Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain palkan alennuksen

Vierailija
13.04.2026 |

Samassa työssä 30 vuotta. Ilman keskustelua tai mielipiteeni kysymistä sain palkan alennuksen. Silti pitää samat työt tehdä.

Meneekö oikein?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan alennus kyllä koskee kaikkia ja käteen jää yhä vähemmän rahaa. Kiitos siitä Purra ja Orpo, ellei palkka ole yli 14.000€/kk eli 170.000€ vuosi, jolloin veroale kompensoi palkan ostovoiman heikennykset. 

Lähes kaikissa kunnissa on noussut tai tulee nousemaan ensi vuoden alussa kunnallisvero, koska leikattiin kuntien avustuksia,  lisksi ay-maksun vähennsoikeus leikataan, lisäksi sairasajan ensimmäinen päivä palkaton, työmatkavähennystä leikattu, lounas yms etuihin tehty veroleikkaksia jne. 

Nyt EK vaatii arkipyhiä palkattomaksi vapaapäiviksi ja nämä tietenkin vaikuttaa keskituntiansioon, joka taas vaikuttaa lomakorvauksiin, sairasajanpalkkaan ja eläkekertymään alentavasti. 

Vierailija
22/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tempun laillisuuteen, niin miksi sinun mielipidettäsi olisi pitänyt kysyä? Lienee sanomattakin selvää, ettei kukaan halua palkanalennusta.

Tarkoitatko, et tämä oli vain malki esimerkki siitä kun puhutaan paikalliaesta sopimuksesta, joka siis tarkoittaa 97.5% tapauksissa sitä, että työnantajalle kuuluu yksin oikeus sanela yksipuolisesti työntekijää kuulematta, työehtosopimuksista tai suomen tai ylikansallisen lainsäödännöstä piittaamaatta sanella ja päättää työsuhteen ehdot.

Työntekijälle kuuluu totella ja varmistaa, että työnantaja saa haluamansa. Työntekijä myös on korvaus vastuussa ja velvollinen suorittanaan muulla tavoin työnantajan vaatimukset, ellei hän pysty pelkällä työnteollaan niitä kaikkia toteuttamaan.

Jollei työntekijä suostu, niin hän voi myös itkien hyväksyä paikallisen sopimisen ehdot. Ja jos sittenkään suostu, hänen työsuhteensa voidaan päättää välittömästi. Irtisanomisen syy. Työntekijän asiaton käytös ja kyvyttömyys noudattaa työsuhteessa asianmukaista käytlstä, josta korvauksena työntekijän tulee maksaa työnantajalle vähintää kahden vuoden tai 24 kuukauden palkka tuplana ja ymmärtää, että hänellä ei ole oikeutta saada itselleen työttämyystukea tai muita tulonsiirtoja, koska on päättänyt työsuhteensa perusteettomasti. Maksettavaabkorvausta voidaan nostaa, jos työntekijä kuuluu tai on kuulunut ammattiliittoon, tai muilla tavpin yrittää vaarantaa työntekijän ns direktiovallan toteuttamisen. Eikä ymmärrä, että hänen olisi tullut olla kiitollinen ja ikionnellinen kun saa tehdä työtä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimakua normaali tulevaisuudesta.  

Westendistä tulee käsky laskea palkkoja, jotta Björn saa uuden purjeveneen tilaukseen

Vierailija
24/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa tempun laillisuuteen, niin miksi sinun mielipidettäsi olisi pitänyt kysyä? Lienee sanomattakin selvää, ettei kukaan halua palkanalennusta.

Onko tää  sitä Persujen ja Kokoomuksen paljon mainostettua paikallista sopimista vai mitä?

Vierailija
25/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaiset ja Kokoomus pyrkivät murskaamaan ammattiliitot, jotta kavereille jäisi enemmän

Vierailija
26/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pysyn ammattiliitossa tästä syystä myös jatkossa. En hyväksy mitään paskapalkkoja tai työehtojen heikennyksiä. Tiedän kyllä arvoni

Vierailija
27/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanginvartijoille uudistus. Saattokeikka, paluumatka ei ole tyäaikaa.

Jos vanki karkaa saatossa en ota kiinni koska ei tapahdu työajalla.

Vierailija
28/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kotona (minulla on pienimuotoinen yritys esim kanala josta myyn munia). Lisäksi olen aina hoitanut kodin ja lapset. Mies tehnyt töitä ja elättänyt perheen.

Nyt yllättäen mies ilmoitti ettei enää osallistu x-asioiden maksamiseen. (eli minuun liittyvät asiat joita on noin 150e/kk)

Mutta hän ei edelleenkään osallistu yhteenkään kotityöhön, ikinä.

Onko reilua? Tilanteesta johtuen hänellä on iso eläkekertymä, minulla aivan mitätön. Hän tienaa hyvin, minä en. Hän ostaa ja tekee mitä haluaa kysymättä, vaikka se joku maksaisi 2000e.

Vierailija
29/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työnantaja sanoo perusteluksi?

Vierailija
30/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 siis ap

Vierailija
31/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskija tehnyt työtä käskettyä.

Vierailija
32/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi myös samoin. Titteli huononi samat hommat ja palkka + edut aleni. 

Vierailija
33/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus nousee vielä hurjasti kun pääsee vasemmisto tuhlaamaan 

Te maksatte 

Vierailija
34/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulutko ammattiliittoin? Jos kuulut, ota yhteys luottamusmieheen.

Kuka nyt ammattiliittoihin kuuluisi.

Kyllä Työnantaja pitää työntekijän puolia.

Vierailija
36/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanginvartijoille uudistus. Saattokeikka, paluumatka ei ole tyäaikaa.

Onko tuo sinun ehdotus vai onko oikeasti noin?

Poliisilla ainakin on niin, että jos saat saattokeikan ja saatat asiakkaan ulkomaille, saat työajaksi vain menomatkan. Kun luovutat asiakkaan sinne, alkaa vapaa-aikasi.

Samoin jos poliisi määrätään toiselle paikkakunnalle työvuoron ajaksi töihin, matkat eivät ole työaikaa.

Lisään jälkimmäiseen kappaleeseen että vaikka ajaisit sinne toiselle paikkakunnalle poliisiautolla, työvaatteissa ja normivarusteissa, olet vapaa-ajallasi.

Tuossahan tulee jo työlaki vastaan. Ei työntekijä ole millään tavalla vapaa-ajallaan velvollinen huolehtimaan työnantajan määrämistä varusteista. Kamat ja auto jää sinne ja vapaa-aikaa viettämään. Hakekoon ne joku sitten pois.

Vierailija
37/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kun siirrettiin alempaan palkkaluokkaan, päätin että työteho laskee sitten palkan mukana. Olen tehokas työntekijä, mutta jos yritys ei ole siitä valmis maksamaan, niin turha odottaa tehokkuutta. En ole koskaan saanut valituksia työstäni

Vierailija
38/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kotona (minulla on pienimuotoinen yritys esim kanala josta myyn munia). Lisäksi olen aina hoitanut kodin ja lapset. Mies tehnyt töitä ja elättänyt perheen.

Nyt yllättäen mies ilmoitti ettei enää osallistu x-asioiden maksamiseen. (eli minuun liittyvät asiat joita on noin 150e/kk)

Mutta hän ei edelleenkään osallistu yhteenkään kotityöhön, ikinä.

Onko reilua? Tilanteesta johtuen hänellä on iso eläkekertymä, minulla aivan mitätön. Hän tienaa hyvin, minä en. Hän ostaa ja tekee mitä haluaa kysymättä, vaikka se joku maksaisi 2000e.

Pese Y:n työvaatteet niin kuin olet pessyt tähänkin saakka, mutta ilmoita, että veloitat hänen työvaatteiden pesemisestä 150 e/kk. - Muista myös samalla ilmoittaa, että pesuainetta pelkästään niiden pesemiseen menee 15 euron edestä / kk. 

Vierailija
39/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaltahan tuollainen saneluratkaisu tuntuisi. Ottaisin selvää miten firma tekee rahaa ja alkaisin sabotoimaan. Veeseepaperia kotiin vaikka arkki kerrallaan. Henkisesti lakkaisin välittämästä työnantajani tulevaisuudesta. Alkaisin myrkyttämään firman mainetta ja haukkumaan sitä kaikkialla - mutta anonyymisti!

Vierailija
40/44 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tehtäis noin, niin en todellakaan tekisi sitten jatkossa samaa työmäärää kuin aikaisemmin. Vähentäisi. Työntekoa samassa suhteessa kuin palkka olisi pienentynyt. Tai sitten vaan ottaisin loparit. Purematta en kyllä nielisi tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi