Oikeastiko joku kuvittelee että kylmästä voi saada flunssan?
Eikö vieläkään älyä että flunssa on tartuntatauti. Se tarttuu ihmiseltä toiselle, ei kylmälle altistumisesta.
Kommentit (50)
Nii i! Oluen ostaminen helpottaa janoa, mutta altistaa typeryyksille. Autolla ajo helpottaa kulkemista, mutta altistaa onnettomuuksille...jne. Jos ymmärsitte pointin?
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen tiedekin on sen todistanut, että kylmä altistaa vilustumiselle nimenomaan siinä merkityksessä, että sairastuu helpommin kuin lämpimässä. Ei aiheuta, mutta altistaa.
Näin tavallisen kansalaisen näkökulmasta kokemus on aivan sama.
Eikä ole.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta on tutkittu, eikä näyttöä kylmässä olon ja sairastumisen välillä löydetty.
Virustaudit saadaan aina tartuttajalta. Bakteerin voi saada käsivälitteisesti mistä vain ja yleensä se virtsis aiheutuu oman kehon tai kumppanin pesemättömän kehon ulostebakteereista.
Ihmiset ovat yleensä kylmissään syksyllä ja talvella, jolloin kuivassa huoneilmassa virukset leviävät helpommin kuin kesällä lämpimässä ja kosteassa ulkoilmassa.
Nenän kuivuminen vaikuttaa. Ja ihmisten kokoontuminen samoihin tiloihin. Mutta silti kylmä lisää joillakin mahdollisuutta väsyä ja kylmettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtsarakontulehdus tukee takuulla kylmässä helpommin. Miten ap sen selittää?
Ai. Ei minulle vaan. En ole ikinä sairastanut virtsatietulehdusta. Olen istunut kylmällä kivellä usein.
Minulle tulee. Aika tyhmä perustelu sinulla.
Ap loistaa täällä anonyymisti tekofiksuilla jutuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtsarakontulehdus tukee takuulla kylmässä helpommin. Miten ap sen selittää?
Ai. Ei minulle vaan. En ole ikinä sairastanut virtsatietulehdusta. Olen istunut kylmällä kivellä usein.
Minulle tulee. Aika tyhmä perustelu sinulla.
Minulle ei, minä peseydyn säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmissään vastustuskyky viruksille huononee.
Avantouinti puhuu hypoteesiasi vastaan, se nimittäin lisää vastustuskykyä.
Avannossa ei olla pitkään. Ulkona kylmässä voidaan olla ja se laskee vastustuskykyä. Pikainen pyrähdys avannossa vastaan tunti ulkona kylmässä tuulessa liian vähissä vaatteissa.
Jännä juttu sitten että flunssa tullut joskus vaikken ole ketään muita ihmisiä nähnyt. Väittävät myös ettei suun kautta nautittu rasva aiheuttaisi ihon rasvoittumista mutta kyllä minulla ainakin heti on nahka rasvassa jos ylettömästi syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä ja kylmettyminen tosiaan altistaa taudille, mutta aina tarvitaan virus että sairastut. Samoin tarvitaan bakteeri että saat virtsiksen.
Mutta se kylmä ilmeisesti alentaa vastustuskykyä jolloin se bakteeri ottaa vallan.
Kyllä. Mutta jos sulla ei ole virusta "kielen päällä" tai bakteeria siellä jossain, niin et sairastu. Kylmyys ei aiheuta sairastumista vaan altistaa. Kuitenkin, aina se pöpö tarvitaan.
Ei tarvitse olla kummoinenkaan valo kun kärpäset pörräävät ympärillä.