Keskiluokkaistuminen
Olen pitänyt itseäni tavallisena ihmisenä, joka tekee tavallisia asioita. Aina välillä havahdun omaan salakavalaan keskiluokkaistumiseeni esimerkiksi täällä keskusteluissa. Jokin itselleni tavallinen asia on monelle luksusta. Esim. Hokan lenkkarit tuntuu olevan monen mielestä kalliit. Ostan sitä hintaluokkaa olevan kengät joka vuosi pari kertaa, koska haluan ettei jalat ole kävellessä kipeät. Ylen testissä vertasin vuositulojani muihin ikäisiini ja järkytyin että olenkin ylempää keskiluokkaa vaikka käteen jää vain 2200e kuussa. Bruttotulot luontoisetuineen 5500e. Viinihyllyllä en ole kyykännyt ehkä viiteen vuoteen sen jälkeen kun huomasin että silmänkorkeudella on paremmanmakuisia asioita. Omistusasuntoa en pysty hankkimaan, koska pankki vaatii säästötilille tietyn summan ja koen etten pysty säästämään kuin ehkä satasen kuussa. Onko muita jotka kokee itsensä köyhäksi vaikka ei virallisesti sellainen ole?
Kommentit (5)
Minusta ala- keski- ja yläluokkaisuus koostuu monista eri asioista. Eikä edes niistä määrittävistä tekijöistä ole yhteisymmärrystä. Yksi painottaa taustan merkitystä, toinen koulutusta, kolmas taloutta ja neljäs jotain muuta tai edellisten yhdistelmää.
Eikä edes olla yksimielisiä, millainen osuus ihmisistä mihinkin luokkaan kuuluu. Itse määrittelen itseni keskiluokkaiseksi elämäntyylini perusteella.
Sun pitää ruveta kyykkäämään, että saat säästettyä.
Näyttäisi olevan paljon luontaisetuja sulla, kun noin vähän jää käteen tuosta tulosta.
Itse olen todennäköisesti aina ollut köyhä, mutta ikinä se ei ole tuntunut. Nyt meni ohitse, pitiköhän tässä olla keskiluokkainen vastatakseen. No...
Millä aritmetiikalla €5500 bruttotuloista jää käteen vain €2200?
Mulla oikeastaan toisin päin; tulot alle köyhyysrajan (1100 netto), mutta tunnen eläväni keskiluokkaisesti enkä tarvitse tinkiä mistään.