Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te ketkä elätte pelkillä osinkotuloilla niin kuinka iso sijoitussalkku teillä on?

Vierailija
08.04.2026 |

Minulla on kasassa vasta 80 000e salkku ja ikää on 34 vuotta. Olen elänyt noin 7 vuotta erittäin nuukasti, asun pienessä yksiössä jotta voin laittaa pienestä palkastani kaiken ylimääräisen sijoituksiin. Tavoittelen sitä että pääsen pois työelämästä ja elän osinkotuloilla, se on elämäni suurin haave. 

M34

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksuinta olisi hakea tai luoda uusi työ, jotta haave ei olisi päästä pois siitä. Uusi, miellyttävä työ ei sulje pois jatkuvaa osakesäästämistä.

Tämäkin on ihan validi pointti. Itse en kuitenkaan oikein varmuudella tiedä, mikä realistisesti vielä keski-iässä saavutettava työ olisi sellainen, jossa jaksaisin käydä haaveilematta vapaudesta. Mulla on nyt ainakin 25 vuotta eläkeikään, enkä voi kuvitella että jatkan nykyistä työtä sinne asti. Mulla on muutamia ajatuksia täysin toisentyyppisistä töistä, joita haluaisin kokeilla, mutta nekin vaativat kouluttautumista. Oon tällä hetkellä vain muutaman vuoden päässä sen suuruisen salkun saavuttamisesta, että ehdotonta pakkoa työnteolle ei ole. Tulisin olemaan lähes 50, kun ehkä valmistuisin uuteen ammattiin. Siksi haluaisin sitä ennen, että rahaa on sen verran, että tarvittaessa pärjään vaikka uuden ammatin mukaista työtä ei löytyisi enää "niin vanhana". Täytyy sanoa, että tavallaan olen tyytyväinen että nuorena kouluttauduin kuitenkin hyvät tulot mahdollistavalle alalle, vaikka sittemmin on osoittautunut ettei se ala juurikaan kiinnosta pidemmän päälle - ja tuntuu kiinnostavan yhä vähemmän mitä enemmän ikää tulee. Joskus 25-35-vuotiaana jaksoi vähän vielä kiinnostaa. 

Vierailija
22/25 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 000e salkulla elää hyvin jos osinkotuotto on maltilliset 5%, silloin käteen jää vuodessa noin 20 000e. Näin pärjää jos on asuntolaina maksettu pois. 

Et osaa laskea.

Jos pääoma on 500 000 ja siitä saa 5% tuoton, niin pääomaveron jälkeen nettona saa 16 200 euroa vuodessa, mikä on kuukausitasolla 1350 euroa.

JOS saat sen 5% tuoton, mikä on nykyään haasteellista, ja JOS pääomasi ei pienene, mikä on nykyään jopa odotettavaa sotien maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään osakesalkkua. Minulla on perstaskussa paksu lompakko ja paljon käteistä patjan alla. Niihin ei pörssikurssien heilahtelut ulotu. 
Vanha konsti vaurastua.

Inflaatio syö rahasi arvoa. 

Min-Maxxaa omaa elämääsi jos haluat ja anna toisten elää omalla tavallaan.

Vierailija
24/25 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 000e salkulla elää hyvin jos osinkotuotto on maltilliset 5%, silloin käteen jää vuodessa noin 20 000e. Näin pärjää jos on asuntolaina maksettu pois. 

Et osaa laskea.

Jos pääoma on 500 000 ja siitä saa 5% tuoton, niin pääomaveron jälkeen nettona saa 16 200 euroa vuodessa, mikä on kuukausitasolla 1350 euroa.

JOS saat sen 5% tuoton, mikä on nykyään haasteellista, ja JOS pääomasi ei pienene, mikä on nykyään jopa odotettavaa sotien maailmassa.

Keskimääräinen tuotto tyyliin yli sadan vuoden ajalta on 7%, sisältäen maailmansodat ym. Salkusta kannattaa nostaa rahaa sivuun jo etukäteen silloin, kun sen arvo on kehittynyt hyvin. Ja pitää se raha sitten korkorahastossa, määräaikaistalletuksessa tms. Eli jos mun salkku on nyt hyvin plussalla, niin nostan jo valmiiksi ensi vuoden rahat jemmaan. Silloin mun ei tarvi nostaa rahaa siinä tilanteessa, kun sota syttyy ja salkun arvo putoaa. On täysin luonnollista, että salkun arvo välillä myös laskee, uusi huippu tulee kyllä taas ennemmin tai myöhemmin. 

Vierailija
25/25 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa laskea.

Minulla kyllä about kaikki sijoitukset tuottaa enemmän kuin 5% vuodessa. Indeksirahastot, ETFt, useimmat osakkeet. En ole kovin hyvä osakepoimija, joten joidenkin ostamieni osakkeiden arvo on laskenut reilustikin, mutta pääsijoitukset ovat noissa muissa instrumenteissa, ja niistä kyllä helposti saa 5% ja paljon enemmänkin vuodessa.