Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YEL-työtulo, oikeastiko joku yrittäjä nostaa vuodessa palkkaa vain 10-15 tuhatta?

Vierailija
22.04.2026 |

Miten sillä kukaan tulee toimeen, ilmoittavat että tulot olisivat vuodessa vain tuon 10-15 tuhatta euroa vuodessa ?

Ja miten yrittäjä voi ajatella että saisi joskus eläkettä 25000€ vuodessa jos hän maksaa YEL-maksuja vuodessa minimin mukaan eli joku 2000€ VUODESSA ?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös vapaat taiteilijat ja freelancerit ovat verottajan silmissä yrittäjiä, ja meillä on lakisääteinen YEL-vakuutus. Emme me maksa itsellemme palkkaa emmekä nosta osinkoja, kun ei ole yritystäkään. Olen kirjallisuuden suomentaja ja teen kustantamoille tilaustöitä. Niistä minulle maksetaan kertakorvauksena palkkioita ja työkorvauksia. En ole alvillinen. YEL on yli 20 % työtuloista, ja lisäksi ennakonpidätykseni on n. 30 %. Miettikää paljonko siitä jää käteen.

Pitäisi vapauttaa varoista ainakin alle 50 000 €/vuosi tienaavat.

Vierailija
42/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös vapaat taiteilijat ja freelancerit ovat verottajan silmissä yrittäjiä, ja meillä on lakisääteinen YEL-vakuutus. Emme me maksa itsellemme palkkaa emmekä nosta osinkoja, kun ei ole yritystäkään. Olen kirjallisuuden suomentaja ja teen kustantamoille tilaustöitä. Niistä minulle maksetaan kertakorvauksena palkkioita ja työkorvauksia. En ole alvillinen. YEL on yli 20 % työtuloista, ja lisäksi ennakonpidätykseni on n. 30 %. Miettikää paljonko siitä jää käteen.

Pitäisi vapauttaa varoista ainakin alle 50 000 €/vuosi tienaavat.

Vasemmisto haluaakin vapautta varoista kaikki yli tai alle 50 000 tienaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan oikeasti, silti demarit haluaa yrittäjille lisää veroja koska ovat miljonäärejä 

Demarit ovat miljonäärejä ja haluavat siksi lisää toisten rahoja? Eikö tuo ole sellainen spartalainen totuus?

Vierailija
44/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa yrittäjistä on köyhyysrajan alapuolella https://www.yrittajat.fi/uutiset/koyhyys-kalvaa-yksinyrittajia-tiedatko…

Vierailija
45/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan palkkaa yrittäjänä n. 35000€ vuodessa, ja n. 10 000-20 000€ osinkoja. Maksan yel-maksuja n. 16 000€:n mukaan, eli n. 4000€/vuosi. 

Maksan toimeentuloa turvaavia vakuutuksia n. 5000€/vuosi, sis. mm. laajan sairauskuluvakuutuksen. Eli jos sairastun, käytän yksityistä lääkäriä, ja saan mikäli joudun pidemmälle sairauslomalle, saan vakuutuksesta myös sairauslomakorvauksen. Omavastuuaika on 21 päivää. Yhteiskunta ei siis maksa esim. sairastamistani. Laitan vuosittain myös n. 10 000€ sijoituksiin, ja niillä olisi tarkoitus eläkkeelle päästyäni maksaa myös eläminen pienen eläkkeen lisäksi. Voisin tietenkin maksaa yel-maksuja enemmän, ja heittäytyä sitten sairastaessa tai eläkkeellä yhteiskunnan elätettäväksi, mutta se ei oikein sovi periaatteisiini. Jokainen on ensisijaisesti vastuussa itsestään. 

Vierailija
46/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän mahtaa johtua? Eiköähän se selviä, jos lähdette itse kokeilemaan. Yksinyrittäjistä saa aika moni kasaan tonnin verran kuukadessa pakollisten kulujen jälkeen. Siitä sitten maksamaan itselleen palkkaa, kun pitäisi hankintoihinkin jotakin jättää.

Kyllä se pien- etenkin yksinyrittäjän isoin ongelma on MAKSAVIEN ASIAKKAIDEN PUUTE JA SAATAVIEN TULOJEN VÄHYYS

Vierailija
47/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YEL on kohdallani toiminut hyvin. Yrittäjä saa itse päättää, mistä vuositulosta haluaa maksaa eläkemaksua. Minimi on 9400 eur/v, maksimi 214000 eur/v. Ilmoittamastaan tulosta menee eläkemaksua 25.4%, eläkekertymä on sen 1.5%. Ei ole vaikeaa. Itse halusin maksaa ihan kunnolla, jotta saan eläkettäkin aikanaan niin että sillä tulee toimeen. Mutta toki voi kikkailla minimisummalla, ja sijoittaa loput. 

Pari minun yrittäjäksveriani ajatteli myyvänsä yrityksen ja saavansa siitä eläkerahat. Mitäpä sitä silloin kalliita yrittäjäeläkkeitä maksamaan. Toisin kävi, tulikin konkka ennen eläkkeelle jääntiä ja jäi mustapekka käteen. Parilla muulla meni paremmin, saivat yrityksestä muutamia miljoonia, niillä eläkepäivät sujuvat rattoisasti. Yrittäjyydessä on riskinsä. Toki niitäkin voi yrittää minimoida.

Se yel-vakuutus on pakollinen, ei sitä voi jättää ottamatta.

Vierailija
48/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettaa miten yrittäjillä on pokkaa laittaa kaikki firman piikkiin. On uutta Mersua, venettä ja kesämökkiä, firmalle velaksi ostettuna. Käydään hienoilla illallisilla ja ulkomailla "liiketapaamisissa". Valtio maksaa äärettömän suuret tuet ja vielä kehdataan eläkemaksuista valittaa.

Hävetkää yrittäjät.

Vierailija
49/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain oikeasti tuon verran mutta siihen aikaan mun lapset oli päiväkodissa vain pari päivää viikossa ja muuten kanssani kotona. Eli tavallaan olin osa-aikainen yrittäjä ja osa-aikainen kotiäiti. 

Kääntäjä 

Vierailija
50/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa miten yrittäjillä on pokkaa laittaa kaikki firman piikkiin. On uutta Mersua, venettä ja kesämökkiä, firmalle velaksi ostettuna. Käydään hienoilla illallisilla ja ulkomailla "liiketapaamisissa". Valtio maksaa äärettömän suuret tuet ja vielä kehdataan eläkemaksuista valittaa.

Hävetkää yrittäjät.

Hahhahhaa! Siinä taas yksi, joka ei tiedä käytännön maailmasta yhtään mitään. Saatika että vellip r se uskaltaisi itse edes mitään yrittää.

Vierailija
51/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää yrittäjät.

Ajattelitko että joku perus putkimies ostaa firman piikkiin uuden Mersun, veneen, kesämökin, ulkomaanmatkoja ja hienoja illallisia? Tai että se putkireiskan firma saa valtiolta senttiäkään tukea? Juu ei.

Vierailija
52/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yrittäjät eivät ole sikarikkaita. Tiedän monta pienyrittäjää, joita elättää pariskunnan reilusti paremmin tienaavampi osapuoli.

Jälleen joku tuntee tai tietää MONTA tuollaista poikkeavuutta. Tottakai.

No kassos kun satun olemaan tekemisissä ammattini puolesta näiden kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi