Miksei jakseta pukeutua naamiaisiin? Tylsää synttärisankarille...
Osa lapsista (vanhemmista) on satsannut aina pukuun, osa tulee mekoissa tai suorissa housuissa. Miksi?
Köyhä saa olla, mutta ei avuton!
Kommentit (44)
Asuimme ennen ulkomailla ja mieheni työnantaja järjesti kerran isot naamiaiset. Paikalla on bändi, buffet ja loistava fiilis kaikilla muilla paisti niillä kolmella suomalaisella, jotka olivat olevinaan cooleja eivätkä pukeutuneet. Paikalla oli reilut 200 eri tavoin pukeutunutta vierasta ja me kolme ididoottia suomalaista joukossa tavallisissa vaatteissa. Se oli niin noloa, että olisi mieli tehnyt vajota maan alle. Silloin päätin, että kunnioitan aina jatkossa kutsujan toivomusta, oli pukukoodi mikä hyvänsä.
Sittemmin olen järjestänyt Suomessa mm. tuparit naamiaisten hengessä ja ne onnistuivat todella mahtavasti. Meillä on lapsilla monia naamiaisasuja ja oikein harmittaa, että suomalaiset ovat perinteisesti niin tosikkoja ja mukavuuden haluisia, ettei edes lapsia viitsitä pukea naamiaisasuihin.
Yleensä on sitten niin, että tytöt pomppivat HM:n valmiissa prisessapuvuissa (helppohan niitä on ostaa ja ' panostaa' asiaan) niin ihQuina ja poikia ei voisi vähempää kiinnostaa.
Varmaan suurimmalla osalla vieraista on kuitenkin naamiaisasu, joten eivät juhlat varmaan pilalle mene yhden poikkeavan takia.
Enemmän minua harmittaa ne lapset, jotka lähetetään juhliin tavallisissa kotivaatteissaan, jopa ehkä vähän likaisissa.
Juhlan sankaria kunnioitetaan pukeutumalla juhla-asuun (tai ainakin siististi), ellei kutsun mukana ole tullut erityisohjeita pukeutumisen suhteen.
ehkä niihin tíimarin tee se itse 5 minuutissa -kyhäelmiin voi joitakin lapsia ymmärrettävästi hävettääkin pukeutua naamiasiin mentäessä.
puetteko te sitten väkisinkin esim häihinkin vaan verkkarit ja salihousut kun ei sillä nyt oikeesti ole väliä mitä päällensä laittaa eikä viitsitä nähdä vaivaa?
Pari krt olen noin toiminut ja molemmilla kerroilla se oli syksee: omiin pukuihinsakin sonnustautuneet innostuivat kokeilemaan kyläpaikan " vieraita" vaatteita ja siitä on tullut kiva leikki.
Ei varmaan onnaa, jos on hurjasti vieraita, mutta alle kymmenen, isomman lapsen kanssa ainakin.
Naamiaisasu ei vaadi isoja rahoja. Kaapista voi hyvällä mielikuvituksella saada kasaan asun, kirpparilta saa halpoja lisävermeitä... mutta hiukan viitseliäisyyttä se varmasti vaatii.
Ja joo: aina kaikki lapset eivät halua pukeutua, esim. oma poikani kieltäytyi viime vappuna (4-vuotiaana) pukeutumasta tarhan vappunaamiaisiin, ja siinä ei suostuttelu tehonnut. Tätä pitää kunnioittaa, eikä asiasta kannata liikaa tehdä numeroa - pääasiahan on hauskanpito.
Vierailija:
Lähinnä jonkun kielioppiongelmaisen katkeralta tilitykseltä.T. psykologi, joka ymmärtää tavallaan ap:n pointin, mutta jonka lasta ei myöskään väkisin pueta pelleksi.
:D kielioppiongelmainen indeed, nimim. 6 ällää ylioppilaskirjoituksissa ja maisterin paperit taskussa, tieteellistäkin tekstiä on tullut melkoisesti tuotettua. enkä edes katkera. no mutta sehän meni jo aiheen viereen :)
luulisi psykologin tunnistavan puolustuskannan silloin kun se on noinkin selvä (" minun lapseni ei ikinä ikinä IKINÄ.." )? mutta tuo yksittäinen tapaus sikseen, ne kenen lapset ei tykkää naamiaisasuihin pukeutumisesta on tosiaan tapaus erikseen. itse en ole sellaisia tavannut, mutta selvästi joillakin sellaisia lapsia siis on. olisiko silloin korrekti tapa kysyä juhlien järjestäjältä miten tämä toivoisi meneteltävän, ja mainita että lapsi tuntee olonsa epämukavaksi naamiaisasussa? tämä vastausehdotuksena myös tuohon kysymykseen, jonka joku esitti, en muista numeroa.
t. 11
Mielestäni lapsi todellakin saa päättää itse, pukeutuuko naamiaisasuun vai ei. Taidat olla melkoinen tyranni, en todellakaan haluaisi olla sinun lapsesi.
Mitä iloa siitä on kenellekään, jos pakotan lapset asuihin.
mutta ne esittääkin sarjamurhaajaa tai psykopaattia.
Nehän aina sulautuu joukkoon ja pukeutuu normaalisti!
Vierailija:
ehkä niihin tíimarin tee se itse 5 minuutissa -kyhäelmiin voi joitakin lapsia ymmärrettävästi hävettääkin pukeutua naamiasiin mentäessä.
puetteko te sitten väkisinkin esim häihinkin vaan verkkarit ja salihousut kun ei sillä nyt oikeesti ole väliä mitä päällensä laittaa eikä viitsitä nähdä vaivaa?
pakotatteko silloin kuitenkin pukemaan juhlavatteet kun niissä nyt vaan kuuluu mennä ja kun muillakin on, vai annatteko mennä collegepuvussa?
Nimim. meidän poika se vaan halusi pukeutua kivenkovaan spiderman asuunsa ristiäisiä varten ;)
Jos Mette-Maarit 4 v haluaa ehdottomasti naamiaiset, keksikää nyt ihmeessä sellainen puku, mihin lapsi HALUAA pukea.
Mitä hemmetin virkamieslapsia teillä asuu, jotka EI halua leikkiä?!
nimim. mun lasta hävettäisi jos sillä ei olisi naamiaispukua kun muilla on
iin. Ne oli laittanu siihen jonkun typerän pukukoodin. Mutta mä en halua semmosissa vaatteissa keekoilla. Mä laitan vaan jonku kivan juhlamekon, miks en vois laittaa? Sitä paitsi mulle on pienestä asti opetettu että kutsun lähettäjää ei tarvitse kunnioittaa , saa laittaa mitä ihan itse haluaa. Nii-i. 23
kun niitä naamiaisia on useammat peräkkäin, niin koko ajan ei jaksaisi keksiä uutta kivaa.
Siksi kun töissä on kiire ja elämässä muutenkin hässäkkää niin ei vaan jaksa inspiroitua kaikkeen ylimääräiseen pikkukivaan.
Siksi kun joskus oli periaate ettei hankita turhaa krääsää vaan naamiaisiin sonnustaudutaan oman kaapin antimista jne. - niitä onkin yllättävän vaikea löytää.
Siksi kun en ymmärrä miksi joka ikisten synttäreiden pitäisi olla elämää suurempi spektaakkeli ja kaikilla muksuilla se Prismasta varta vasten ostettu prinsessa tai batmanpuku. Voisko joskus synttäreiden teemana olla ihan vaan synttärit.
Siksi kun pidin 2x30 euroa liian kovana hintana kahden lapsen puvuista kaverin synttäreitä varten. Toki jos olisin tiennyt, että näitä naamiaisia on tänä keväänä viidet, olisin ne pirun batmanpuvut ostanut heti.
Ja kyllä, rakastan lapsiani kaikesta huolimatta.
on se kumma kun lapset on vaan kerran pieni niin ei silti viitsitä nähdä vähän vaivaa. luuletteko ettei lapsenne muista loppuelämäänsä kivoina muistoinna kaikkia niitä synttäreitä ja naamiaisia? lapsille ne on paljon isompia ja tärkeämpiä asioita noi synttärijuhlat/naamiasiet kuin vanhemmille joille ne tuntuu oelvan vaan pakollinen riesa usein. eipä ne lapset tosin tappiin asti niitä juhlia pyydä järjestää...
mutta on se hyvä että ne turhta pukurahat säästyy sitten mamman pikkujouluihin ostettavaan lumppu-asuun, tai kasvohoitoon petolinnu perseelle.
Minä en lasta pakota naamiaisasuun, jos ei halua. Juhlavaatteiden kanssa eriasia. Ne vedetään päälle ja sillä selvä, jos ollaan esim. häihin menossa. Ei minua haittaa, vaikka meidän lapsen naamiaissynttäreillä ei kaikki pukeudu. Tosin niitä tuskin tulee. Jos oma lapsi intona, luulisi sen riittävän.
Lähinnä jonkun kielioppiongelmaisen katkeralta tilitykseltä.
T. psykologi, joka ymmärtää tavallaan ap:n pointin, mutta jonka lasta ei myöskään väkisin pueta pelleksi.