Kela voi päästä pian tilitietoihisi
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011933939.html
HALLITUS esittää muutoksia, joiden tavoitteena on ehkäistä sosiaaliturvan tahallista väärinkäyttöä ja vähentää sosiaaliturvan virheellisiä maksuja sekä edistää Kelan tietojenvaihtoa, sosiaali- ja terveysministeriö (STM) kertoo tiedotteessaan.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela näkee jatkossa myös onko asiakkaalla tilejä ulkomailla. Tiliotteiden väärentämisestä jää myös kiinni.
Ei varmasti näe ulkomaan tilejä.
no tasan tarkkaan näkee pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän kautta.
Mä olen luullut,että Kela on päässyt tilitietoihin jo tyyliin parikymmentä vuotta😂😂😂.
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä kauaa kun lööpissä lukee että Kelan virkailija ryöstänyt vanhuksen rahat tililtä. Mihin tämä maa on oikeasti menossa?
Ehän niille nyt käyttöoikeuksia olla antamassa. Näkevät sähköisen tiliotteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luullut,että Kela on päässyt tilitietoihin jo tyyliin parikymmentä vuotta😂😂😂.
Onhan ne, mutta vaan opinto - ja toimeentulotukien hakijoiden. Nyt ne laajentaisi työttömyysturvaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole oikeutettu sosiaaliturviin ja kelalla on jo nyt pääsy tilille, koska olen opiskelija. 👍
T: Tuntematon
Ja lehmät lentää ja kuu on juustoa.
Miksi valehtelet?
Koska olen suomalainen lallatilaa...
Kelan virkailija ei halunnut maksaa minulle pari vuotta sitten lakisääteistä työttömyysetuutta ja asumistukea. Pyysi tilitietojani, jotka eivät hänelle kuulu, koska en ollut toimeentulotuen asiakas. Väärin toimi. Ihan lain mukaan ne minulle silloin kuului.
Nykyään eri meininki.
Huomatkaa, että verottajalle kokoomus ei suurin surminkaan halua kyseistä oikeutta antaa!
Kansaineläkelaitos pääsee tili tietoihin käsiksi jos heillä on osoittaa epäily petoksesta jolloin alkaa petos tutkinta. Tällöin pankki voi luovuttaa tietoja. Eli ei mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä kauaa kun lööpissä lukee että Kelan virkailija ryöstänyt vanhuksen rahat tililtä. Mihin tämä maa on oikeasti menossa?
IDIOOTTI 🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Eihän ne niille tileille mitään KÄYTTÖOIKEUTTA saa!
Tuollainen typeryys pitäisi olla laitonta... 🙄
Mikä tässä on ongelma jos asiasi on kunnossa. Siitä vain tarkistamaan.
Todennäköisesti erittäin hyvä juttu. Eiköhän me kaikki tiedetä, ketkä sitä harmaata aluetta näihin tukiaishommiin on aiheuttaneet. Hyvä laittaa loppu sille touhulle. Toimeentulotuen pitäisi taata vain ihmisarvoinen elämä, ei mitään hömpötyksiä tai liian kalliita asioita. Niiden eteen olisi hankittava rahat ihan itse.
Tässähän on kyse vain siitä, että väärinkäytösepäilyt voidaan tarkistaa. Ei mua ainakaa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinäkään mitään pelättävää ole jos on puhtaat jauhot pussissa.
Jep. Hallitus on aika paska, mutta hyvä jos tukien väärinkäyttöön puututaan.
Erikoista että vain köyhiä kytätään. Hallitus leikkasi harmaantalouden torjunnasta että rikkaat voi huijata helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti erittäin hyvä juttu. Eiköhän me kaikki tiedetä, ketkä sitä harmaata aluetta näihin tukiaishommiin on aiheuttaneet. Hyvä laittaa loppu sille touhulle. Toimeentulotuen pitäisi taata vain ihmisarvoinen elämä, ei mitään hömpötyksiä tai liian kalliita asioita. Niiden eteen olisi hankittava rahat ihan itse.
Mutta eikö toimeentulotuen väärinkäytöksiä ole nytkin jo voinut tutkia?
Miksi ihmeessä nykyään tehdään muutoksia - kuten tämä ja se kaikkien tukien yhdistyminen "yleistuen" alle - joista kuitenkin samaan hengenvetoon väitetään, etteivät ne muuta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela näkee jatkossa myös onko asiakkaalla tilejä ulkomailla. Tiliotteiden väärentämisestä jää myös kiinni.
no tasan tarkkaan näkee pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän kautta.
No ei tasan tarkkaan näe muuta kuin asiakkaittensa tilejä.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse vain siitä, että väärinkäytösepäilyt voidaan tarkistaa. Ei mua ainakaa haittaa.
Juu varmaan jää siihen.
Kuka tätä valvoo, Kela itse? Mihin väärinkäytösepäily perustuu, virkailijan fiilikseen?
Eniten ihmetytti tuo artikkelin loppuun haudattu kohta.
"Hallitus ehdottaa myös, että jatkossa lääkärinlausunnot ja -todistukset olisivat Kelan etuuskäsittelyn saatavilla suoraan Kannan kautta. Tämä tavoite ei STM:n mukaan liity väärinkäytöksiin, vaan kyse on Kelan toiminnan tehostamisesta ja toimintakulujen säästämisestä."
Eikö tämä tarkoita, että Kelan etuuskäsittelijöille tulee pääsy asiakkaiden Omakanta-tietoihin?
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetytti tuo artikkelin loppuun haudattu kohta.
"Hallitus ehdottaa myös, että jatkossa lääkärinlausunnot ja -todistukset olisivat Kelan etuuskäsittelyn saatavilla suoraan Kannan kautta. Tämä tavoite ei STM:n mukaan liity väärinkäytöksiin, vaan kyse on Kelan toiminnan tehostamisesta ja toimintakulujen säästämisestä."
Eikö tämä tarkoita, että Kelan etuuskäsittelijöille tulee pääsy asiakkaiden Omakanta-tietoihin?
Ei tarkoita muilta kuin mainituilta osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti hankala hoitaa tilejään niin ettei näkyisi minkäänlaista rahaliikennettä kotimaan tililtä ulkomaan tilille.
Mitä tarkoita Kelan pääsyllä tilillesi, koska olet opiskelija? Miten lapsilisä liittyy asiaan?