Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskut liitteenä toimeentulotukipäätökseen, kauanko kestää saada päätös?

Vierailija
23.04.2026 |

Kauanko kestää päätöksessä kun lähettää Kelaan laskuja liitteeksi myönnettyyn toimeentulotukeen? Miksi näkyy monta päivää että asiani on käsittelyssä mutta mitään päätöstä ei kuulu?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö tämäkin aloitus tehdä???

Vierailija
2/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI-yhteenveto

Kela käsittelee toimeentulotuen laskuliitteet normaalisti 7 arkipäivän (ma–pe) kuluessa siitä, kun liite on saapunut Kelaan. Päätös laskun maksamisesta tulee usein vasta, kun käsittely on valmis. 

Kela

Tässä tarkemmat tiedot käsittelyajoista ja siitä, miksi asioiden tila näkyy "käsittelyssä":

Käsittelyaika ja päätöksen kuuluminen

7 arkipäivää: Määräaika lasketaan seuraavasta arkipäivästä sen jälkeen, kun olet lähettänyt laskun.

Maksupäivä: Kun päätös on tehty, tuki maksetaan yleensä 2 pankkipäivän kuluessa.

Automaattinen käsittely: Laskut käsitellään saapumisjärjestyksessä. Joskus käsittelyssä voi olla ruuhkaa. 

Kela +1

Miksi "Käsittelyssä"-tila kestää pitkään?

Liitteet käsitellään erikseen: Vaikka perustoimeentulotuki olisi myönnetty, jälkikäteen lähetetyt laskut vaativat aina uuden käsittelyvaiheen.

Lisäselvitykset: Jos lasku on epäselvä tai vaatii tarkistusta, se voi hidastaa käsittelyä.

Ruuhka: Kelassa on usein ruuhkaa, mikä voi viivästyttää 7 arkipäivän aikarajan täyttymistä.

Ei päätöstä, jos automaattisesti hyväksytty: Joskus lasku hyväksytään suoraan ja siitä lähtee suoramaksu, eikä erillistä päätöskirjettä välttämättä kuulu, jos lasku on suoraan kuitattu. 

Kela +2

Toimintaohjeita

Tarkista OmaKela: Seuraa laskun tilaa OmaKelassa. Jos "Asiointipalvelussa" lukee, että lasku on vastaanotettu, se on tulossa käsittelyyn.

Ota yhteyttä, jos kiireellinen: Jos laskun eräpäivä on menossa umpeen ja tilanteesi on kiireellinen, ota yhteys Kelan puhelinpalveluun tai käy palvelupisteessä.

Älä lähetä uudelleen: Älä lähetä samaa laskua useaan kertaan, sillä se voi hidastaa käsittelyä. 

Kela +1

Huomaa, että jos olet jo saanut päätöksen perustoimeentulotuesta, voit lähettää uusia laskuja, joiden eräpäivä on päätöksen voimassaoloaikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta päivää?

Vierailija
4/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy syitä asiakkaan kiusaamiselle, tutkin Kelan käyttäytymistä.

Vierailija
5/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta päivää?

Liitteet käsitellään erikseen: Vaikka perustoimeentulotuki olisi myönnetty, jälkikäteen lähetetyt laskut vaativat aina uuden käsittelyvaiheen.

Käsittelyvaihe on 7 arkipäivää. Kela noudattaa aina näitä määräaikoja päivälleen vaikka ehtisivät tehdä valmiiksi. 

Vierailija
6/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta päivää?

Käsittelyvaihe on 7 arkipäivää. Kela noudattaa aina näitä määräaikoja päivälleen vaikka ehtisivät tehdä valmiiksi. 

Tuohan on selkeää pitkittämistä, normaalisti asia hoidetaan kuntoon ja pistetään eteenpäin. Tällöin vapautuu työstä ja kaikki asiat sujuvat paremmin. Ottavat siis käsittelyyn ja odotuttavat asiakasta ettei vain olisi liian tehokasta ja nopeaa toimintaa.

Vierailija
7/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, mihin osoitteeseen voin lähettää laskuni että joku muu maksaa ne? Olen tyhmänä maksellut niitä itse omilla rahoillani.

Vierailija
8/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, että maksan laskut itse ja odotan sitten nälissäni rahoja Kelasta. Vielä enemmän nälkä tulee, jos joutuu makselemaan laskujen viivästysmaksuja..

Vierailija
9/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen, mihin osoitteeseen voin lähettää laskuni että joku muu maksaa ne? Olen tyhmänä maksellut niitä itse omilla rahoillani.

Noin älykästä kommenttia tässä ei palstalla olekaan näkynyt ainakaan minuuttiin. 

Vierailija
10/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta päivää?

Tuohan on selkeää pitkittämistä, normaalisti asia hoidetaan kuntoon ja pistetään eteenpäin. Tällöin vapautuu työstä ja kaikki asiat sujuvat paremmin. Ottavat siis käsittelyyn ja odotuttavat asiakasta ettei vain olisi liian tehokasta ja nopeaa toimintaa.

Voit aina itkeä siitä Kelaan, mutta älä pahastu, jos käsittely venyy vielä pidemmäksi. Seitsemän arkipäivää se ottaa ainakin, kymmenenkin voi mennä, ennen kuin rahat ovat tilillä. 

Vierailija
11/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta päivää?

Ei se noin tarkkaa ole, mutta 7 päivän yli tuskin menee. Eli siis välillä päätös voi tulla muutaman päivän nopeamminkin kuin 7 arkipäivää. 

Vierailija
12/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäinhimillistä jos joutuu olemaan 7 päivää selvin päin sen takia että Kelan virkailijat istuvat käsiensä päällä eivätkä tee mitään!

Vierailija
13/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, Kela maksaa sähkölaskun tiettyyn rajaan asti (talvella en saanut pariin otteeseen takaisin täyttä summaa) ja osan kotivakuutuksesta.

Ei edes toimeentulotuella elävältä makseta kaikkia laskuja, joten ihan turha kadehtia tukien saajia.

Vierailija
14/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta päivää?

Voit aina itkeä siitä Kelaan, mutta älä pahastu, jos käsittely venyy vielä pidemmäksi. Seitsemän arkipäivää se ottaa ainakin, kymmenenkin voi mennä, ennen kuin rahat ovat tilillä. 

On tullut huomattua. Parempi on ylisopeutua kaikkeen ja sulkea suu kokonaan.

Vierailija
15/15 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan kaikki isoon kirjekuoreen ja vien Kelan konttoriin, säästyy postimaksut. Joskus vien  muovikassissa jos on kertynyt isompi satsi, kyllä ne siellä ne osaavat ja joutavat setviä ja maksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi