Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kuulemma alkoholisti, kun suren sitä, etten voi juoda enää lasillistakaan viiniä sairauden takia

Vierailija
20.04.2026 |

Pohjimmiltaan kuitenkin suren sitä, että sairauteni "määrää" mitä voin tehdä enkä voi itse päättää elämästäni. Mutta tätä ei varmaan ymmärrä kukaan muu kuin sellainen ihminen, jolla on elämää rajoittava sairaus.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus estää alkoholin käytön? Itselläni on sydämen vajaatoiminta, verenpainetauti, epilepsia, skitsofrenia ja maksan vajaatoiminta, mutta hyvin pystyn ryyppäämään. 

Noilla taudeilla ei kyllä kannattaisi ryypätä. 

Vierailija
42/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se semmonen sairaus on, ettei viiniä voi juoda?

Alkoholismi.

Alkoholisti voi juoda itsensä hautaan asti. Alkoholismi sairautena ei sinällään estä juomista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jaarittelua täällä syystä miksi ei voi juoda. Alkoholismi on sairaus ja jos ei halua kärsiä siitä, on lopetettava juominen kokonaan, koska alkoholistina ei pysty juomaan vaan yhtä lasillista.

Vierailija
44/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Minulla on esidiabetes, ollut jo yli 10-vuotta ja kun tulin raskaaksi, raskausajan diabetes puhkesi saman tien. Syömisestä tuli helvetin vaikeaa, kun edes kalakeittoa ei voinut syödä. Lopulta kaikesta mahdollisesta piti laskea hiilarit ja pistää ateriainsuliinia jopa hieman yli laskelmien ja silti sokeriarvot heitteli ihan miten sattuu. Olen normaalipainoinen/hoikka ja raskausaikanakin liikuin aktiivisesti. Herkuista ei voinut haaveillakaan ja karkit oli pannassa. Koko homma ahdisti ja harmitti todella paljon, kun yht äkkiä elämästä hävisi vapaus ja oli vain yhtä kieltolistaa ja kyttäystä kaikki. Kyllä se vain harmittaa, jos joltakin elämän osa-alueelta kielletään jotain ja valinnanvapaus rajautuu. Ei se tee ihmisestä addiktia.

Vierailija
45/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Minulla on esidiabetes, ollut jo yli 10-vuotta ja kun tulin raskaaksi, raskausajan diabetes puhkesi saman tien. Syömisestä tuli helvetin vaikeaa, kun edes kalakeittoa ei voinut syödä. Lopulta kaikesta mahdollisesta piti laskea hiilarit ja pistää ateriainsuliinia jopa hieman yli laskelmien ja silti sokeriarvot heitteli ihan miten sattuu. Olen normaalipainoinen/hoikka ja raskausaikanakin liikuin aktiivisesti. Herkuista ei voinut haaveillakaan ja karkit oli pannassa. Koko homma ahdisti ja harmitti todella paljon, kun yht äkkiä elämästä hävisi vapaus ja oli vain yhtä kieltolistaa ja kyttäystä kaikki. Kyllä se vain harmittaa, jos joltakin elämän osa-alueelta kielletään jotain ja valinnanvapaus rajautuu. Ei se tee ihmisestä addiktia.

Addiktiksi haukutaan helposti jos haluaa vähänkin nauttia elämästä.

Vierailija
46/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan mikä sairas, että ehdoton kielto? Omassa sairaudessakaan alkoholia ei suositella, mutta silti juon 2annosta vuodessa eikä se ole mihinkään vaikuttanut. Juurikin joku ihana lämmin kesäilta ja kylmää kuohuviiniä tai valkoviiniä lasillinen ja toinen on jouluna lasillinen punaviiniä. Ja kyllä olen kokeillut alkottomia, mutta sama olla juomatta kun ei ne ole kuitenkaan se sama asia.

Vierailija
47/52 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan mikä sairas, että ehdoton kielto? Omassa sairaudessakaan alkoholia ei suositella, mutta silti juon 2annosta vuodessa eikä se ole mihinkään vaikuttanut. Juurikin joku ihana lämmin kesäilta ja kylmää kuohuviiniä tai valkoviiniä lasillinen ja toinen on jouluna lasillinen punaviiniä. Ja kyllä olen kokeillut alkottomia, mutta sama olla juomatta kun ei ne ole kuitenkaan se sama asia.

Lasillinen viiniä on yhtä tyhjän kanssa. Alkoholista on ilo vain jos juo humalaan asti. Sen vähän ilon pilaa liian kauan kestävä krapula. 

Vierailija
48/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se semmonen sairaus on, ettei viiniä voi juoda?

Ménièren tauti.

Ap

Vierailija
49/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kovin pieneltä "murheelta" elämässä. Sulla kuitenkin aikaa ja varaa miettiä syötkö pihvejä ja juotko viinejä vai et.

Siirry alkoholittomiin. Valikoima laaja. Maksa ja aivoterveys kiittää.

Olen joutunut jo pitkään elämään sosiaalitukien varassa, joten siitä voit päätellä onko varaa pihveihin. Ei siis todellakaan ole ainoa murhe elämässä ja silloin tällaisten pientenkin ilojen katoaminen tuntuu vaikealta.

Ap

Vierailija
50/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä aloittajan sairautta, mutta minulla sydänleikkauksessa tullut "virhe" eikä omaa sykettä enää koskaan tule, ns. "piuhat poikki". Osa kardiologeista sanoi, että ei koskaan yhtään alkoholia. Yksi sanoi, että yhden oluen uskaltaa juoda.  Se on sitten eri juttu, uskaltaako kokeilla yhtä olutta koska se voi olla samalla viimeinen.

On tässä paljon muitakin ongelmia samaisesta vaivasta johtuen. Välistä toinen käsi ei toiminut puoleen vuoteen, roikkui vain mukana ja oli välistä niin kipeä ettei tarvinnut nukkua. Ja tulehduskipulääkettä ei saanut syödä, kiitos sydämen keinoläpän. Sykekään ei nousu yli 120, joten kovin ihmeitä ei voi tehdä tai on pari päivää sairas. Ja kaikki syntymälahjana saadun sydänvian takia, ei siis elintapojen aikaansaama.

Ärsyttäähän tämä kaikin puolin, mutta pidän alkoholikieltoa itselläni kaikkein pienimpänä murheena. Pahin on tuo olkapää/käsi joka tekee elämän välistä tosi vaikeaksi ja ei ole kiva välistä valvoa reilu viikko kipujen kanssa. 

Vierailija
51/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, alkoholismi on sairaus. Ja lääke on olla juomatta. Kyllähän se vituttaa.

Tyypillinen vastaus tällä palstalla. Tuonkin kommentin kirjoittanut halusi vain olla ilkeä.

Vierailija
52/52 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri leimasi rapajuopoksi, kun kuuli pullojen kilinää kassistani. Oli kertonut " ongelmastani" toiselle naapurille. Pulloja kyllä oli, mutta ei alkoholia. En korjannut väärinkäsitystä, vaan kilistelin entistä kovemmin rappukäytävässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi