Tampereella sairaalassa palataan mekaaniseen työvuorosuunnitteluun, eikä hoitajat saa suunnitella listoja itse
Siitä onkin mieli pahoitettu, kun ei saada napsia enää niitä parhaita vuoroja ja loma-aikoja ja jättää niitä paskoja vuorona hiljaisille ja sijaisille. Nyt siirrytään 20 vuotta vanhaan malliin, jossa ne listat tehdään mekaanisesti ja kaikki joutuu olemaan kaikissa vuoroissa. Äläkkähän siitä nousi, mutta tiedän että myös moni hiljainen ja kiltti hoitaja, joka on joutunut aina antamaan omista toiveistaan periksi, on tyytyväinen.
Kommentit (38)
Ihmettelen aloittajan käyttämää termiä mekaaninen työvuorosuunnittelu. Uutisen mukaan työvuorosuunnittelu muutetaan automatisoiduksi ja optimoiduksi. Automaattinen työvuorosuunnittelu joka optimoi vuorojaon.
Se on kova pala pitää kesälomansa toukokuussa kun on tottunut viimeiset kymmenen vuotta olemaan aina juhannukselta viisi viikkoa. Hehe. Mutta sääntö on sääntö - jos ei kelpaa niin voi aina irtisanoutua.
Kaikille tasapuolinen kohtelu. Parantaa työhyvinvointia. Puhun kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minun vaimoni on hoitajana ja joutuu tekemään käytännössä aina iltavuoroa vaikka ei halua, mutta on pakko koska muilla on aina tärkeämpiä menoja ja haluavat pelkkiä aamuvuoroja ja sunnuntai-vuoroja. Lomat on myös jaettu niin että samat pitää lomansa heinäkuussa ja elokuun alussa, muut sitten joskus touko-kesäkuussa tai elokuun lopussa. Asiasta ei voi keskustella kun tulee raivokohtaus.
Ah, ihanaa ja niin tuttua menoa terveydenhuollossa työskennelleenä. Mielenterveys siellä meinasi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minun vaimoni on hoitajana ja joutuu tekemään käytännössä aina iltavuoroa vaikka ei halua, mutta on pakko koska muilla on aina tärkeämpiä menoja ja haluavat pelkkiä aamuvuoroja ja sunnuntai-vuoroja. Lomat on myös jaettu niin että samat pitää lomansa heinäkuussa ja elokuun alussa, muut sitten joskus touko-kesäkuussa tai elokuun lopussa. Asiasta ei voi keskustella kun tulee raivokohtaus.
Vaimosi nimi?
Miten iso sulla on?
Ei kuulu sulle mikä sen nimi on.
Isompi kuin sulla.
Menepäs nyt siitä ettei käy niin kuin yläasteen välitunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalissa vuorotyössä tehtaissa ei toimita noin? Vaan siellä on kiertävät aamu-ilta-yövuorot ja pitkät vapaat niiden välissä.
Tehtaissa ne vuorot ovat pituudeltaan kiinteät... siis ei ole niin että on yhdessä vapaitten välissä aamua ja iltaa sekaisin vaan tehtaissa on viis iltaa ja vapaa ja viis yötä ja vapaat ja viis aamua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalissa vuorotyössä tehtaissa ei toimita noin? Vaan siellä on kiertävät aamu-ilta-yövuorot ja pitkät vapaat niiden välissä.
Mitkä pitkät vapaat. Meillä tehdään pelkkää aamu - ilta kiertoa, ei siinä mitään ylimääräisiä vapaita jaella. Yövuoroa tekevät ovat pelkästään yössä, vkl vapaat heillä ihan kuten muillakin, ei muuta. Lomat on kiertävät kesä/heinä/elokuu. Eli kun nyt olet lomalla kesäkuun niin ensi vuonna lomasi on heinäkuussa. Aika simppeliä ja kaikille tasapuolisesti huono 🤣 Tai oikeastaan hyvä systeemi.
Lomia saa vaihtaa jos joku siihen suostuu. Kierto säilyy kuitenkin eli ei voi kikkailla vuodesta toiseen itselleen heinäkuuta, esimerkiksi. Normi työvuoroja ei vaihdeta. Jos haluat tehdä eri vuoroa kuin mikä sulla olisi kierron mukaan siitä pitää sopia työnjohdon kanssa erikseen. Aika hyvät perustelut pitää olla, yleensä noihin ei suostuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä osa tekee 12-tuntista päivää, osa on tietyn asian erikoisosaajia, osa haluaa tehdä öitä, osalle ei sovi lauantai jne. ja aina on tullut hyvät listat, kun yhdessä sovitaan. Ne hiljaiset ja vaatimattomat saavat toiveensa vapaista esille ihan samalla tavalla kuin muutkin, mutta töitä tiettynä päivänä tiettyyn vuoroon ei voi varata.
Mekaaniset listat aiheuttavat sen, että vuoroja vaihdellaan ja hiljaiset jäävät vaille vaihtajia, koska eivät uskalla ehdottaa vaihtoa.
Ihme selitys??? Että ihminen olisi selvinnyt kouluista työelämään eikä uskaltaisi muka ehdottaa työvuoron vaihtoa jollekin? Teidän aiemmalla systeemillä hiljaiset saivat toiveensa esille (miten?) mutta nyt eivät uskaltaisi avata suutaan? Taidat vähän keksiä omiasi ja naamioida motiivisi "välittämiseksi hiljaisista".
Aiemmin jokainen laittaa listaan (kukaan ei tässä vaiheessa näe muiden toiveita) tai kertoo pomolle, mitä vuoroja ei voi tehdä ja lisäksi on vakiyököt sekä muutama, jotka eivät halua viikonloppuvuoroja. Osastonhoitaja tekee listan toiveiden perusteella (käyttäen tähän tarkoitettua työkalua). Sunnuntaivuoroja ei voi varata, mutta niistä voi ilmoittaa, ettei niitä halua.
Jos on niin hiljainen kuin toisissa viesteissä väitetään ja nimenomaan heidän takiaan muutos tehdään (eivät ole saaneet ääntään esille), niin miten he uskaltaisivat tulevaisuudessa esittää vuoronvaihtoa, jos eivät ole kyenneet aiemmin kertomaan toiveitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tehdastyö on erilaista kuin hoitotyö, jossa tarvitaan eri määrä työntekijöitä eri aikoihin.
Itse voin aikanaan parhaiten työporukassa, jossa pienellä porukalla tehtiin aina rauhassa työvuorot niin, että kaikki saivat sanoa sanottavansa. Toisesta paikasta, jossa esimies saneli, kaikki työntekijät vaihtuivat vuodessa.
Jälkimmäisessä en päässyt lapsen konsertteihin yhteenkään, vapaita viikonloppuja oli toisinaan vain yksi kahdessa kuukaudessa jne.. mitään sosiaalista elämää ei ollut ja tosiaan jatkuvasti piti lapsille tuottaa pettymys, äiti ei vaan nyt pääse, toivottavasti menee hyvin... Paras järjestelmä olisi sellainen jossa vuorot katsottaisiin yhdessä ja kaikki kunnioittaisi toisia niin, että toisten tärkeimmät menot huomioitaisiin... joka viikkoisia joogaryhmiä tms on kyllä aika vaikea sovitella missään vuorotöissä mutta edes tärkeimmät jutut. Kokisi olevansa ihminen. Tällaiseen ei tietysti enää ole aikaa, kun kaikki pitää maksimoida ja ihmiset ajaa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ne listat on saanu suunnitella ite,miksei se hiljainen ole ottanut niitä parhaita vuoroja? Ei siinä ääntä tartte käyttää. Mut kai sitä on sentään osattu pomolle puhua, että se on epäoikeudenmukaista, hyvä jos on.
Mä huomaan heti, et meidän oma pomo ei ole tehny meidän listoja, joka osaa tehdä hyvät listat. On meinaan " tappolistat", eli rääkätään niillä kiireisimmillä vuoroilla loppuun ja oikein monta putkeen ja minimilepo perään ja taas töihin. Sit sellasen kevyen putken jälkeen laitetaan monta vapaata.
No kun se toinen ei niin kiltti laittaa vaikka oman vapaatoiveensa samaan kohtaan. Molemmat ei voi saada samaa. Sitten toisen pitää taipua ja se on aina se kiltti kun ei jaksa tapella. Osa on niin riivinrautoja että muuttuvat todella hankaliksi jos eivät saa tahtoaan läpi.
Siksi on hyvä että tulee mekaaniset, kiertävät listat, jotka osastonhoitaja varmistaa. Eikä sitten mitään erioikeuksia kellekään. Kaikille sama aamu, ilta, yökierto vaikka olisi mitä menoja. Ja lomat myös siten että yhtenä vuonna kesäkuussa, toisena heinäkuussa ja kolmantena elokuussa. Piste.
Joo, sillä saadaankin hyviä ja tyytyväisiä hoitajia kun ei voi elämässään harrastaa mitään, pääse perhetapahtumiin ja muutenkin suunnittelee elämänsä pelkän työn ehdoilla. Jännä ettei hoitoala houkuta kun tuollaisia hulluja paikat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Itse voin aikanaan parhaiten työporukassa, jossa pienellä porukalla tehtiin aina rauhassa työvuorot niin, että kaikki saivat sanoa sanottavansa. Toisesta paikasta, jossa esimies saneli, kaikki työntekijät vaihtuivat vuodessa.
Jälkimmäisessä en päässyt lapsen konsertteihin yhteenkään, vapaita viikonloppuja oli toisinaan vain yksi kahdessa kuukaudessa jne.. mitään sosiaalista elämää ei ollut ja tosiaan jatkuvasti piti lapsille tuottaa pettymys, äiti ei vaan nyt pääse, toivottavasti menee hyvin... Paras järjestelmä olisi sellainen jossa vuorot katsottaisiin yhdessä ja kaikki kunnioittaisi toisia niin, että toisten tärkeimmät menot huomioitaisiin... joka viikkoisia joogaryhmiä tms on kyllä aika vaikea sovitella missään vuorotöissä mutta edes tärkeimmät jutut. Kokisi olevansa ihminen. Tällaiseen ei tietysti enää ole aikaa, kun kaikki pitää maksimoida ja ihmiset ajaa loppuun.
Kyllä se lapseton sinkku on myös toiveensa ansainnut. Hänkin voi haluta olla joulun vapaalla.
No sehän se onkin järkevää että pistetään kaikkien elämät sekaisin ja ne jotka haluavat tehdä aamuvuoroa joutuvat tekemään yövuoroja ja sitten taas ne jotka vihaavat aamuvuoroja joutuvat tietysti juuri niihin. Työpaikalla olisi kaikista paras meininki kaikilla jos työvuorot jaettaisiin niin että jokainen saisi niitä, jotka itseä eniten miellyttää. Automaattisen vuorosuunnittelun ongelma on myös se että sairaaloissa on tosi paljon käytössä niin sanottua ilta-aamua eli iltavuoron jälkeen joutuu heti seuraavaan aamuvuoroon. Ei hyvä.
Systeemin nimi on Numeron ja meillä osalla se on ollut käytössä jo marraskuusta. Kellään ei ole juuri mitään hyvää sanottavaa, tosin mä en ole hoitaja.
Kiertävä lista on paras! Silloin kaikki saavat saman verran iltoja, aamuja, öitä, arkivapaita ja viikonloppuja.
Perheellisenkin pitää varautua siihen, että joskus voi tulla iltaviikko tai yövuoroja. Ei voi huutamalla ja diivailemalla haalia itselleen aamuvuoroja ja viikonloppuvapaita "lasten takia" vaan kaikki ovat tasavertaisessa asemassa.
Mä oon eri alalla (vaateliike), mut meillä samanlaista että jotkut vaatii vaan aamuja jne kun lapset harrastaa, ja toki pitäis joka vuosi saada kesäloma heinäkuussa.
En käsitä, miten jotkut kehtaa käyttäytyä näin vuorotyössä, meillä on pieni tiimi joten jonkun toiveet vaikuttaa sitten kaikkiin. Olen itsekin ollut koululaisten äiti, ja ei olisi tullut mieleenkään vaatia jatkuvasti tiettyjä vuoroja. Esihenkilön pitää olla tasapuolinen kaikille, en minäkään halua pelkkää iltaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän se onkin järkevää että pistetään kaikkien elämät sekaisin ja ne jotka haluavat tehdä aamuvuoroa joutuvat tekemään yövuoroja ja sitten taas ne jotka vihaavat aamuvuoroja joutuvat tietysti juuri niihin. Työpaikalla olisi kaikista paras meininki kaikilla jos työvuorot jaettaisiin niin että jokainen saisi niitä, jotka itseä eniten miellyttää. Automaattisen vuorosuunnittelun ongelma on myös se että sairaaloissa on tosi paljon käytössä niin sanottua ilta-aamua eli iltavuoron jälkeen joutuu heti seuraavaan aamuvuoroon. Ei hyvä.
Olen ollut kolmessa eri työpaikassa, jossa vuorot suunniteltiin itse ja kaikki olivat tyytyväisiä. Toki tietyt pelisäännöt oli (jokaiselle viikonloppuna haluavalle yksi viikonloppu per lista, ei pelkkää aamua/iltaa jne..)
Listojen suunnittelu oli yhteisöllistä eikä 'nopeat syö hitaat'.
Nyt onneksi päivätöissä eikä koskaan tarvitse miettiä, pääseekö johonkin harrastukseen tai viikonloppumenoon.
Tällä palstalla vallitsee kyllä uskomaton hoitajaviha ja hoitajia halutaan aina vähän jotenkin 'ojentaa', en ole tällaiseen törmännyt missään tosielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuollaista woke-meininkiä ollut, että itse saavat päättää milloin tulevat töihin...
Niin siis mihin vuoroon. Autonominen työsuunnittelu tms, en muista enää nimeä kun olen alan jättänyt. Ideana oli parantaa työhyvinvointia, mutta sitten ns. vahvat persoonat alkoivat rohmuta parhaita vuoroja ja kilteille jäi paskat kun ne ei halunneet alkaa tappelemaan ja joutua kiusaamisen uhriksi.
Jep. Autonominen työvuorosuunnittelu oli kyllä paskinta paskaa. Ei enää ikinä.
Ihme selitys??? Että ihminen olisi selvinnyt kouluista työelämään eikä uskaltaisi muka ehdottaa työvuoron vaihtoa jollekin? Teidän aiemmalla systeemillä hiljaiset saivat toiveensa esille (miten?) mutta nyt eivät uskaltaisi avata suutaan? Taidat vähän keksiä omiasi ja naamioida motiivisi "välittämiseksi hiljaisista".