Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan ikävä toimintakulttuuri

Vierailija
24.04.2026 |

Olen ollut työpaikassani n. vuoden ajan ja näen huomattavasti enemmän ongelmakohtia kuin aiemmissa työpaikoissani. Huomaan myös itse muuttuvani kyynisemmäksi ja minun on joissain kokouksissa vaikeaa olla paras oma itseni. Luulen, että tämä johtuu jatkuvasta kritiikin alla olosta. Ikään kuin muuttuisin itseään toteuttavaksi ennusteeksi. Tiedän tekeväni hyvin perustyöni, sillä saan runsaasti kiitosta siitä asiakkailta ja lähimmiltä kollegoilta. Virheetön en tietenkään ole. Olen opetellut uuden työnkuvan, joten matkaa mahtuu monenlaista erhettä, ei kuitenkaan mitään alallani poikkeuksellisen suurta.

Yksi hieman kaukaisempi kollega, jonka kanssa teen kuitenkin yhteistyötä viikottain, tuntuu ottaneen minut silmätikuksi. Hän on minua "hierarkiassa" ylempänä, mutta ei kuitenkaan esihenkilöni. Alussa minua kannustettiin kysymään avoimesti kaikkea mitä mieleeni tulee. Kuitenkin kun tältä työkaverilta kysyin niin hän antoi kyllä tarvittavat tiedot, mutta heti seuraavassa kokouksessa saattoi suureen ääneen ottaa esiin, että mitä nykyään kun alamme koulutuksessa opetetaan ja kuinka työhömme työpaikalla perehdytetään, kun tuoreet työntekijät kyselevät tällaisia perusasioita työstämme. Toki ei sanonut nimeäni, mutta ei meitä montaa uutta aloittanutta työntekijää ole. Esihenkilöä myöten kaikki tuntuvat hyväksyvän tällaisen julkisen nimettömän piikittelyn ja nolaamisen. Tätä on jatkunut koko vuoden mitä erikoisimmin keinoin. Esimerkiksi työpaikassamme useampi käyttää ronskimpaa huumoria (ei tietenkään asiakkaiden kuullen) ja kun olen itse näin tehnyt, niin jo seuraavassa kokouksessa esihenkilöllä saattaa olla aiheena asiallinen puhetapa työpaikalla ja tämä henkilö yhtyy puheenvuoroon ja on selvää, että tämä keskusteluaihe on suunniteltu yhteydessä.

Yhteisissä kokouksissa myös tapahtuu sellaista, että saatan sanoa jollain tavalla asian tai kuvailla jotain tietynlaisia termejä käyttäen ja noin vartin päästä tämä henkilö saattaa suoraan lainata näitä käyttämiäni termejä ja kommentoida, kuinka toivoisi ettei alallamme puhuta tällaista. Pahinta on, että siinä samalla tunnutaan leimaavan kokonaisvaltaisesti työntekoni huonoksi ja epäammattimaiseksi. Olen myös huomannut, että näin toimitaan monen muun kanssa. Jos joku on tehnyt virheen työssään, niin tämä virheen aihealue on seuraavassa kokouksessa yhteisessä keskustelussa ketään nimeämättä, mutta halutaan painottaa selkeästi kuinka tällä tavalla ei missään nimessä saa toimia. Virheen tekijä puolestaan heti ymmärtää, että hänen toimistaan tässä puhutaan.

En tiedä olenko ollut sitten erityisen hyvissä työpaikoissa, mutta olen aina saanut palautteen rakentavasti, avoimesti ja suoraan esihenkilöltä kahden kesken. Jos kollega on halunnut huomauttaa jostain niin se on tehty sopivassa hetkessä kahden kesken tuomatta tätä koko työyhteisön julkiseen keskusteluun. Tässä työpaikassa palaute saadaan vihjailun ja naljailun kautta. Työpaikalla on myös ilmapiiri, jossa eriäiviä mielipiteitä ei selvästi saa tuoda esiin. Jos tuot oman mielipiteen esiin jossain kohtaa niin seuraavan kokouksen aiheena on jo arvokeskustelu, jossa ohjataan vahvasti yhteen ja ainoaan mielipiteeseen.

Onko tällainen toimintapa teidän työpaikoilla normaalia? Mitä tässä voi yksittäinen työntekijä tehdä parantaakseen toimintakulttuuria? Muuta kuin irtisanoutua siis, sekin on toki vaihtoehtona.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsisin toisen työn ja lähtiessä nostaisin tämän käytöksen asiallisesti esiin. Siis että terveessä toimintakulttuurissa saa kysyä ja tehdä virheitäkin, se tehostaa työtä ja auttaa tiimiä taklaamaan haasteita yhdessä. Huonossa toimintakulttuurissa ei uskalleta kysyä koska siitä saa heti palautetta ja virheitä yritetään piilotella sen sijaan, että ne hoidettaisi.

Vierailija
22/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustele myös sinä esimiehesi kanssa joidenkin ihmisten ilmapiiriä huonontavasta käyttäytymisestä. 

Esimies tässä tilanteessa juuri on se primus motor ! Ei hyödytä yhtikäs mitään keskustelut tällaisen tyypin kanssa missä työskentelykulttuuri on jo tuolla tasolla mitä kuvailit. Saat vaan hankalan maineen ja sinusta tulee syntipukki joka valittaa eikä yhtään kestä rakentavaa kritiikkiä.

Esimies voi olla myös se nynny, joka vain menee eniten ja koviten itsestään pitävän juttuihin mukaan. Kannattaa tuoda oma näkemys myös esiin. Ehkä esimiehen silmät aukeavat, ettei asiat ole vaan niin kuin päällepäsmäri sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä hiljentämiskulttuurilta.

Minusta yksi hyvä keino on haastaa asiallisesti ja rauhallisesti ikävästi asioista vihjailevat ja puhuvat henkilöt siinä samassa hetkessä misssä he tuovat vihjailunsa esiin: 

voitko tarkentaa mitä tarkoitat tällä? tarkoitatko, että neuvoa on paras olla kysymättä? oletko sinä Tiina esimiehenä tästä samaa mieltä? 
Maltti kannattaa säilyttää, eikä haastetta tarvitse voittaa. Tuo vain esiin, ettei tämä ole omasta mielestään keino luoda hyvää ja avointa työilmapiiriä. Painetta kannattaa siirtää esimiehelle, koska hänen tehtävänsä on huolehtia hyvästä työilmapiiristä.

Kun tuolla tasolla toimii vuorovaikutus mitä aloittaja kuvaili, niin mikään järkipuhe/fiksu älyllinen vastine saati haastaminen ei toimi. Kukaan ei kuuntele moista dialogia minkä suustaan päästelee henkilö ketä maalitetaan koska se on paikan tapa. Nämä työpaikat on kieroja henkisiä karhunrautoja. 

Vierailija
24/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin heti jos vaan pystyt. Mulla valitettavasti eka oman alan työpaikka on tollainen. Nyt on itsetunto murskana ja voimat loppu, enkä uskalla hakea muuallekaan kun pelkään, etten osaa. 

Vierailija
25/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaisi siltä, että työpaikallesi on rakennettu k6lttuuri ja ilmapiiri, jonka tavoite on manipuloida työntekijät hiljaisiksi ja tottelevaisiksi. Nolaaminen, häpeän herättäminen, pelko...vaikka nimillä ei puhuttaisikaan, ihmiset yleensä kyllä tietävät ja saavat selville kenestä on kyse. Osa työkavereista sitten käyttää tilaisuutta hyväkseen nälvimällä uskoennhyötyvänsä siitä itse - tosiasiassa he tekevät vain (pomosi) likaisen työn ja ovat itsekin pää vadilla. Ketä tällainen palvelee? Ei ketään, mutta (työ)elämästä on tullut sosiaalinen pudotuspeli, jossa positiivinen tulos ja hyvinvointi ovat korkeintaan sanahelinää ja suvuroolissa.

Naulan kantaan! Tarkkanäköinen analyysi, juuri tuosta on kysymys. eikä tuollaisissa työpaikoissa voi hyvin yksikään järki-ihminen.

Vierailija
26/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti jos vaan pystyt. Mulla valitettavasti eka oman alan työpaikka on tollainen. Nyt on itsetunto murskana ja voimat loppu, enkä uskalla hakea muuallekaan kun pelkään, etten osaa. 

Minulla sama! Mutta älä anna missään tapauksessa yhden raskaan kokemuksen määritellä itseäsi. Eipä ole ainoa paikka maailmassa tuo.

Uskon että olet hyvä tyyppi, yleensä ne terveet ja taitavat reagoi ensin ja voimakkaammin ja etsii itsestään vikaa muiden sairaaseen käytökseen.

Pää pystyyn ja jätä rupusakki taaksesi, sinä olet muunlaista varten. Karma kostaa, usko pois. Ei heti, mutta aina.

Vierailija
27/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sinä puolestasi nämä ihmiset kiemurtelemaan penkissään. Pyydä selittämään ja kysy kiusallisia kysymyksiä esimerkiksi eikö mielestäsi ole hyvä asia, että kysytään jos on epäselvää? Mitä sinusta olisi ollut oikea tapa toimia, jättää kysymättä? Me teemme täällä yhteistyötä yhteisen asian eteen, eikö niin, miksi ei voida jakaa avoimesti tietoa ja oppia toisiltamme? 
Paras: Moni on ollut täällä töissä pitkään ja sinullakin Pekka on valtavasti tietoa tästä asiasta x. Ehdotan, että voisit pitää meille ensi kerralla tästä tietoiskun tapaisen infon.

Kissa pöydälle sitten jos tälle linjalle lähdetään. 

Hiiltyä ei pidä. Jos menetät hermosi, menetät pelin. 

Vierailija
28/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylenpiarvoisia kyykyttänyt työpaikalla ja nolannut niitä. Minuakin arvosteltiin joskus mutta löinkin faktaa pöytään ja kerroin miten niitten ylempiarvoisten työtehokkuus on 30 %. Tekivät omia töitä työpaikalla jossa piti tehdä firman töitä. Esimerkiksi käyttivät firman kalustoa omiin juttuihin. Sen takia kaksi työntekijää sai potkut työnjohtaja ja toinen työntekijä joka vastasi laskutuksesta. 3 kuukauden päästä minua pyydettiin työnjohtajaksi, olin kuulemma tehokas ja älykäs ja voisin uudistaa yritystä. Olin firmassa 8 vuotta työnjohtajana kunnes tulikin korona ja firma myytiin. Nykyään olen kunnan töissä huoltohommissa.

Vierailija
29/29 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsisin toisen työn ja lähtiessä nostaisin tämän käytöksen asiallisesti esiin. Siis että terveessä toimintakulttuurissa saa kysyä ja tehdä virheitäkin, se tehostaa työtä ja auttaa tiimiä taklaamaan haasteita yhdessä. Huonossa toimintakulttuurissa ei uskalleta kysyä koska siitä saa heti palautetta ja virheitä yritetään piilotella sen sijaan, että ne hoidettaisi.

Eräässä tapauksessa henkilö irtisanoutui ja tosiaan lähtiessään "nosti asioita asiallisesti esiin".

Esihenkilö reagoi tähän tiuskaisemalla halveksivasti : Opetatko Sinä siinä minulle kuinka teen työni!

Eli viisainta poistua tyylikkäästi, ei se hyödytä mikään rakentava closure-monologi lähtiessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi