Oikeastiko joku kuvittelee että kylmästä voi saada flunssan?
Eikö vieläkään älyä että flunssa on tartuntatauti. Se tarttuu ihmiseltä toiselle, ei kylmälle altistumisesta.
Kommentit (50)
Kylmä lisää joillakin sairastumisen mahdollisuutta. Vaikka tekijä olisi muualta samaan aikaan. Ihmiset erilaisia.
Mene ulos t-paidassa niin huomenna olet flunssassa! Nenä vuotaa, kurkku kipeä ja kuumetta.
Kylmissään vastustuskyky viruksille huononee.
Tämä. Erityisesti venäläiset.
Tarhantäti
Olen vieläkin sitä mieltä että kylmyys luo elimistölle stressitilan, jolloin puolustuskyky on heikompi. Ei ole tiedossani lääketieteellistä tutkimustietoa, mutta tätä mieltä olen. Maalaisjärjellä.
Vierailija kirjoitti:
Mene ulos t-paidassa niin huomenna olet flunssassa! Nenä vuotaa, kurkku kipeä ja kuumetta.
En ole. Olen käynyt avannossakin, ilman saunaa. En ole ikinä tullut siitä kipeäksi. Toisilta ihmisiltä olen saanut kaikki tartuntataudit.
Vierailija kirjoitti:
Olen vieläkin sitä mieltä että kylmyys luo elimistölle stressitilan, jolloin puolustuskyky on heikompi. Ei ole tiedossani lääketieteellistä tutkimustietoa, mutta tätä mieltä olen. Maalaisjärjellä.
On tervettä maalaisjärkeä olla ajattelematta, että tapahtumilla olisi vain yksi (1) syy.
Outo sattuma sitten että jos vilustut niin 95% parin päivän päästä olet flunssassa. Ei tapahdu koskaan jos et ole ollut viluinen. Moni tauti tulee pöpöstä, mutta kun vilustut vastustuskyky laskee ja silloin se tauti ottaa voiton
Vierailija kirjoitti:
Avantouinti puhuu hypoteesiasi vastaan, se nimittäin lisää vastustuskykyä.
Kylmästä voi saada flunssan, jos on riittävän kauan ja riittävän kovasti kylmissään - silloin elimistö joutuu käyttämään suhteettoman paljon energiaa lämmitykseen ja se energia on sitten pois muusta, mm. immuunipuolustuksesta --> elimistössä jo olevat taudinaiheuttajat saavat jalansijaa ja ihminen voi sairastua
Eikö lämpimissä maissa sairasteta, kun ei ole kylmä.
Kylmä ja kylmettyminen tosiaan altistaa taudille, mutta aina tarvitaan virus että sairastut. Samoin tarvitaan bakteeri että saat virtsiksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avantouinti puhuu hypoteesiasi vastaan, se nimittäin lisää vastustuskykyä.
Se ei ole samanlainen kylmä. Et mene avantoonkaan jos palelee.
Mistä se johtuu kun kylmettää itsenä ulkona niin seuraavana päivänä on kipeä? Märät sukat, kaula paljaana ja vähissä vaatteissa ulos jos et usko. Uskallan lyödä 100€ vetoa 👍
Vierailija kirjoitti:
Jos flunssa on tartuntatauti, miksi kivet eivät sitä saa?
Laita ne kylmään niin jo aivastavat seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on sinulla ja kivellä?
Ei paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä ja kylmettyminen tosiaan altistaa taudille, mutta aina tarvitaan virus että sairastut. Samoin tarvitaan bakteeri että saat virtsiksen.
Mutta se kylmä ilmeisesti alentaa vastustuskykyä jolloin se bakteeri ottaa vallan.
Teini painelee aina puolipukeissa ulkona, ei sairastele. Ehkä heikot sairastuvat säästä?
Usein kurkku ottaa viileän joillakin.