Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan odottaisit reseptin uusimista ennenkuin soittaisit ja kyselisit

Vierailija
10.04.2026 |

sen perään? Ei näköjään ole mitään merkitystä silläkään, että kyseessä on lääke, jonka käyttöä ei saisi lopettaa seinään. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 vuorokautta lukee Kannassa. Se voi olla mitä vaan tunnista viikkoon.

8 arkipäivää!

Vierailija
22/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on joku sääntö missä vaiheessa ennen lääkkeiden laskettua loppumista resepti voidaan uusia siellä kannassa ja tämä sääntö on varmaan väärinkäytösten ehkäisemiseksi laadittu ( ohjelma ilmoitti ainakin minulle yrittäessäni uusintaa liian aikaisin).  Pyydä apteekista apua reseptin uusimiseen jos et osaa itse hoitaa sitä tai et onnistu uusimaan reseptiä siellä omakannassa. Minulla on aina onnistunut reseptin uusiminen siellä kannassa edellyttäen, että olen hoitanut ennen uusintapyyntöä tarvittavan laboratoriossa käynnin. Reseptin uusimista ei kannata jättää ihan viimehetkeen, sillä lääkåreillä ei ehkä ole joka päivä aikaa kytätä uusittavia reseptejä vaan tekevät sen ehkä vain tiettyinä päivinä viikossa.

Onko niin, että lääkäri voi uusia, mutta jos on korvattava lääke niin sen saa apteekista vasta määrätyn ajan kuluttua? Jotakin tämmöistä niissä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan tosi epätasaisia eri hva:lla nämä palvelut - meillä on toistaiseksi toiminut tosi hyvin. Ei koskaan ole tarvinnut odotella reseptejä, aikoja on saanut aina kun on tarve ollut - sormet ristiin ja koputetaan puuta että näin myös jatkossa. 

Mutta käsittääkseni se 8vrk on maksimi mitä hva sais sitä reseptin uusintaa pantata. 

Vierailija
24/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä osaan reseptipyynnöt omakannassa lähettää. Ongelma on se, että ne uusimispyynnöt ei läheskään aina etene mihinkään ja ovatpa välillä hävinneet kokonaan. 

Vierailija
25/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä tehty selväksi, että reseptejä ei saa kysellä jos niitä ei ole uusittu muutaman viikon kuluessa.

Vierailija
26/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin omakannassa katsomassa niin eihän siitä reseptistä ole edes tehty uusimispyyntöä.

Vierailija
27/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan tosi epätasaisia eri hva:lla nämä palvelut - meillä on toistaiseksi toiminut tosi hyvin. Ei koskaan ole tarvinnut odotella reseptejä, aikoja on saanut aina kun on tarve ollut - sormet ristiin ja koputetaan puuta että näin myös jatkossa. 

Mutta käsittääkseni se 8vrk on maksimi mitä hva sais sitä reseptin uusintaa pantata. 

Tätä saa kierrättää. Eli 8vrk meni, mitään ei tapahtunut, resepti on jälleen mahdollista napsia uusittavaksi. Joten pyydetään uusintaa, odotetaan ja katsotaan napsahtaako tällä kertaa. Lääkärinhän ei ole mikään pakko uusia yhtään mitään joten arvailua riippumatta mitä itse tekee.

Vierailija
28/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on joku sääntö missä vaiheessa ennen lääkkeiden laskettua loppumista resepti voidaan uusia siellä kannassa ja tämä sääntö on varmaan väärinkäytösten ehkäisemiseksi laadittu ( ohjelma ilmoitti ainakin minulle yrittäessäni uusintaa liian aikaisin).  Pyydä apteekista apua reseptin uusimiseen jos et osaa itse hoitaa sitä tai et onnistu uusimaan reseptiä siellä omakannassa. Minulla on aina onnistunut reseptin uusiminen siellä kannassa edellyttäen, että olen hoitanut ennen uusintapyyntöä tarvittavan laboratoriossa käynnin. Reseptin uusimista ei kannata jättää ihan viimehetkeen, sillä lääkåreillä ei ehkä ole joka päivä aikaa kytätä uusittavia reseptejä vaan tekevät sen ehkä vain tiettyinä päivinä viikossa.

Juuri niin. Tämä selittää erinomaisesti sen...., miten vähän oikeasti aiheesta tiedät....

Vierailija
29/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Joskus on uusittu parin tunnin päästä kun aamulla on laittanut uusintapyynnön. Joskus menee viikko tai juuri se 8 vrk.

Vierailija
30/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin omakannassa katsomassa niin eihän siitä reseptistä ole edes tehty uusimispyyntöä.

Siis omasta reseptistäsi? Tee uusintapyyntö.

Vierailija
31/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän siellä Kannassa laitetaan resepteistä se uusimispyyntö eteenpäin. Ei sitä kukaan puolestasi sieltä laita.

Vierailija
32/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran: jätin uusimispyynnön hoitajalle samalla kun soitin (tai siis ne soitti minulle kun olin jättänyt soittopyynnön) terveyskeskukseen päivystysasiassa yli kaksi viikkoa sitten. Hoitaja lupasi laittaa sen reseptin uusittavaksi. Eipä ole laittanut, "yllätys."

Vierailija
33/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän siellä Kannassa laitetaan resepteistä se uusimispyyntö eteenpäin. Ei sitä kukaan puolestasi sieltä laita.

Huoh, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
34/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran: jätin uusimispyynnön hoitajalle samalla kun soitin (tai siis ne soitti minulle kun olin jättänyt soittopyynnön) terveyskeskukseen päivystysasiassa yli kaksi viikkoa sitten. Hoitaja lupasi laittaa sen reseptin uusittavaksi. Eipä ole laittanut, "yllätys."

Tämä asia näyttää olevan monelle aivan liian vaikea ymmärtää.

Vierailija
35/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa kuinka uusia resepti: OmaKannan kautta, apteekin kautta tai soittamalla omaan perusterveydenhuollon kiireettömään palvelunumeroon. Voi myös mennä omaan perusterveydenhuollon yksikköön koittamaan jos saisi nykäistyä ohikulkevaa hoitajaa hihasta, tämä on toki ihan arpapeliä tavoittaako sieltä hoitajaa ihan kasvotusten. Päivystykseen on turha ottaa yhteyttä, se ei ole oikea taho pelkästään reseptien uusimiseen.

Vierailija
36/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa kuinka uusia resepti: OmaKannan kautta, apteekin kautta tai soittamalla omaan perusterveydenhuollon kiireettömään palvelunumeroon. Voi myös mennä omaan perusterveydenhuollon yksikköön koittamaan jos saisi nykäistyä ohikulkevaa hoitajaa hihasta, tämä on toki ihan arpapeliä tavoittaako sieltä hoitajaa ihan kasvotusten. Päivystykseen on turha ottaa yhteyttä, se ei ole oikea taho pelkästään reseptien uusimiseen.

Siinä kanssa yksi joka ei osaa lukea.

Vierailija
37/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1-8 päivää on mennyt aina, joskus tulee tosi nopsaan, viimeksi meni just se 8 päivää. Katson aina ajoissa että laitan sen uusimispyynnön eli viimeistään tuossa 2 vkoa ennen kuin lääke loppuu niin ehtii sitten kysellä perään jos ei ala reilun viikon jälkeen kuulua. 

Ai, mä olen luullut, että uusimispyynnön voi pistää kantaan vasta sitten, kun resepti on mennyt umpeen.

Vierailija
38/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 vuorokautta lukee Kannassa. Se voi olla mitä vaan tunnista viikkoon.

joo, mulle tuli parissa päivässä

Vierailija
39/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä toista viikkoa on ihan normiaika.

Vierailija
40/49 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää sinua laittamasta Kannassa itse uusintaa? Jos haluat lääkkeesi joskus niin käy uusimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme