Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IVF ja kysta

09.05.2007 |

Hei, sumuttelujen jälkeen kävin ekassa ns. nollaultrassa tänään. Löytyi reilu 2-senttinen nesterakkula toisesta munasarjasta. Silti tehtiin päätös aloittaa Puregon-pistokset.

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ja päässyt hoidon loppuun asti ilman ongelmia, kystan kasvua, onko hyperstimulaation mahdollisuus nyt suurempi..?

Olen hoidossa julkisella puolella.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla keskeytettiin inssiin liittyvä ovulaation induktio hoito (Gonal) kun huomattiin että mulla molemmissa munasarjoissa kystat (3cm ja 6cm). Sain lähetteen skopiaan ja siihen asti kaikki hoidot tauolla. Ja lääkäri oli aika ehdoton että en vaan missään nimessä pistäisi enää gonalia. Mulla kystat ilmeisesti endometrioosiin liittyviä ei siis nestekystia.

Vierailija
2/10 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ihan ehdoton kielto aikoinaan (vuosia sitten) lähteä pistelemään Menogonia (nyk. Menopur), kun nollaultrassa oli kysta. Kolmisen kuukautta söin Teroluteja, kunnes kysta oli häipynyt. Pistelyt kuulemma olisivat kasvattaneet kystaa, kunnes olisi tapahtunut " räjähdys" ja ihan leikkausta vaativa hoito. Näin siis about 5 vuotta sitten. Kystan kokoa en enää muista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla tehtiin edellinen IVF-hoito lyhyellä kaavalla julkisella puolella. Menin ekaan ultraan, jossa multa löydettiin myös kysta. Lääkäri sanoi, että hoitoa ei aloiteta ennen kuin kysta on poistunut. Lääkärin sanojen mukaan hän ei halua ottaa mitään riskejä ja hoidon onnistuminen tulee maksimoida. Niinpä odotettiin seuraavat kuukautiset ja menin uuteen ultraan. Kysta oli hävinnyt itsestään ja hoito (ja piikitykset) päästiin aloittamaan.

Näin minun kohdallani. Mutta en osaa sanoa miten tällaisissa tilanteissa yleensä menetellään. Tsemppiä sinulle hoitoon!

Vierailija
4/10 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas meni samoin kuin sinulla. Eli kystasta huolimatta hoitoa jatkettiin. Tästä on tosin aikaa, joten en muista minkä kokoinen tuo kysta oli. Mutta ei siis haitannut ainakaan minun kohdallani mitään.

Tsempit matkaan ja onnistunutta lopputulosta toivottelen =)

Vierailija
5/10 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluttu ottaa mitään riskiä...Ihmettelen kyllä näinkin erilaisia käytäntöjä:O

T. Je_Ni

Vierailija
6/10 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tästä siis tuleekaan... Ei vaikuta kovin asiantuntevalle hoitoni, tällaistako julkisella puolella. No huomenna on ultra, katsotaan mitä kystalle on tapahtunut. Pientä nipistelyä havaittavissa, mutta sitä molemmilla puolilla.

Vierailija
7/10 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös toisessa munasarjassa kysta, jonka koko vaihteli kierron ajan mukaan. Oli käsittääkseni aika iso (lukuja on hankala muistaa 20mm... ehkä...). Lääkäri havaitse sen jo inseminaatiohoitoihin liittyvien hormonipiikitysten yhteydessä tai siis tarkastusultrissa. Meinasi, että on synnynnäinen hormonaalinen kysta. IVF-hoidon kulkuun kysta ei vaikuttanut mitenkään, ainoastaan punktiossa lääkärillä oli hieman hankaluuksia tyhjentää kysta, jotta pääsi sen takana oleviin rakkuloihin käsiksi. Itse en tätä havainnut, koska lääkkeistä olin sen verran hyvin pihalla, mutta mies tämän kertoi. Joten minun kohdallani ei siis haitannut mitenkään IVF hoitoa; toki kystan kasvua seurailtiin koko ajan.

Vierailija
8/10 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvisi lääkärillä, että kystan puolelle ei ole kehittynyt lainkaan rakkuloita, eli saattoi haitata. Itse kysta oli pienentynyt. Toisella puolella kasvaa 3 hyvää rakkulaa ja 1 pienempi, joten ei tainnut olla kovin hyvä saldo :(

Vierailija
9/10 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoa on +++

Minulla oli ivf-hoidossa ultrassa iso nestekysta, jonka lääkäri punkteerasi välittömästi neuvoteltuaan ensin toisen erikoislääkärin kanssa (kokoa en muista, mutta nestettä tuli erittäin paljon - oletan, että oli erittäin suuri kokoinen). Heti kun kysta oli " imetty tyhjiin" , niin sen takana piilossa olleet munarakkulat tulivat selvemmin näkyviin. Kasvattelin niitä sitten vielä joitakin päiviä ja lopulta saalis oli jopa 15 munasolua (5 laitettiin pakkaseen ja yksi siirrettiin tuoreeltaan).

Tuo tuoresiirto on nyt energinen 1,5 v tyttönen :)

Muut pakkaslapset odottavat toistaiseksi - josko äidin mieli lisälasten osalta vielä muuttuisi...

Vierailija
10/10 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana 4 x ivf, toinen kerta yritettiin tehdä Synarela-sumutetta jarruna käyttäen, silloin löydöksenä ensimmäistä kertaa kysta, minkä takia hoito siirtyi...

Sen jälkeen viimeset kaks kertaa tehtiin suoraan e-pillereistä ja hoito meni paremmin, tosin viimeisessä hoitokerrassa mulla oli aloitettaessa jo n. 5cm halkaisijaltaan oleva kysta toisessa munasarjassa ja toisessa 3 kpl n. 2cm halkaisijaltaan olevaa. Isoin kysta jatkoi kasvamistaan Gonalin aikana, jopa niin paljon etten pystynyt olemaan töissä kivun takia. Munasolujen saalis silti yhteensä vajaa 20kpl, mistä tosin hedelmöittämisen jälkeen roskiin meni kaikki muut paitsi kaksi, jotka siirrettiin... Näin on kyllä ollut jokaisessa hoidossa, ettei pakkaseen ole koskaa tullut yhtään mitään. Tällä kertaapa toinen alkio kuitenkin kiinnittyi ja nyt menossa rv33! Ihmeitä tapahtuu, hoitojen takana erittäin paha endometrioosi ja suurin kysta oli tallella ainakin vielä rv7 ultrassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi