Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisiltä on sopivaa kysyä, kun tavataan ensimmäisiä kertoja?

Vierailija
21.04.2026 |

Ja nyt siis liikutaan ihan tutustumisessa, ei missään deittailu/parisuhdejutuissa.

Sain nimittäin kuulla että minua oli sanottu turhan uteliaaksi, ja että teen liian tungettelevia kysymyksiä (ei tarkemmin mainittu että mitä) kun koitan tutustua ihmisiin. Ja nyt täytyy kysyä ihan mielenkiinnosta , että mitkä nyt olisivat sellaisia sopivia puheenaiheita ja kysymyksiä joita uudelta tuttavuudelta voi kysyä ilman että tilanne muuttuu epämiellyttäväksi. Esimerkiksi millaista asioista sinulta saa ja ei saa kysyä tutustuttaessa, tai mitä kysyt siltä tai niiltä ihmisiltä joita tapaat ensimmäisiä kertoja (ja tiedät, että tulet tapaamaan uudelleen)

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea tilannetta ja ihmistä? 

Ei se nyt niin kovin vaikeaa ole.

Yllättävän harvat osaavat. Varsinkaan ne, jotka luulevat osaavansa.

ns. sosiaallinen älykkyys. Jos tämän omaa selviää elämässä hienosti. mm kaupassa näkee kuinka harvinaista se on eli osaa liikkua siellä sujuvasti muut huomioon ottaen.

Vierailija
22/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka päivä on mennyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinun nimesi on?

Vierailija
24/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin tilanteesta. 

jos maksan harrastuksista niin en halua siellä jakaa välttämättä yhtään mitään.

Jos olen määräaikaisessa työsuhteessa on erittäin todennäköistä että en näe näitä ihmisiä enää koskaan joten nimi riittäköön.

Jos olen saanut vakituisen työpaikan voi kertoa lempi pizzan jne.

Vierailija
25/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos sulla liittymäasiat kunnossa?

Vierailija
26/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen määräaikaisessa työsuhteessa on erittäin todennäköistä että en näe näitä ihmisiä enää koskaan joten nimi riittäköön.

Olin työssäoppimassa ja täysin vieras työntekijä kysyi päivän päätteeksi mikä oli tänään mieluisinta. Hämmennyin kuka tää on ja miten ihmeellinen kysymys. Vastasin herkut kahvi tauolla. Ei ollut vastaus mitä hän haki.....

Vierailija
27/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo asenne. Miksi et määräaikaisena halua kertoa muille lempipizzaasi? Tiedä vaikka saisit sen avulla uuden ystävän sieltä. Hänet joka pitää myös samasta pizzasta ja on valmis ehkäpä syömään sellaista kanssasi.

Vierailija
28/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos sulla liittymäasiat kunnossa?

Joo tämä on kova! 
"anteeksi saanko kysyä mikä sähköyhtiö sinulla on?"

Vierailija
29/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea määritellä etukäteen mikä on liian tungettelevaa. 

Hyvä small-talk on sellaista että toinen osapuoli voi itse valita minkäverran itsestään ja elämästään haluaa jakaa, ilman että joutuu sanomaan että ”se ei sulle kuulu”. 

Esimerkiksi jos kysyt ”minkäs alan hommia sinä teet?”, niin se on paljon avoimempi kysymys kuin suoraviivainen ”missä olet töissä?” 

ikävien asioiden vatvominen ei myöskään edesauta iloista ja kevyttä keskustelua. Tämä on välillä suomalaisille vaikeaa, mutta jos toinen vaikka vastaa työkysymykseen olevansa nyt työttömänä, niin siihen on korrektia vastata että ”ai, ikävä kuulla” ja vaihtaa samantien aihetta. Eikä siis alkaa tenttamaan että miksi olet työttömänä ja mitä tapahtui ja miten aiot löytää uutta jne. Ei näitä kukaan halua vatvoa puolituntemattoman kanssa yhtään enempää kuin omia sairauksiaan tai muutakaan vastaavaa.  

Minulle työelämä on ollut niin kivikkoinen polku, että oikeasti pelkään ja häpeän kysymystä mistään ammatista, alasta tms. Kuvittelisin, että monella on sama juttu. Jos toinen sanoo keskustelussa jotain "minunkin yksi työkaverini tykkää leipoa ja tuo näitä sitten töihin" kysymys työstä on sitten jo ok. Pysyttelisin ihan kiinnostuksenkohteissa ja mieltymyksissä ("onpas täällä kuuma, en oikein kestä kuumaa, pidätkö sinä helteestä?", "Ehdinpä juuri käydä koiran kanssa lenkillä, pidätkö sinä eläimistä?") enkä missään suorituksissa.

Vierailija
30/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vrmus on parasta. Kannattaa varnistaa kysymällä : " Et kai sinä ole niitä päävikaisia kansallissosialisteja jotka heil-huutaa ?

Tai lyhyemmin: " Oletko Persu ?"

Vierailija
31/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, ihmiset voivat vastata yksinkertaiseen kun kysymykseen aika laajasti. Kysyin uudelta työkaverilta, oletko mistä kotoisin. Itselleni olisi ihan riittänyt x paikasta ja ehkä olen asunut myös y ja z paikkakunnilla. Mutta tulikin x paikkakunta, y paikkakunta, koulutus- ja työhistoria, perhesuhteet yms. Ihmiset kertovat itsestänsä, jos haluavat.

Vierailija
32/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta saa kysyä kyllä mitä vaan (no, ehkä ei seksiasioita), ja kiellän kyllä jos en halua vastata.

Mutta olenkin käynyt omia asioitani niin paljon läpi, että niistä olen oppinut puhumaan eikä tabuja kovasti ole (en ainakaan tunnista). Itse varmaan olen juurikin sitten liian utelias, vaikka sanon kyllä aina, että ei tarvitse vastata jos on liian henkilökohtaista. Mutta jos siis kyse on henkilöstö, johon oikeasti olen tutustumassa (ei mikään bussipysäkkijuttelu), niin sillähän sitä tutustuu. 

En ajattele ihmisestä sen kummempia sen perusteella, mitä itsestään kertoo, kaikilla nyt on kaikkea. 

Vierailija
33/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo asenne. Miksi et määräaikaisena halua kertoa muille lempipizzaasi? Tiedä vaikka saisit sen avulla uuden ystävän sieltä. Hänet joka pitää myös samasta pizzasta ja on valmis ehkäpä syömään sellaista kanssasi.

En mene töihin hakemaan kavereita vaan tekemään töitä.

Vierailija
34/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihaatko Trumpia?

jos vastaus on kyllä, kannattaa poistua paikalta, kyseessä on mielenterveydeltään epävakaa henkilö

Vierailija
35/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jotkut taas ylijakavat henkilökohtaisia asioitansa esim. terveydestä. Itse on vaan öö, miksi kerrot tämän juuri minulle?

Vierailija
36/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ikävien asioiden vatvominen ei myöskään edesauta iloista ja kevyttä keskustelua. Tämä on välillä suomalaisille vaikeaa, mutta jos toinen vaikka vastaa työkysymykseen olevansa nyt työttömänä, niin siihen on korrektia vastata että ”ai, ikävä kuulla” ja vaihtaa samantien aihetta. Eikä siis alkaa tenttamaan että miksi olet työttömänä ja mitä tapahtui ja miten aiot löytää uutta jne. Ei näitä kukaan halua vatvoa puolituntemattoman kanssa yhtään enempää kuin omia sairauksiaan tai muutakaan vastaavaa. " 

Minä olen puhunut vaikka kuinka paljon työttömyydestäni. Siinähän saavat työlliset vähän perspektiiviä muunlaiseenkin arkeen. 

Vierailija
37/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi olet utelias? Vahingossa, vai tarkoituksella? Nimittäin jotkut ovat tungettelevia tahattomasti, ja toiset tekevät sitä tarkoituksellisesti. 

No, minulle on ainakin joskus väitetty, että ihmiset noin yleisesti pitäisivät siitä, että heistä ollaan kiinnostuneita, mikä ei sitten ilmeisesti pidäkään paikkansa. Sitä vaan tässä ihmettelen , että mistä sitten löytyy puhuttavaa, kun kuulemma sekä small talk on pahasta, mutta mistään muustakaan ei saa kysyä eikä puhua.

ap.

Oletko autismin kirjolla?

Vierailija
38/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kertoisit lempipitsasi edes vakituisessa työsuhteessa, jos olet noin hermoherkkä?

Vierailija
39/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kertoisit lempipitsasi edes vakituisessa työsuhteessa, jos olet noin hermoherkkä?

Koska vaativat jo tietää.

Vierailija
40/46 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK

musiikkimaku

lemmikit

harrastukset

Tungettelevaa

pankkitilin saldo

seksimieltymykset

lapsuuden traumat

Musiikkimaun kysely on siinä ja siinä, riippuu mistä samalla jutellaan. Musiikkimaku on kumman latautunut aihe eikä minua ainakaan kiinnosta paljastaa puolituttavuudelle mistä musiikista pidän jotta hän voi sitten vetää siitä ennakkoluuloja. Mitä merkitystä musiikkimaulla yleensä on aikuisille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi