* * ENSIKOT KESKIVIIKKONA 9.5. **
Aloittelenpa minäkin vaihteen vuoksi. Tässä eiliset löpinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10263694&p=2&tmode=1&smod…
t. pikku-Juska
Kommentit (13)
Kateellisena täällä lueskelen tuota Juskan kutomis- ym. käsityövimmaa, itse kun en osaa edes nappia ommella. Kaveri lupasi onneksi väsätä vauvan huoneeseen verhot kunhan vaan löydän sopivan kankaan.
Dajm: Pätkis on ihan loistava työnimi vauvalle, sellainen pätkähän se kuitenkin on vielä pitkän aikaa ja sopii karkkiteemaan.
Buuffa kyseli masun kasvamisesta eilen. Mulla on kasvanut koko ajan aika hyvää vauhtia, eli oli jo aikaisin näkyvissä. Nyt kyllä parin viime viikon aikana se on ottanut todellisen spurtin, niinkuin sinullakin. Jopa pomo rohkeni viime viikolla kommentoimaan että " oletpa pyöreä" (toivottavasti tarkoitti vain mahaa...). Saitko muuten Buuffa ne Kelan paperit täytettyä? Itse lähetin maanantaina ja tuskailin sen " vanhempainrahasta on sovittu puolison kanssa" laatikon kanssa. Siis mitä se nyt oli tarkoittavinaan? Ruksasin vain sen " haen vanhempainrahaa koko kaudelta" kun pidän loman kokonaan itse.
Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!
Tipu & jalkapalloilija-Mini 23+0
Moikka vaan kaikille tasapuolisesti. Kylläpäs alkuviikko on mennyt nopeesti. Maanantaina oli koko päivän kestävä koulutusmatka ja eilinen päivä menikin nukkuessa =/ Käytiin me eilen ekaa kertaa mökillä saunomassa ja makkaraa paistamassa, oli nätti ilma. Oma napa voi hyvin, vauvelin liikkeitä tuntuu nyt useammin. Kiva niitä kuulostella =)
Dajmille vastailen että kyllä me viikonloppuna avattiin grillikausi. Ei ollut lämmintä tarpeeks, jouduttiin syömään sisällä mutta grilliherkkuja saatiin. " Piti" grillata sekä lauantaina että sunnuntaina kun iski niin kauhea himo herkkuihin, ens viikonloppu onkin taas töitä niin ei oikein ole aikaa grillailuun. Ja Pätkis on oikein mukava työnimi.
Meillä on yks työnimi joka on niin hauskan jutustellutuokion päätteeksi keksitty etten julkisesti sitä viitsi kertoa. Täytyy keksiä joku tavanomaisempi..
Uusiakin oli tullut mukaan, Tipulle lämpimät tervetulotoivotukset =)
Kateellisena myös luin Juskan neulomisintoa. Olen niin säälittävä käsitöissä että juuri ja juuri mun taidot riittää sukkien parsimiseen. Toivottavasti sinuun ei pissatulehdus iske!! Mä eilen mökkireissulla harkitsin uimassa käymistä mut olin joskus lukenut että kylmässä vedessä uiminen voi aiheuttaa supisteluja ja tulehdusvaaraa. Olen aikaisemmin aina käynyt järvessä uimassa heti jäiden lähdön jälkeen. Taidan jättää tänä kesänä välistä..
Lisbet oli ollut ahkerana ikkunanpesussa, sama urakka myös täällä edessä. Ehkä sitten kun koivun siitepölykausi on mennyt ohi... (en siis keksi tekosyitä.. ;) )
Iida-linnean vauveli pysyy sitkeästi masussa, tsemppiä ja jaksamista sinulle!!
Buuffalle ja Biancolle vilkutuksia =)
Voikaahan hyvin kaikki enskat,
suppareita kaikille loppupään enskoille!! *Sup*Sup*
hermione rv19+1 (olisko Onni kiva työnimi? ) hmmh, ehkä =)
Kiitokset vielä kaikille onnitteluista! Enpä ole vielä kerennyt tuolla vauva-puolella pinoutumaan...;=)
Siispä riivaan teitä!
Vauva-arki lähtenyt sujumaan mukavasti - tyttö syö hyvin ja nukkuu hyvin. Tosin masussa on ilmaa ja tyttö on kärttyisä - olemme ottaneet jo ne paljon puhutut cuplaton-tipat käyttöön ja odottelemme vaikutusta:=) Sain omalta vyöhyketerapeutiltani vauvalle hoito-ohjeet, kokeilen ensiksi itse ja sitten varailen ammattilaiselle aikaa, jos vaivat ei yhtään helpota (oma hoitajani ei hoida vauvoja " tottumattomuudessaan" , vaikka vauvojen kurssin käynyt onkin).
Huomenna eka neuvola, jännä nähdä, paljonko painoa tullut lisää - ainakin toinen syö kuin hevonen! Olemme myös ehtineet jo käydä lääkärissä, kun toinen silmä turposi, ilmeisesti kyynelkanavan tukos, jota nyt hoidamme kaatamalla kannusta puhdasta vettä (toinen huutaa naama punaisena) ja silmätipoin.
Päällimmäisenä tunteena on vastuullisuus, kova huoli " pienestä avuttomasta rääpäleestä" . Ja kyllä tyttö kärttyisyydessäänkin hellyttää tällaisen kyynikon kuin mooli - joo-o, oma vauva on oma vauva. Että vaikka en ole koskaan ollut kiinnostunut vauvoista, niin onhan tuo oma mahdottoman suloinen tietenkin;=) Ja toki toivon, että ei tässä matkalla kohti koliikkia olla (joka kuulemma " puhkeaa" n. 2 viikon iässä, kai).
Kiva, jos jaksoitte lukea! Kovasti jaksuja ja onnea loppuraskauteen! Hippuxin ja Merihepan tilannetta jännäilen - ja tietty Iida-Linnean!
mooli ja tyttö 1 vk
Moolille tervehdys! Kiva kun käyt täällä meitä moikkaamassa. Kuulostaa siltä, että vauva-arki siellä hyvin sujuu vaikka jo lääkärissäkin pienen kanssa olette joutuneet käymään.
Kaikille tasapuolisesti kiitoksia tsempityksestä. Täällä sitä vaan kärvistellään. Limatulppa alkoi tosiaan irtoilemaan ma-iltana mutta kun ei niitä supistuksia kuulu. Tänään vauva onneksi liikkunut selkeästi niin ei tarvitse siitä huolestua. Itselläni on jälleen päänsärkyä. Olisiko stressistä ja jännityksestä?
Voikaa hyvin ja nauttikaa auringonpaisteesta!
t. iida-linnea rv 41+6
Tipu: Juu en sitten vielä jaksanukkaan syventyä niihin kelapapruihin, josko tänään jaksaisin. Tai viimestään huomenna. Joten en oikeen viä osaa vastata tohon sun kysymykseen.
Bianco oli kanssa käynyt laittamassa kuulumisia. Kiva että alkuraskaus on sujunut isommitta ongelmitta.
Iida-Linnealle taas kovasti tsempitystä.
Dajm: heh toi Pätkis on hyvä :)
Juskalla oli proteiineja ...voi voi... joka sait diaknoosin onko tulehdus päällä?
Hermione oli mökkeillyt ja grillaillut ... vitsi oon kade sulle tosta mökkeilystä kun itekkin tekis mieli mökille lähtee mutta kun tän haavan ja oman kuntoni takia en sinne vielä voi mennä. Enkä muuten saunaankaan höh.
Mooli: kiva kun laitoit vauvakulumisia. Toivottavasti ei tosiaan oo koliikki tulossa. Mäkin oon tosi epävarma vauvojen suhteen,mutta luotan siihen että kaippa se sitten tulee sieltä luonostaan.
ON: Tänään bongasin ekat maitotipat. Miten muuten on voiko tästä vetää jotain johtopätöstä siihen että on 100 varmaa että maitoa alkaa synnytyksen jälkeen tulla???
T:Buuffa ja Nuuro rv 23+3
elikkas uusi tulokas taalla kurkistelee. :)
ja jos ensikot on ensimmaistaan odottaville nii sitten tulin ihan oikeaan paikkaan varmaankin.
eli tanaan tein raskaustestin ja plussaahan se naytti. olo on hieman sekava, kun lasta ei olla yritetty.. toivottu vahinko kuitenkin. :) olen 22-vuotias. isa 20-vuotias (syksylla 21v.) saksalainen. parisuhdetta takana liian lyhyen aikaa. asustelemme englannissa. olo siis todellakin sekava. ei tieda mita tekis. huhhu.
en olisi edes osannut epailla raskautta, jos ei olisi ollut viikon kestavaa menkkamaista kipua (aivan kamalaa) ja kuukautiset ovat sitten vahan myohassa. tassa pitais kohta lahtea laakariin tutkituttamaan asia, ettei vaan sattuisi olemaan kohdun ulkopuolinen raskaus tai muuta ikavaa. mutta ilmottelenpa sitten lisaa, kun varmuus asiaan on saatu.
Tänään oli siis viimeinen neuvolalääkäri, ja kaikki oli kunnossa, ainoastaan alapaine oli kohollaan 136/95, mutta minulla on melkein aina alapaine kohollaan. Ja kun pissassa ei ollut valkuaista ja päätä ei särje, niin ei " huolta" . Kävin sitten terkan ja lääkäriajan välissä itsekseni mittaamassa tuota painetta niin olihan se vähän sentään laskenut. Hemppa oli huimat 150 (minun tämän hetkinen ennätys koko elämäni aikana on 136...) ja sokeri oli ok. Painoa ei ollut tullut yhtään viikossa ja sf mitta oli vähän tippunut (2,5 cm tosin eri mittaaja). Maha-asukki oli raivotarjonnassa ja jo kiinnittynyt. Syke 150. Kohdunkaula oli lyhentynyt puolella sentillä ja se oli pehmeä (eli edistystä tapahtuu, mutta onneksi hitaasti...).
Eilen käytiin tutustumassa synnärille. Ei se käynti ainakaan mitään pelkotiloja lisännyt, sillä kätilö joka esitteli oli todella rauhallinen ja ammattitaitoisen oloinen (lähes eläkeikäinen, joten on vissiin muutaman vauvelin maailmaan auttanut). Lisäksi eilen kävin värjäyttämässä ripset ja kulmat. Jospa sitä näyttäisi edes vähän ihmiseltä heti synnytyksen jälkeen ;).
Tässä oli nämä minun omanapaiset terveiset...
Fay 36+5 (kohta jo täysiaikainen JEE)
Huomaa, että alan pulleroitua kovaa vauhtia, kun olen taas saanut moneen kertaan vastata kyselyihin äitiysloman alkamisesta. :-) Vielä kolme viikkoa! Perhevalmennukset alkaa vasta kesäkuussa, kun äitiyslomakin on jo alkanut. Aika jännä, miten eri aikoihin eri kunnissa asiat hoidetaan...
Neuvolaan soitin noista protskuista ja sieltä sanottiin, että tänään tuo sama liuskatesti, joka eilen neuvolassa näytti proteiineja, antoi puhtaan tuloksen. Vielä tehdään varmuuden vuoksi bakteeriviljely, mutta toistaiseksi voin relata.
LISBET on pessyt ikkunoita. Meikäläisen mies on niin huolissaan minusta, ettei anna enää siivota tai pestä ikkunoita. Taidankin päästä tänä keväänä helpolla. Normaalisti mies INHOAA siivoomista, mutta nyt ei uskalla edes otsaa rypistää, kun sitten minä tarttuisin imuriin. Lisäplussana mies alkaa pikkuhiljaa oikeasti oppia tekemään siistiä jälkeä, vaikka kuulemma joutuukin miettimään koko ajan, että mitähän vaimo pitäisi sotkuna, kun ei itse sotkua huomaa muuten. Hih!
Kiva, kun MOOLI kävit kertomassa kuulumisia. Olen kade! (Mäkin haluun jo oman vauvan!) BUUFFA oli bongannut ekat maitotipat. Minäkin olen jo muutaman viikkoa huomannut, että rinnat jo harjoittelee maidon erittämistä. Jänskää! MUTSIKOLLE tervetuloa jengiin! Taitaa olla siellä vielä ajatukset sekaisin yllätysraskaudesta. Toivottavasti saat hyviä lääkärikuulumisia.
t. pikku-Juska
elikkas aamusta kavin terveyskeskuslaakarilla, joka tunnusteli vatsaani mutta ei osannut oikein sanoa mitaan. sattui etenkin kun oikealle alavatsaan painoi. sellaista vihlaisevaa kipua koko vatsan alueelle. tilasi minulle sitten iltapaivaksi ajan erikoislaakarille. ensin katseli ultralla, ei merkkia missaan. sitten katseltiin tahystimella ja sieltahan se masuasukki (pieni sikiopussi) loytyi.. ihan oikealta paikaltaan. keskenmenon riski on kuitenkin suuri, koska mahakivut ovat nii kovat. 18paiva ois sitten uus aika nii katsellaan uudemman kerran milta tilanne silloin nayttaa. olen onnellisempi kuin luulin. :)
rv 4+6 elikkas mikas mulla sitten laskettuaika onkaan?
Moi Mutsiko (meniköhän nimimerkki oikein..) Ja tervetuloa mukavaan joukkoon =)
Ja onnittelut plussauksesta, olit päässyt jo tsekkaamaan masuunkin. Toivottavasti kyytiläinen pysyy mukana, onnea ja tsemppiä paljon!
Laitan ton lasketun ajan laskurin linkin että voit edellisten menkkojen perusteella laskea lasketun aikasi.
http://www.vauva-lehti.fi/odotusjasynnytys/vauvalaskuri.asp?f=24
terkuin hermione
Pitihän mun vielä laittaa Buuffalle terkut, toivottavasti pian pääset saunomaan ja mökkeilemään sinäkin =)
Mooli viettää ihanaa vauva-arkea, kiva kun käyt kertomassa kuulumisia. Hyviä jatkoja teille koko perheelle!
Ja hyviä vointeja kaikille enskoille,
halauksin hermione
Tervetuloa Mutsiko!
Ja Moolille ihanaa vauvan tuoksuista arkea sinne!
Kyllä se nyt taitaa olla tuo huonovointisuus voitettu. Enää ei oo moneen pöivään missään vaiheessa tuntunut minkäänasteista huonoa oloa. Pidetään sormet ristissä ja toivotaan ettei enää palaakaan.
Sain tänään ensimmäiset mammafarkut ostettua. Kohta saa varmaan ne jo jalkaansa vetää, kun alkaa tuo maha siihen malliin pömpöttämään. Eipä tänne oikeastaan sen kummempia. Vielä 4pvä koulua ja sitten alkaa piiiitkä kesäloma! Otan varaslähdön äitiyslomalle ;)
Sanle ja DJ 13+1
Olenkin tänään ajoissa, kun piti aamulla käväistä terveyskeskuksessa. Eilen tosiaan oli neuvola raskausviikolla 31+5, tässä sitten vähän yhteenvetoa:
painoa tullut 1,059 kg viikossa. Huh!
paineet: 100/62
pissassa proteiinia :-(
sf: 28 cm
lapsivettä normaalisti
vauvan pulssi: 120
liikkeet: ++
Nyt tosiaan tuon protskun takia jouduin kuskaamaan toisen pissanäytteen aamulla labraan. Saattaa olla virtsatietulehdus taas iskemässä. Nyt alan kovasti epäillä, että syynä on viikonloppuinen uimahallireissu, kun viimeksikin virtsatietulehdus iski kaksi päivää kylpyläreissun jälkeen. Tästä lähtien jätän kyllä uinnin väliin. Harmi, että vain jää tuo kallis äitiysuikkari vähälle käytölle. Painoa kerään kyllä kanssa aika reilusti, mutta onneksi lähtöpaino ei ole suuri. Lisäksi olin juuri ennen neuvolaa syönyt lounasta, mikä lisää kyllä varmasti tuota lukemaa, kun olen ennen aina käynyt aamiaisen jälkeen.
Selkäsärky paheni taas eilen illalla ja keksin miksi: neulomishimo iski taas vaihteeksi ja neuloin viikonloppuna ja alkuviikosta taas vauvalle. Nyt saa kyllä riittää: vauvaparkaa odottaa jo neljät äidin kutomat villahousut + nuttu ja parit tossut. Eihän se kohta ehdi niitä käyttämäänkään. Pitää siirtyä ompelemaan, jos sitten vaikka ompelu kävisi vähemmän selän päälle.
Sorry tämä omanapaisuus tällä kertaa. IIDA-LINNEALLE kovasti tsemppiä! Ehkä jo tänään koittaa h-hetki?
t. pikku-Juska, rv. 31+6