Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intissä ei saa toipua sairauksista kunnolla

Vierailija
09.04.2026 |

Tautikierre | Varusmiehet kertovat jatkuvasta sairastelusta kasarmeilla
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011885202.html

Voi vain kuvitella, kuinka oman elämänsä lammiot saavat nautintoa, kun pääsevät pakottamaan kuumeessa olevat kasarmille kotoaan. Simputus se elää ja voi hyvin näillä pikkuhitlereillä. 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko nuori jotain toipumisaikaa ? Ei kai siellä nyt vanhuksia ole varusmiehinä. Ei ne kotonakaan mitään toipumisaikoja kaipaa 

Niin no sinähän olet sellainen, että lähdet heti juoksemaan cooperia kun lämpö laskee lähelle 37 astetta, tai menet kävelemään 30 kilometriä. Hyvä!

Omituisinta tuossa pv:n touhussa on, että ne lausunnot pitkien epidemioiden aikana on ihan puuta heinää. Oma perheenjäsen oli intissä ja sairastamisista uutisoitiin paljon. Joku korkea-arvoinen herra sitten lateli totuuksia, että miten niitä asioita hoidetaan ja minkälaiset keinot nyt on otettu käyttöön. Harmi vaan kun mitään semmoista ei ollut tehty, eikä kyseinen mies ollut varmaan käynyt edes varuskunnassa. 

Vierailija
62/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä palkkatöissäkään, jos työterveydessä käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli intissä kurkunpään tulehdus ja siihen sain parasetamolia. Piti odottaa viikonloppuvapaita että sain antibiootteja. 

Vierailija
64/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin intissä ysärin puolivälissä. Ainakin tuohon aikaan terveydenhoito siellä oli surkealla tolalla. Asenne sairastamiseen oli ehdottoman kielteinen henkilökunnan puolelta, minkä sinänsä ymmärränkin. Siihen aikaan armeijassa oli todella paljon vemppaajia tai sen yrittäjiä eikä kutsunnoissa karsittu porukkaa samalla tavalla kuin nykyään. Armeijan toimintamalli ei ollut samalla tavalla "motivoiva" kuin nykyään ja kaikkia tuntui koko ajan jotenkin ketuttavan. Mentiin sieltä mistä aita on matalin. Mutta siinä olikin se ongelma: kun kaikkia epäiltiin lähtökohtaisesti vemppaajiksi jäi monelta sairauden hoitaminen ihan olemattomaksi. Kuumeesta ei annettu toipua, vaan se oli niin että jos tiistaina oli 38 kuumetta, keskiviikkona se oli Buranalla laskenut 36,9:ään, olit torstaina 25 kilsan täyspakkausmarssilla ja täysin palveluskelpoinen. Sitten kuume tietysti pyki ylös ja mies pyörtyi marssilla. Lomat poltettiin ja homeisella kasarmilla sitten maattiin poistumiskieltolaisten kanssa. Myöhemmin kuulin että vastaavassa tapauksessa parikymppinen kovakuntoinen urheilija sai sydänkohtauksen ja kuoli. Siitä oli julkisuudessa juttua. Varuskunta väitti että lähti vapaaehtoisesti, omaiset taisi olla toista mieltä. Varuskunta vapautettiin vastuusta. 

Vierailija
65/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanin hullu lääkäri nevö föget. Tietäjät tietää.. :D

Vierailija
66/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäis kuumeessa kärvistellä inttireissuja kun lääkkeet on keksitty?

Mitä ihmeen lääkkeitä sulla on takataskussa? Tänäkin vuonna siellä on ollut epidemian tasolla ekana joku mystinen keuhkoinfektio ja sen perään adenovirus. Oma poika oli putkeen 3 kk kuumeessa ja välillä lämmössä. Särkylääkkeillä sai kuumeen hetkelliseksi alemmaksi, mutta jokainen ymmärtää ettei näin pitkäkestoinen särkylääkkeiden syöminen ole mitenkään suositeltavaa. Vemppaa sai välillä muutaman päivän ja vapailla sitten kävi 4 eri lääkärillä. Jokainen lääkäri sanoi, että armeijassa olisi pitänyt saada hoitoa ja tutkimukset. Itse sain saman taudin ja olin sairaslomalla kuukauden. 

Vierailija
67/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kajaanin hullu lääkäri nevö föget. Tietäjät tietää.. :D

Oli täysin kahjo tapaus.

Vierailija
68/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omalta inttiajalta, että alkukuukaudet olivat ihan yhtä sairastelua, kun käkittiin kassulla. Sitten kun metsäkeikat lisääntyivät, ei enää ollut sairastelua. Syytän kasarmien kuivaa ilmaa, joka laittaa limakalvot koville.

Vierailija
69/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäis kuumeessa kärvistellä inttireissuja kun lääkkeet on keksitty?

Mitä ihmeen lääkkeitä sulla on takataskussa? Tänäkin vuonna siellä on ollut epidemian tasolla ekana joku mystinen keuhkoinfektio ja sen perään adenovirus. Oma poika oli putkeen 3 kk kuumeessa ja välillä lämmössä. Särkylääkkeillä sai kuumeen hetkelliseksi alemmaksi, mutta jokainen ymmärtää ettei näin pitkäkestoinen särkylääkkeiden syöminen ole mitenkään suositeltavaa. Vemppaa sai välillä muutaman päivän ja vapailla sitten kävi 4 eri lääkärillä. Jokainen lääkäri sanoi, että armeijassa olisi pitänyt saada hoitoa ja tutkimukset. Itse sain saman taudin ja olin sairaslomalla kuukauden. 

Juurikin niitä kuumetta alentavia särkylääkkeitä. Melko idiootti saa olla jos kökkii bussimatkan mieluummin kuumeessa.

Vierailija
70/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli paskat äsken housuun sittarin kassajonossa.

Jäin itse miettimään kun puolisoni laattasi tässä yks ilta bussiin, pääsi just ja just kotiin vessanpöntölle. Muuten olis myös paskat tulleet housuun bussissa, kunnon löyhkäävä kura.

Jos oikeasti tarvitsee apua, niin minne kuuluu soittaa että pääsee kotiin sairastamaan? Ambulanssi ei ole taksipalvelu. Toki se soitetaan jos on välitön hätä. Poliisikaan ei ole taksipalvelu. Sinne voi tietysti soittaa ja kertoa että on siivottava yleinen järjestyshäiriö (jos kerran ihminen valuu oksennusta ja paskaa lahkeita myöten).

Ottaako edes taksi kyytiin? Vaikka ilmoittaisi että ottakaa rulla jätesäkkejä mukaanne??? 

Jos kesken bussimatkan tajuaa että kura tulee housuun just ja ehkä hyvällä onnella pääsee pois bussista ja päästelee housuisin. Ei sitä voi esim. kovassa pakkasessa kotiinkaan useita kilometrejä alkaa voimattomana kävellä.

Mihin itse soittaisitte jos ei ole tuttavia?

Vierailija
71/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin niitä kuumetta alentavia särkylääkkeitä. Melko idiootti saa olla jos kökkii bussimatkan mieluummin kuumeessa.

Niillä ei saa korkeaa kuumetta laskettua vielä edes normaaliin lämpöön eikä oloa normaaliksi. Lisäksi niiden vaikutus ei ole kuin muutaman tunnin eikä niitä saisi käyttää viikkoja tai kuukausia putkeen. Bussimatkat eivät myöskään ole vielä mikään varsinainen ongelma, vaan rankat fyysiset suoritukset, joita joutuvat tekemään särkylääkkeiden voimalla. Saattaa tulla ja on tullutkin vakaviakin seurauksia. Lisäksi päälle homeongelmat. Ei ne nuoret siellä mistään tavallisesta nuhasta valita. Siellä on influenssaa, adenovirusta, keuhokuumetta, korvatulehdusta, otsalohkontulehdusta, aivokalvontulehdusta jne. 

Vierailija
72/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ei saa korkeaa kuumetta laskettua vielä edes normaaliin lämpöön eikä oloa normaaliksi. Lisäksi niiden vaikutus ei ole kuin muutaman tunnin eikä niitä saisi käyttää viikkoja tai kuukausia putkeen. Bussimatkat eivät myöskään ole vielä mikään varsinainen ongelma, vaan rankat fyysiset suoritukset, joita joutuvat tekemään särkylääkkeiden voimalla. Saattaa tulla ja on tullutkin vakaviakin seurauksia. Lisäksi päälle homeongelmat. Ei ne nuoret siellä mistään tavallisesta nuhasta valita. Siellä on influenssaa, adenovirusta, keuhokuumetta, korvatulehdusta, otsalohkontulehdusta, aivokalvontulehdusta jne. 

Jaa, pitää varmaan pojalle laittaa viestiä inttiin että ei ne lääkkeet kuumetta laskeneetkaan, se oli vain lumetta.

Vierailija
73/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan omalta inttiajalta, että alkukuukaudet olivat ihan yhtä sairastelua, kun käkittiin kassulla. Sitten kun metsäkeikat lisääntyivät, ei enää ollut sairastelua. Syytän kasarmien kuivaa ilmaa, joka laittaa limakalvot koville.

Kyllä se oli se naapuripunkan runkkari joka pölisytti siitepölyjä hengitysteihesi.

Vierailija
74/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pitää varmaan pojalle laittaa viestiä inttiin että ei ne lääkkeet kuumetta laskeneetkaan, se oli vain lumetta.

Okei, et selvästikään halua edes ymmärtää ongelmaa. 

Vierailija
75/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ollut intissä sairaana kuin vasta puolen vuoden jälkeen kun heinäkuussa menin. Flunssakaudella en halunnut aloittaa.

Vierailija
76/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi varmaan tuuri mutta olin intin aikana kipeänä vain kerran kun tuli a-virus. Silloin jouduinkin varuskuntasairaalaan muutamaksi päiväksi. Muuten olin pääasiassa ihan terve kuin pukki. Muistan kyllä miten joillakin tuntui olevan koko ajan jotakin vaivaa tai flunssaa, mutta ajattelin itsekin silloin että pinnaavat ja heidän takiaan meillä muilla on enemmän kantamuksia. Nyt kun mietin niin saattoivat oikeasti ollakin kipeitä, mutta olin 19-vuotias joten en paljoa tällaisia miettinyt. Mutta tosiaan itse pysyin terveenä, vaikka jalat oli välillä todella paskana rasituksesta. Se meni kuitenkin aina nopeasti ohi. Nuorena palautuu päivässä vaikka takana olisi 30 kilsan täyspakkausmarssi maastossa.

Vierailija
77/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nähdä kun siellä leviää noro ja alokkaat juoksee oksennellen ja ripuloiden pitkin metsiä!

Varmaan korkeampi-arvoiset istuvat tuossa tapauksessa tiukasti vessassa ja oksentamisen lomassa moittivat laiskoja varusmiehiä.

Vierailija
78/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän jo lähtökohtaisesti kotia saikulle jäämistä erikoisena. Jos intissä sairaana, niin sitten sairastetaan siellä. Näin on aina tehty.

Vierailija
79/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä käsittämättömämpää asiasta tekee, ettei viimeisintä tutkimusta virusten ilmalevitteisyydestä ja ilmahygieniasta hyödynnetä. Korona, influenssa, RS-virus, legioonalaistauti ja monet muut virukset leviävät hengitysilman kautta etenkin tiloissa, joissa on paljon ihmisiä ja huono ilmanvaihto. Kasarmeille voitaisiin sijoittaa ilmanpuhdistimia, far-UVC -lamppuja ja parantaa koneellista ilmanvaihtoa. Varusmiehiä voitaisiin ohjeistaa käyttämään hengityssuojaimia (FFP2, N95 jne) vähintään silloin kun on oireita. 

Kun virus leviää ilmateitse ja ilmanpuhdistus vähentää merkittävästi viruksen määrää ilmassa, on ilmiselvää että näin voidaan vähentää sairastelua. Mutta THL:n tyypit ja päättäjät mieluummin toistavat mantramaisesti "peskää käsiä", vaikka se ei toimi ilmaleviteisiä viruksia vastaan. Ilmahygienian parantaminen vaatii investointeja ja on väestötason torjuntatoimi, mikä pelottaa päättäjiä. Tämän takia on vaan helpompaa pysyä mukavuusalueella ja jättää vastuu viruksilta suojautumisesta yksilöille hokemalla "peskää käsiä". 

Ai niin, koronavirus pystyy heikentämään immuunijärjestelmän toimintaa, jolloin ihminen on alttiimpi sairastumaan sellaisille viruksille, jotka se terveenä voisi helposti päihittää. Heikentynyt immuunijärjestelmä muutenkin altistaa monenlaisille terveyshaitoille. Nyt kun korona on levinnyt holtittomasti suojatoimista luopumisen takia ja tilalle on tullut hälläväliä-mentaliteetti, osa ihmisistä on saattanut sairastaa sen jo useamman kerran, joten immuunijärjestelmän heikkenemisen tuovat ongelmat alkavat jo pikkuhiljaa näkyä väestötasolla. Long covidista puhumattakaan, se alkaa olla muualla maailmassa kasvava terveysongelma.

Vierailija
80/87 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä kun siellä leviää noro ja alokkaat juoksee oksennellen ja ripuloiden pitkin metsiä!

Varmaan korkeampi-arvoiset istuvat tuossa tapauksessa tiukasti vessassa ja oksentamisen lomassa moittivat laiskoja varusmiehiä.

Siellä on tänäkin keväänä ollut noroa. Tosin olivat sen takia eristyksessä kasarmilla. Ongelma on toki se, ettei vessat riitä kaikille sairastaville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi