Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki hampaat pois monelta sydänleikkaukseen menevältä

Vierailija
07.04.2026 |

Ei mikään ihme sillä olen tavannut monia +50v ukkoja joiden mielestä hampaiden peseminen on turhaa hommaa. Tosin ei harvinaista edes alle 30v miesten kohdalla. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/acce2b91-7d81-4619-9f5a-afcb9656c921

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten naiset jaksavat katsella noita ukkoja, jotka eivät viitsi hampaistaan pitää huolta.

Minä taas en ymmärrä lääkäreitä, jotka heittävät faktoina mielipiteitään. Tosielämässä hampaita harjataan, mutta koska julkisella puolella ei ole aikuisille hammaslääkäriaikoja, niin hammaskiven poisto ja hampaiden paikkaaminen jäävät tekemättä. Ei niinä paljoa harjaaminen ja lankaaminen auta, jos syljen koostumus on sellainen, että hammaskiveä ja sen myötä tulehdusta syntyy.

Todellisuudessa suurin osa sydänleikkauspotilaista saa pitää ihan kaikki hampaansa!

Iäkkäät ovat  vasta viimeisen 15v ajan olen päässyt kunnalliselle, sitä ennen piti hammashoito hoitaa yksityisellä, joka on todella kallista, eikä kaikilla ole varaa. 

Ja myös hammashoidossa keitys on mennyt eteenpäin ja kehittynyt ja yksi syy miesten  hampaiden huonoon kuntoon on varmasti raha ja vasta 2000-luvulla on annettu  hoidonvalitus ja heidän lapsuuden ajan hono ravinto ja  äidin odotusajan ravinto, joka näkyy heikompana luustona.  Ja hammaslangat ja hammasväli-harjat ovat tulleet käyttöön vasta 2000-luvulla, sitä ennen otettiin ruuan jätteet hampaiden välistä puutikulla, eikä niitä sen kummemmin putsattu . 

Vierailija
42/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ nainen  ja  harjaan hampaat aamuin illoin ja silti oli tulehdus hammasjuuressa. Ei hammashygienia aina auta kun vanhenee... en edes ole vanha!!!!

Yksi syy on varmasti luuston heikkeneminen ja hitaampi luuston uusiutuminen, joka kohtaa meitä kaikkeja, jos saa elää pitkän  elämän, ihan samalla tavalla kuin näön ja kuulon heikkeneminen. 

Myös sairaudet ja lääkkeet vaikuttavat. Tämä on se yksi hinta, jonka jokainen maksaa eletystä elämästään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää näin miehen näkökulmasta (joka hoitaa hampaitaan) että miten te naiset voitte suudella miehiä tai olla heidän lähellään kun hengitys haisee hirveältä? Tiedän useammankin miehen joilla haisee hengitys useamman metrin päähän ja heidän lähellä ollessa täytyy välillä pidätellä hengitystä koska muuten alkaa oksettaa.   

Ei voikaan. En suudellut koskaan kahta miesystävääni ja toisella oli selvästi suussa reikiä, tulehdusta. 

Pahinta etten voinut sanoa tätä asiaa hänelle. Oli ulkomaalainen ja pelkäsin loukkaavani. Toisaalta minua loukkasi se löyhkä.

En liioittele jos sanon että iso osa suhteen loppusen syistä oli huono suuhygienia. Aloin jopa miettiä tekeekö sen tahallaan. Kyllä ne tunteet kuivuu tuollaisia jatkuvasti kelatessa. Saattoi olla masentunut mutta silti! Ostin hänelle hammasharjankin jonka pisti suuhunsa silloin tällöin.

Vierailija
44/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärit ovat kallistuneet aika lailla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös toisinaan hoidon taso on vain tyydyttävää. 

Luulisi että sitä paremmin hoitaisi hampaitaan mutta ei... 

"emmää mitään hammasvälejä ole ikinä puhdistanut" 

Hammashoitaja selitti minulle innoissaan, miten hammaslankaa käytetään ja totesi sitten, että eihän tää lanka mahdu sun hampaiden väliin, nyt se  jäi kiinni. Tästä on aikaa noin 20 vuotta ja edelleen sama tilanne. Miten puhdistaa hammasväli, jota ei ole?

Minä käyn yksityisellä suuhygienistillä vähintään vuoden välein tästä syystä. On sen arvoista.

Vierailija
45/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, vai tarua! Mammat tuntevat huonohampaisia miehiä ihan valtavasti. Millaisessa seurassa te viihdytte? Jokainen tuntemani mies hoitaa hampaitaan.

Vierailija
46/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä löyhkän haistamisessa on yksilöllisiä eroja. Itse haistan esim. sen proppujen hajun usein jo kauas, vaikka itsellenikin niitä ajoittain tulee. Puolisoni ei kyseistä hajua ilmeisesti haista ollenkaan tai se ei kuvota häntä, vaikka hänelle niitä ei (onneksi) tule. Puoliso on muuten neuroottinen hajuista, mutta silti ei tuota haista. 

Haistan myös suunnilleen, mitä keskustelukumppani on viimeksi syönyt, jos siitä ei ole kauan. Sekin on aika ällöä, vaikkei sille oikein mitään voi. Edesmennyt mummoni haistoi angiinan. 

Vierailija
47/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex sanoi, ettei voi pestä hampaita, kun niihin alkaa sitten sattua, eikä etenkään aamuisin, koska maha menee kuulemma hampaiden harjaamisesta ripulille. 

Vierailija
48/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystynyt pesemään hampaita raskausaikana. Tai olisi pitänyt olla joka päivä uusista hammasharja. Mua oksetti käytetyn hammasharjan haju. 

Hammasharjan voi aina liottaa Coregassa tai muussa proteeseille tarkoitetussa liuoksessa, jos se hajusta on kiinni. 

Vierailija
49/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän sähköhammasharjat ovat tosi tehokkaat. Kun päivittäin harjaa  ei ikenet vuoda verta ja pysyy kalusto kunnossa.

Minä harjaan perinteisellä hammasharjalla noin kaksi kertaa viikossa. Koskaan ei ole ikenet vuotaneet verta.

Vierailija
50/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva napostelu, sokeriset ja hapokkaat juomat. Hammasvälien puhdistamatta jättäminen. Jne. Mulla oli reikiä lapsena, kun ei kukaan suuremmin patistanut hampaiden hoitoon. Nyt ikää 53v ja ehjät hampaat. Tai on ne vanhat amalgaamit toki. En syö jatkuvasti. Pesen hampaat, puhdistan hammasvälit. Purskutan fluoriliuoksella muutaman kerran kuukaudessa. 

Vierailija
51/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä +50v ja iäkkäät sukupolvet kuuluvat ikäluokkaan, etteivät ennen 2000-lukua kuuluneet kunnallisen hoidon piiriin, vaan käyttivät yksityisiä palveluita, koska hammashoitolaki tuli asteittain voimaan, eikä juuri niitä korvattu.

Ja moni jätti hampaansa hoidattamatta, koska hammaslääkäriaikoja oli vähän, kun hammaslääkäreistä oli pulaa ja Kela korvaus pieni, toisin kuin nykyään. Ja hoidoksi riitti, että mentiin sieltä mistä aita matalin ja kaikilla ei ollut edes varaa, kun joku paikkaus saattoi monta sataa eroa. 

https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2000/149

En tiedä missä kohtaa se ikäraja tarkalleen ottaen meni mutta  itse olen 53 v ja aina olen päässyt julkiselle. En ole koskaan käynyt yksityisellä. 

Vierailija
52/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä +50v ja iäkkäät sukupolvet kuuluvat ikäluokkaan, etteivät ennen 2000-lukua kuuluneet kunnallisen hoidon piiriin, vaan käyttivät yksityisiä palveluita, koska hammashoitolaki tuli asteittain voimaan, eikä juuri niitä korvattu.

Ja moni jätti hampaansa hoidattamatta, koska hammaslääkäriaikoja oli vähän, kun hammaslääkäreistä oli pulaa ja Kela korvaus pieni, toisin kuin nykyään. Ja hoidoksi riitti, että mentiin sieltä mistä aita matalin ja kaikilla ei ollut edes varaa, kun joku paikkaus saattoi monta sataa eroa. 

En tiedä missä kohtaa se ikäraja tarkalleen ottaen meni mutta  itse olen 53 v ja aina olen päässyt julkiselle. En ole koskaan käynyt yksityisellä. 

Aa tuossa se lukeekin. Se oli siis tuohon aikaan kuntakohtaista. Jatkoin lukion jälkeen käymistä samassa hammashoitolassa. 

"Vuonna 1997 käytännössä yli puolet kuntien tai kuntayhtymien ylläpitämistä terveyskeskuksista järjesti hammashoitopalveluja ilman ikään perustuvia rajoituksia" 

Vierailija
53/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen 53 ja päässyt aina halutessani julkiselle ja nuorena sitten myös YTHS:lle. 

Vierailija
54/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex sanoi, ettei voi pestä hampaita, kun niihin alkaa sitten sattua, eikä etenkään aamuisin, koska maha menee kuulemma hampaiden harjaamisesta ripulille. 

Eipä ihme että on ex 😅

Vierailija
55/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärit ovat kallistuneet aika lailla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös toisinaan hoidon taso on vain tyydyttävää. 

Luulisi että sitä paremmin hoitaisi hampaitaan mutta ei... 

"emmää mitään hammasvälejä ole ikinä puhdistanut" 

Hammashoitaja selitti minulle innoissaan, miten hammaslankaa käytetään ja totesi sitten, että eihän tää lanka mahdu sun hampaiden väliin, nyt se  jäi kiinni. Tästä on aikaa noin 20 vuotta ja edelleen sama tilanne. Miten puhdistaa hammasväli, jota ei ole?

Hammasvälisuihku? Tyttärellä on raudat ja tuo on hyvä kun lankaa ei voi käyttää. 

Vierailija
56/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on ruokavalio eikä hampaiden hoito. Kun syö hiilihydraattikuonaa niin hampaat mätänee suuhun.

Housussas on kuonaa.

Vierailija
57/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään selitys sille, että kaikki hampaat poistetaan. Hampaat eivät itsestään tuhoudu, vaan jos omahoito laiminlyödään. Harvinaisia poikkeuksia on, kuten äärimmäisen kuiva suu. Silti hyvin monella kuivasuisella on vain lievää paikkaamisen tarvetta.

Vanhemmista miehistä moni vielä tupakoi ja se aiheuttaa suu- ja hammasongelmia ja siitäkin huolimatta vaikka hampaat pestäisiin. Nuoremmille miehille hampaiden pesusta on tullut kotona opittu tapa, mutta vanhemmille miehille ei hampaiden pesemistä ole välttämättä kotona opetettu. Koulutustasolla ja ammatin valinnallakin merkitystä hampaista huolehtimiseen ja jos rahasta on tehnyt tiukkaa tai rahalle on löytynyt muuta käyttö hampaiden huolehtimisesta on tingitty ja hammaslääkäriinkin on menty vasta ärjyn hammassäryn iskiessä. Yllättävän moni mies myös pelkää hammaslääkäriin menemistä, mutta sen ei kyllä pitäisi olla este hampaiden pesemiselle.

Vierailija
58/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten naiset jaksavat katsella noita ukkoja, jotka eivät viitsi hampaistaan pitää huolta.

Minä taas en ymmärrä lääkäreitä, jotka heittävät faktoina mielipiteitään. Tosielämässä hampaita harjataan, mutta koska julkisella puolella ei ole aikuisille hammaslääkäriaikoja, niin hammaskiven poisto ja hampaiden paikkaaminen jäävät tekemättä. Ei niinä paljoa harjaaminen ja lankaaminen auta, jos syljen koostumus on sellainen, että hammaskiveä ja sen myötä tulehdusta syntyy.

Todellisuudessa suurin osa sydänleikkauspotilaista saa pitää ihan kaikki hampaansa!

Iäkkäät ovat  vasta viimeisen 15v ajan olen päässyt kunnalliselle, sitä ennen piti hammashoito hoitaa yksityisellä, joka on todella kallista, eikä kaikilla ole varaa. 

Ja myös hammashoidossa keitys on mennyt eteenpäin ja kehittynyt ja yksi syy miesten  hampaiden huonoon kuntoon on varmasti raha ja vasta 2000-luvulla on annettu  hoidonvalitus ja heidän lapsuuden ajan hono ravinto ja  äidin odotusajan ravinto, joka näkyy heikompana luustona.  Ja hammaslangat ja hammasväli-harjat ovat tulleet käyttöön vasta 2000-luvulla, sitä ennen otettiin ruuan jätteet hampaiden välistä puutikulla, eikä niitä sen kummemmin putsattu . 

Tässä keskustellaan nyt 50+ (miehistä), jotka olivat noin 35v siinä vaiheessa, kun julkinen hammaslääkäri mahdollistui kaikille. Miksi julkinen terveydenhoito ei ole viimeisen 15 vuoden aikana tehnyt mitään, että suomalaisten hampaat saataisiin kuntoon?

Vierailija
59/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen laiska ja pesin vain iltaisin ja kyllä muurautui hampaat umpeen aika haipakkaa. Sitten aloin pesemään aamuin illoin ja kummasti se vaan vaikuttaa kun nyt ei kerry laastia juurikaan

Minulla silti tulee hammaskiveä. Hammasvälitkin otan.

Vierailija
60/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen säännöllisesti hampaat ja lankaan myös niitä. Kuitenkin joka kerta kun menen hammaslääkäriin vuotaa ikenet verta ja saan moitteita etten pese hampaita tarpeeksi hyvin. Pesen sähköhammasharjalla niin, että oikeasti se harja on siellä ienrajassa ja hinkutan ienrajat läpi. Silti ne valuu verta kun hammaslääkäri tökkii niitä metallisella työkalulla. 

Ilmeisesti mulla on ollut viimeiset 30 vuotta ientulehdus. Ei oo tippunut vielä hampaat. Eli ainakaan tuon uutisen perusteella en sit kuitenkaan ihan surkeasti oo pessyt 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä