Onko Alpeilla ajaessa pakko osata moottorijarrutus
Ja mitä se oikein edes tarkoittaa? Onko moottorin ylikuumenemisen vaara todellinen?
Kommentit (59)
Moottorijarrutus on hyvä myös talviliukkailla teillä, missä äkkinäiset temput voi suistaa ojaan. Auto pysyy paremmin hallinnassa, kun vaihtaa vaihteen pienelle hyvissä ajoin ennen kuin kääntyy. Auto hidastaa ja lopuksi vaan painat kääntyessä jarrupoljinta. Jarrun pieni polkaisu vaihdetta pienentäessä on tietty takanatulijan kannalta hyvä, koska hän ei muuten tiedä, että hidastat. Ja vilkku ajoissa tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen salliessa voi vauhtia hidastaa vaihtamalla asteittain pienemmälle vaihteelle. Ei ole vaikeaa.
Mutta entä jos pitääkin jarruttaa? Siis puhun alamäestä.
Levyjarrut ei "kuole", mutta kuluvat tietysti kovin jatkuvasti jarruttaessa. Ideana on jarruttaa moottorilla niin, että jarruja tarvitsee vain korkeintaan kaarteessa. Eli ei päästetä sitä vauhtia liian kovaksi.
En kyl tajua yhtään mitään. Että miten voi ajaa jarruttamatta. Saatika vuorenrinnettä alas.
Ei siinä ajeta jarruttamatta, vaan käytetään moottorin pyörimisen aiheuttamaa kitkaa hidastamaan autoa. Mitä pienempi vaihde on, niin sitä nopeammin moottori samassa nopeudessa pyörii, ja sitä enemmän kitkaa se aiheuttaa, sekä sitä enemmän auto sen ansiosta hidastuu.
Moottorin aiheuttama kitka on maksimissaankin melko pieni niin että se jos pitää nopeasti hidastaa tai pysähtyä tehdään ihan oikeilla jarruilla. Mutta oikeita jarruja ei ole tarkoitettu kestämään sitä että niillä jarrutettaisiin minuuttikaupalla, moottori on tarkoitettu kestämään että se pyörii minuuttikaupalla, joten sen takia tosi pitkässä alamäessä otetaan moottorijarrutuksen kitka hidastamaan autoa sen verran että sen vauhti ei alamäestä huolimatta kiihdy, ja sitten oikeita jarruja käytetään kun halutaan hidastaa, mutta ei paineta jarrupoljinta koko alamäkeä ylhäältä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole automaatti autoni huomannut hidastavan alamäessä moottorijarrutuksella
Oletko käynyt Alpeilla sen kanssa? Tajuatko että puhutaan helposti 3-4 kilsan korkeuseroista?
Ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa öljyt ja jäähdytys este ennen matkaa ja tarkistaa jarrut.
Jos on liian hankalaa niin suosittelen mennä junalla tai linja-autolla. Silloin voi ihailla maisemia.
Vuokra auto on suunnitelmissa, ja se on aina vielä erityisesti kun vieraalla autolla ajaa. Mitta siis ei minulle ole opetettu autokoulussa moottorijarrutusta, olen 54.
Ajatko manuaali vai automaattivaihteistolla? Jos automaatti niin niillä ei voi moottorijarruttaa.
Vain manuaalilla voi. Moottorijarruttaaminen tarkoittaa että vaihdat pienemmän vaihteen ja päästät jalan irti kaasusta.
Milloin oot ajanut automaatilla viimeksi? Mun utomaatissa ainakin on moottorijarrutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän moottorijarrrutus vuoristossa tarkoita sen kummempaa asiaa kuin että ajaa mäkeä alas pienellä vaihteella. Jos vaihde on tarpeeksi pieni (esim. kakkonen), ei jarrupolkimeen tarvitse koskea kuin välillä vähän jyrkemmissä mutkissa. Ei siinä ole varsinaisesti mitään opettelemista.
Mutta kannattaa mennä sinne sähköautolla: akun regenerointi jarruttaa ja akkuun tulee pitkissä alamäissä reilusti lisää virtaa.
Pienellä vaihteella pitkään jurruttaessa on uhkana moottorin kuumeneminen etenkin näissä nykyisissä pikkubensaturboissa, joissa motti käy muutenkin kuumana.
Höpön höpön. Moottoria kuumentaa polttoaineen palaminen, ja moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö on joko kokonaan katkaistu tai tyhjäkäyntitasolla.
Mitenkäs se Diesel-moottorin sytytys oikein toimikaan :D
Mitä, jos ei ole dieselmoottori vaan bensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän moottorijarrrutus vuoristossa tarkoita sen kummempaa asiaa kuin että ajaa mäkeä alas pienellä vaihteella. Jos vaihde on tarpeeksi pieni (esim. kakkonen), ei jarrupolkimeen tarvitse koskea kuin välillä vähän jyrkemmissä mutkissa. Ei siinä ole varsinaisesti mitään opettelemista.
Mutta kannattaa mennä sinne sähköautolla: akun regenerointi jarruttaa ja akkuun tulee pitkissä alamäissä reilusti lisää virtaa.
Pienellä vaihteella pitkään jurruttaessa on uhkana moottorin kuumeneminen etenkin näissä nykyisissä pikkubensaturboissa, joissa motti käy muutenkin kuumana.
Höpön höpön. Moottoria kuumentaa polttoaineen palaminen, ja moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö on joko kokonaan katkaistu tai tyhjäkäyntitasolla.
Mitenkäs se Diesel-moottorin sytytys oikein toimikaan :D
Mitä, jos ei ole dieselmoottori vaan bensa?
Mitäpä luuulet, onko bensamoottorissa puristustahtia :D
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen salliessa voi vauhtia hidastaa vaihtamalla asteittain pienemmälle vaihteelle. Ei ole vaikeaa.
Eivät ihmiset osaa edes hissiä käyttää -oikeesti.
Moottorijarrutus on hämmästyttävän suurelle osalle ihan utopiaa.
Suomen olosuhteissa ei paljon ole käyttöä moottorijarrutukselle.Itsekkin ostin automaatin ettei tarvitsisi enää kepin kanssa heilua, manuaalipuolta käytin vaihteistosta autoa ostaessa, enkä sen jälkeen koskaan.
Vierailija kirjoitti:
On. Mutta ei moottorin, vaan jarrujen takia. Älä lähde jos olet epävarma! Jyrkänteet on pystysuoria (2-3km pudotusta alas), eikä edes kaiteita. Olen ajanut monta kertaa.
Missäköhän Sveitsissä on 2-3 kilometriä suoraa pudotusta tien vieressä ? En ole nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos pitääkin jarruttaa? Siis puhun alamäestä.
No voi helvetti...SITTEN JARRUTAT NORMAALISTI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian hankalaa niin suosittelen mennä junalla tai linja-autolla. Silloin voi ihailla maisemia.
Vuokra auto on suunnitelmissa, ja se on aina vielä erityisesti kun vieraalla autolla ajaa. Mitta siis ei minulle ole opetettu autokoulussa moottorijarrutusta, olen 54.
ai sinulle ei opetettu autokoulussa kuinka auto HIDASTUU ilman jarrun polkemista... Puhut paskaa ja parempi on että pysyt kokonaan pois liikenteestä.
Jep, älä ainakaan mihkään Alpeille lähde ajelemaan, pysy kotona, ei tuu ruumiita!
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ekana jarrunesteet, vanha jarruneste voi ruveta kiehumaan, jolloin poljin menee pohjaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatko manuaali vai automaattivaihteistolla? Jos automaatti niin niillä ei voi moottorijarruttaa.
Vain manuaalilla voi. Moottorijarruttaaminen tarkoittaa että vaihdat pienemmän vaihteen ja päästät jalan irti kaasusta.
Milloin oot ajanut automaatilla viimeksi? Mun utomaatissa ainakin on moottorijarrutus.
Olen ajanut appiukon avensiksella jossa automaatti. Omassa autossa on aina ollut manuaali. Appiukko pitää vaihteiston aina eco-asennpssa eikä sitä saa räplätä ja silloin se ei jarruta moottorilla.
Avensiksessa jarrua polkaistaessa moottorijarrutus menee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Avensiksessa jarrua polkaistaessa moottorijarrutus menee päälle.
Ei ole tarvinnut käyttää koska ei ole mun auto vaan appiukon. Ja matkalla appivanhempien torpasta lähimpään kaupunkiin ei ole jyrkkiä mäkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajella vaihde vapaalla vuorilta alas niin säästyy bensaa kun on kallista.
Jep! Eikä jallutella ollenkaan niin ei edes kestä kauaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole automaatti autoni huomannut hidastavan alamäessä moottorijarrutuksella
Oletko käynyt Alpeilla sen kanssa? Tajuatko että puhutaan helposti 3-4 kilsan korkeuseroista?
Voihan sitä puhua mutta Alpeilla ei ole teitä joiden korkeusero on yli 3 km. Tiet eivät mene vuoren huipulle eikä jyrkkä mäki ala merenpinnan tasolta. Tuossa linkissä on maailman kovin mäki.
https://climbfinder.com/en/climbs/mauna-kea-hilo
Ysris on täydellinen muutenkin.