Antakaa neuvoja myöhäisheränneen (10kk)kestoiluun!
Hei!
Poika on jo reilu 10kk ja nyt vasta innostuin kokeilemaan kestovaippoja. Alkaa tuo jätteen määrä tympiä. Eli kaipailisin muutamia neuvoja/vinkkejä. Oon nyt pari päivää jököttänyt koneella ja hankkinu tietoa vaihtoehdoista. Tilasinkin jo yhdet fuzzit koko L ja olikohan tots bots-kuori (?) sekä lisäksi muutaman imun(?). On noita harsoja tuolla komesrossa niin niitäkin ois tarkotus käyttää. Oon selannut kestovaippainfoa mutta näihin vielä kaipaisin apua!
-Mikä olisi hyväksi havaittu yhdistelmä 11kg painavalle, palleropojalle? Mikä kuori ja sisus?Tykkään vähän korkeammista kertavaipoista, pampers esim. (libero musta liian matala)
-Jos ompelee esim. taittovaippoja itse, kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa? Olis tuossa vanhaa flanellilakanaa ja froteepyyhettä.
-Onko materiaalien järjestyksellä väliä? esim. missä välissä frotee kannattaa olla?
-Onko fleeceissä eroja? Kokeilin kastella yhtä ikean fleecepeittoa ja vesi jäi siihen kellumaan! Ei varmaan kovin hyvä kuivaliinaksi?
Kiitos tuhannesti jos viitsit auttaa! Sormet jo syyhyäis päästä ompelemaan, mutta ootan vielä postista niitä jutskia :)
pompula
Kommentit (4)
Hei ja kiva että olet asiasta innostunut. Suosittelisin menemään Kestovaippayhdistyksen sivuille ja Keskustelu-osioon, siellä löytyy jos jonkinlaista vinkkiä, kuten myös tietokanta osiosta, jossa mm. käyttäjien antamia arvioita eri vaipanvalmistajien kestovaipoista.
Jos teet itse, niin suosittelisin laittamaan froteeta flanellin päälle, frotee imee nopeasti ja flanelli hitaammin, joten frotee levittää sen kosteuden flanellin imettäväksi. Meillä on myös 11 kg pulleropoika, jolla on ostettuna TotsBotsin bambufroteisia sisävaippoja ja Bumpyn/Imse Vimsen vaippakuori päälle. Käytössä on myös hahtuvavillahousut, jotka hengittävät mutta pitävät oikein käsiteltyinä kosteuden sisällään. Meillä villahousut auttoivat varsinkin ohivuoto-ongelmaan.
Itse olen tehnyt sisävaippoja myös vanhoista flanelleista ja froteepyyhkeistä sekä nettikaupasta ostamastani bambupuuvillakankaasta, joka on pehmeä, ekologinen ja antibakteerinen materiaali. Mutta kylläkin hitaampi kuivumaan.
Vesitesti ei fleecessä välttämättä päde, fleece kun toimii myös kosteussulkuna. Mutta usein huokoset ovat kiinni ja ne aukeavat saippualla (esim. fairyllä ja sitten koneeseen). Muutoinhan kestovaipoissa myös pesuaineilla on merkitystä: niissä ei saa olla yli 5 % saippuaa, huuhteluaineita ei saa käyttää, ja annostusta suositellaan yleensä hiukan normaalia pienemmäksi, jottei vaippoihin jää jäämiä. Tietyt pesuaineet saattavat kovettaa pehmeitäkin kankaita.
Kaikesta tästä saat runsaasti vinkkejä Kestovaippayhdistyksen monipuolisilta sivuilta!
sieltä keskustelupalsta. toimii vilkkaasti ja saa vastaukset spesifeimpiinkin kysymyksiin.
Kiitos materiaalivinkeistä Tuulikki72! Pitää vielä rekisteröityä tuonne kestovaippainfoon. Sieltä on muutoin vaikea löytää juuri itseä kiinnostavaa tietoa, tai siis menee hirveen pitkään selatessa jos ei keksi juuri oikeeta hakusanaa. Vai enkö vaan osaa?
Kestovaippayhdistyksessä en vielä oo käynytkään... Pitää kuitenkin lähteä välillä ulkoilemaan, muuten menee taas koko päivä tässä koneella :) Sanoinkin miehelle, että mulla on nyt uusi harrastus! Oon aiemmin pitänyt koko kestoilua vähän hörhöilynä, mutta taidan itsekin olla nyt höyrähtämässä... No vois kai sitä pahempiinkin asioihin addiktoitua!
-pompula
vauva nyt 3kk. Ompelin itse taskuvaippoja ja kaitoin fleecen sisäpuolele kuivakankaaksi ja kyllä ne alkaa imeä kun on riittävän monta (yli viis ainakin) kertaa pesty. Muita neuvoja en osaa antaa kun ollaan alkutaipaleella itsekin ja vauva vielä niin pieni että tuotokset vaipassa eri laatuisia ja määräisiä kuin teillä.