Vanhempani ja sisarukset saivat tietää palkkani, ja suhtautuminen minuun muuttui
Oma lapsuuden perheeni oli köyhä, elin lapsuuteni lama-aikana, vanhemmilta meni talo ja jäi isot velat. Vanhempani ovat jo eläkkeellä ja työhistoria huomioiden eläke tuskin on kovin korkea. Pärjäävät kyllä ihan hyvin kahden ihmisen taloutena vuokralla asuen. Sisarukseni ovat kaikki matalapalkkaisissa töissä ja myös minä olen tehnyt eri elämänvaiheissa töitä, joissa palkka on ollut huono.
En ole mitenkään erityisen korkeapalkkaisessa työssä, mutta tienaan kuitenkin joitain satasia päälle mediaanipalkan. Nykyisessä työssäni olen ollut joitain vuosia, ja jostain syystä palkkataso tuli puheeksi viime syksynä. Sen jälkeen sekä nuoremmat sisarukseni että vanhempani ovat piikitelleet minua rahaan liittyen ja siihen on liittynyt omituista kyräilyä. Nyt kuuntelen piikittelyä sekä nuukuudestani että siitä, jos olen mennyt ostamaan jotain uutta tarpeeseen. Tai miksei tarpeetontakin. Erityisesti äitini suhtautuu vihamielisesti ja jotenkin kokee, että minulla olisi velvollisuus auttaa sisaruksiani taloudellisesti, mikä on ihan älytöntä. Minulla on teini-ikäisiä lapsia, joten sillä kuukausipalkallani elätän muitakin kuin itseni, toisin kuin yksin asuvat sisarukseni. Mitään syytä kadehtia ei ole, koska olen meistä ainoa, joka on suorittanut korkeakoulututkinnon ja nostanut ja maksanut ison opintolainan. Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, valehtelisin palkkani.
Kommentit (32)
Ja näillä ei siis koskaan ole parisuhteet onnistuneet jotka vuodattavat paremmuuttaan lapsuusperheitään kohtaan.
Mitään syytä kadehtia ei ole, koska olen meistä ainoa, joka on suorittanut korkeakoulututkinnon ja nostanut ja maksanut ison opintolainan.🤣
Vierailija kirjoitti:
Mitään syytä kadehtia ei ole, koska olen meistä ainoa, joka on suorittanut korkeakoulututkinnon ja nostanut ja maksanut ison opintolainan.🤣
Mitä hirnumista siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Kai ne nyt palkkasi arvaa jos kerran olet korkeakoulutettu.
Koulutusinflaatio. Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän tutkintojen arvo alenee ja se laskee myös palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään syytä ei ole kahdehtia, mutta olen . . .
Vierailija kirjoitti:
Kai ne nyt palkkasi arvaa jos kerran olet korkeakoulutettu.
Mistä sen nykyään tietäisi? Olen amiksen käynyt ja tienaan paremmin kuin vaimoni joka on psykologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on joutunut opiskelemaan lainalla jonka on maksanut.
Sinullekin voisi suositella opiskelua.
Tämä pitää paikkansa. Kun tienaa enemmän kuin vanhempansa ja sisaruksensa se aiheuttaa etääntymistä. Se on kateutta tai jotain, "ei tuo ansaitse uutta taloa, autoa tms.". Serkkuni korjasi talon katon apen antamilla rahoilla ja isäni sanoi, että ennemmän veljeni olisi ansainnut taloonsa uuden katon. Absurdi lause johon ei voi vastata mitään. On vaivaannuttavaa molemmille osapuolille, kun aina kysellään mitä jokin maksoi.
Kotona ei juuri annettu taloudellusta oppia ja puhuttiin rahasta koska siitä oli puute.ei puhutti esim mihin kannattaa ottaa velkaa mijin ei. Ei puhuttu siitä, että kannattaa hankkia oma asunto. Ostin asunnon koska ystäväkin osti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on joutunut opiskelemaan lainalla jonka on maksanut.
Sinullekin voisi suositella opiskelua.
Kunhan saan peruskoulun ensin suoritettua.
Mikä saa ihmisen menemään kerta toisensa jälkeen kiusattavaksi, kun kyse on siitä lapsuudenperheestä?
Marttyyrius on narsistisen persoonallisuuden manipulointikeino. Se on tapa uhriutua, jolla narsisti syyllistää muita ja saa itselleen huomiota. Se on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.