa tarvitsee.
Eläkkeeni on takuueläkkeen suuruinen.
Aika vaikea tuohon on enää löytää säästökohteita lisää. Elän itse samoin.
Niin, eiköhän se juttu ole lisätulot. Tiedät itsekin että silmälaseja ja tukea opiskeleville ei nykytuistasi pysty säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälaseihin, mahdollisiin laitteiden hajoamisiin, opiskeleville lapsille, ettei heillä olisi suut ja silmät täynnä velkaa, kun valmistuvat. Mihin sitä nyt rahaa tarvitsee.
Miksi eläkkeesi on tuon suuruinen? Etkö ole koskaan ollut töissä?
Voiko mäyräkoiran luontoon päästää?
Olisi kiintoisaa tietää, että mitä tai ketä varten Ap haluat säästää?
On kunnioitettavaa, että haluaa elää vapaana veloista ja yrittää välttää ns.tarpeetonta kulutusta mutta esinerkiksi mitään pakkoa tai velvoitetta ei ole, etgä jälkipolville tulisi jättää perintöä ei ole.
Jos asuinpaikkakunnallasi on jossain tarjolla ilmaiseksi koulujen ja laitosten ylijäämäruokaa niin käytä tilaisuutta hyväksesi (ruokaa tarjoavat eivät yleensä kysele todellista ruoka-avun tarvetta) niin säästät huomattavasti ruokakuluissa.
Uuninkäyttö on kallista, kypsennä mieluummin mikrossa. Ja jos on mahdollista tehdä nuotio, niin siitä saa kuumaa vettä ruuvanlaittoa, itsensäpesua ja siivousta varten.
Mihin sinun täytyisi säästää, rahastoihinko? Tuohan on aika kurjuuden maksimointia tuo elämäsi jo.
Eläkettä ja vielä asumistukea, kyllä tuolla pitäisi leveästi elellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanet harkinnanvaraista toimeentulotukea silmälaseihin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lisätuloa, käsityöt, leivonnaiset, naapurien auttaminen. Vaikutat aika hyväkuntoiselta työkyvyttömyyseläkeläiseksi.
Niinhän ne monesti ovatkin. Kun eläke alkaa, tapahtuu kummasti ihmeparantuminen.
Hanki lisätuloa, käsityöt, leivonnaiset, naapurien auttaminen. Vaikutat aika hyväkuntoiselta työkyvyttömyyseläkeläiseksi.