Mitä viljoja puolivuotiaalle? Saako ruista antaa?
Hei,
tietääkö joku, millaisia viljoja saa antaa puurona puolivuotiaalle? Itse olemme antaneet riisihiutalepuuroa, kaurapuuroa ja grahamjauhosta tehtyä puuroa. Saako ruisjauhosta tehtyä puuroa antaa vai onko se liian rajua kamaa vauvalle?
Puuroreseptejä otetaan vastaan! Varmaan täällä on muitakin, joita kiinnostaa. = )
Kommentit (4)
KORVa on hyvä muistisana eli ensin Kaura,sitten Ohra,Ruis ja viimeisenä Vehnä.
Puuron voi tehdä esim.näin:
luomukaurahiutaleita ja vettä mikroon1/1.
Soseutetaan puolikas banaani ja sotketaan keskenään.Lisätään rintamaitoa tai korviketta sen verran jotta puuro on sopivan löysää ja tietenkin jäähdytetään.
Jos on kovavatsainen vauva,kannattaa banaanin tilalle laittaa jotain muuta hedelmää.Itse olen laittanut omenaa,kiivia,luumua,päärynää.Kiivi voi allergisoifa,joten sitä aluksi ihan pieni maistatus.
Kiireessä voi viskata kaupan sosetta puuron sekaan.
Jos sattuu sauvasekoitin löytymään, niin sillä voi aluksi tavallisisa puurohiutaletta hienontaa jauhomaisemmaksi.
Esikoisella aloitettiin riisillä ja sitten otettiin kaura-, ruis- ja vehnähiutalepuuroja kuvioihin. Keitettiin veteen paksuhko puuro ja lantrattiin ämmällä tai korvikkeella. Päälle laitettiin hedelmäsosetta tai marjoja pakkasesta, niin puuro jäähtyi nopeasti.
Jos vauva ei ala kakoa tai yökkiä, hiutaleita ei tarvitse hienontaa ennen keittämistä. Hyvä vain, jos tottuu karkeampaan ruokaan. Banaanin voi muussata haarukalla ja omenan raastaa jne. Vauvan mukaan tietty mennään.
Se vielä, että tuore äm sisältää entsyymejä, jotka voivat vetelöittää puuron ihan velliksi. Joskus tämä voi olla toivottavaakin.
Kyllä mie annoin esikoiselle. En mie ainakaan näkis mitään syytä miksi ei. Jos näyttää ettei masu kestä niin jättää sitten väliin.
elina