Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku pystyy nukkumaan ilman pimennysverhoja?

Vierailija
12.04.2026 |

Itse en pysty.

Valitsen jopa lomareissulla hotellit ja majoituspaikat siten, että jo kuvauksessa selviää huoneissa olevan pimennysverhot. Pimennysverhottomat paikat skippaan.

Jos joudun nukkumaan paikoissa, joissa ei ole pimennysverhoja, herään siihen ulkoa tulevaan valoisuuteen liian varhain. Ja täällä pohjolassahan se tarkoittaa, että herään jo tyyliin aamuneljältä sitten. Se on hirveää. Sitten yritän laittaa jotain puhdasta sukkaa tai kalsaria silmille, että saan pimeyden. Silmälaput kiristää ja painaa ikävästi, niitäkin olen ostanut, jos on tiedossa majapaikka, jossa ei ole pimennysverhoja. Joskus jopa raahasin matkalaukussa omat pimennysverhoni ja virittelin ne majapaikan ikkunaan.

Kotonani makuuhuoneen saa säkkipimeäksi ja nukun kotona hyvin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vajaa kaksi viikkoa niin täällä Pohjolassa ei pimeää yötä enää ole, pimennysverhot ja kaihtimet kiinni 

Laita sinä...minä taas en laita.   Ollaan erilaisia tässä asiassa.

Vierailija
22/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimennysverhot on rumia

Hyvä kun kerroit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun me ihmiset olemme erilaisia.

No tämä. Ap on niin tyhmä, että tajua tuollaista yksinkertaista asiaa.

Mä voin ainakin hyvin nukkua päivällä vaikka verhot auki, jos ei vain suoraa auringonpaistetta ole. Tai voi olla valot päällä ja nukun. Pimeänä vuodenaikana mulla on yövalo koska en pidä pimeässä nukkumisesta, kun olen jäänyt yksin. En tarvitse kesälläkään yöllä pimennysverhoja ja voin nukkua verhot auki, että saa tuuletusikkunan auki. Silti tajuan, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin mä. 

Vierailija
24/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevään valo voi olla kovaa. Pimarit suojaa myös kuumuudelta.

Vai pilari sulla.  🤣🤣🤣🤣

Sinä et selvästi osaa lukea.

Vierailija
25/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänkyyn makaamaan, pää tyynyyn, peitto mukavasti ja sitten silmät kiinni.

Vierailija
26/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun kesällä verhot auki jotta näkee heti herätessä millainen ilma on. Kauniilla ilmalla nousen viimeistään viideltä ja lähden lenkille. Kesällä aamut ovat parhaita, raikas ilma ennen kuumuuden saapumista. Sateella jatkan nukkumista vielä pari tuntia eikä ole ongelmaa nukahtaa uudelleen. 

Vierailija
27/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuu siihen.

Asuin n. 100km etelämpänä. Äiti kuoli ja tuli muutto (takaisin) lapsuudenkotiin. Ne valoisat yöt oli kyllä alussa vaikeita. Täti suositteli juuri noita pimennysverhoja, mutta ne jäi ostamatta. Vedin sitten tavalliset sälekaihtimien eteen. Eka kesä oli kyllä vaikeaa, toinen jo helpompaa, sen jälkeen melkeinpä kiinnittänyt huomiota koko asiaan. Ja tuo keskiosassa maata.

Isänpuolen suku lähtöisin Kaakonkulmalta. Sedän kanssa lätkittiin korttia tuvan pöydän ääressä, heinätyöt oli just tehty. Siellä se pimeys tuli n. klo. 21, piti tehdä valot. Sitten lähtö takaisin kotiin, n. 200km pohjoisemmaksi, linnuntietä. Ihmettelin kuinka valoisaa on, samaan aikaan illasta.

Vastaavasti sitten talvella toisinpäin.

Vierailija
28/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki on erilaisia. Mulle riittää hämärä. Aamuvalo ei tule makkariin, sekin auttaa.

Vierailija
29/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ihmisellä vakiovarusteena olevat nahkat silmien eteen. Hyvää yötä!

Vierailija
30/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho tottuu siihen mihin sen opettaa. Sinä olet opettanut itsellesi säkkipimeässä nukkumisen ja siksi kehosi ei osaa reagoida "oikein" jos on vähääkään valoisaa.

Vierailija
31/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keho tottuu siihen mihin sen opettaa. Sinä olet opettanut itsellesi säkkipimeässä nukkumisen ja siksi kehosi ei osaa reagoida "oikein" jos on vähääkään valoisaa.

Ihan höpöhöpöä suollat. Kyse on hermoston ominaisuuksista. Joillain on semmoiset geenit että nukkuvat vaikka pommi räjähtäisi, toiset ovat herkkiä häiriötekijöille ja muutoksille ympäristössä. Mitäpä muuten luulet että ihmiskunnalle olisi aikojen saatossa käynyt jos kaikki olisivat näitä äärimmäisen sikeäunisia?

Vierailija
32/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun peität kämmenillä suljetut silmät täysin, tulee pelkkää mustaa. Ilman sitä suljettujen luomien läpi tulee valoa.

Vierailija
33/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään herätä valosaan, pimeä vuodenaika vaan väsyttää.

Vierailija
34/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sälekaihtimet riittävät, kunhan ne kääntää oikeaan asentoon. Mulla on lisänä paksusta puuvillasta tehdyt tummansiniset verhot, eivät päästä ainuttakaan valonsädettä läpi. Tosin noiden kaihdinten asennuksen jälkeen en ole tarvinnut noita verhoja kertaakaan, vaikka ikkunasta tulee nimenomaan keväästä lähtien aamuaikainen aurinko.

Vierailija
35/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun peität kämmenillä suljetut silmät täysin, tulee pelkkää mustaa. Ilman sitä suljettujen luomien läpi tulee valoa.

Ihanko totta. Kukaan ei tiennyt.   😂

Vierailija
36/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että nukun siksi hyvin kun en koe olevani alinomaa uhri. Jos kokee huoneen olevan liian valoisaa onko ihmekään jos nukkuu huonosti? Eli niillä omilla ajatuksilla on oikeasti merkitystä. 

Vierailija
37/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpöhöpöä suollat. Kyse on hermoston ominaisuuksista. Joillain on semmoiset geenit että nukkuvat vaikka pommi räjähtäisi, toiset ovat herkkiä häiriötekijöille ja muutoksille ympäristössä. Mitäpä muuten luulet että ihmiskunnalle olisi aikojen saatossa käynyt jos kaikki olisivat näitä äärimmäisen sikeäunisia?

Miksi oletat, että heimot nukkuvat kaikki samaan aikaan? Kyllä siellä on joku ollut vartiossa villieläinten varalta, ja myöhemmin toisten heimojen.

Vierailija
38/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasta saa hyviä pimennysverhoja. Sellaisia, jotka peittävät 100 % valon ja sellaisia, jotka päästävät hieman valoa. Monissa eri väreissä. On sivuverhoja ja rullaverhojakin. Eri pituisia ja levyisiä.

Vierailija
39/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta. Kukaan ei tiennyt.   😂

Joku väitti, että tulee täyspimeys vain silmäluomet sulkemalla. No ei tule!

Vierailija
40/40 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikeasta saa hyviä pimennysverhoja. Sellaisia, jotka peittävät 100 % valon ja sellaisia, jotka päästävät hieman valoa. Monissa eri väreissä. On sivuverhoja ja rullaverhojakin. Eri pituisia ja levyisiä.

Kiitos. En osaa itse laittaa ko hakusanaa.  🤔🤔🤔😅😅😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi