Kokoomuksen säästövinkit työllisille: Eroa ammattiliitosta!
Ammattiliitosta eroaminen ja pelkkään työttömyyskassaan liittyminen voi tuoda palkansaajalle jopa 800 euron vuotuisen säästön, ilmenee Verkkouutisten esimerkkilaskelmasta.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ammattiliitosta-eroamalla-voi-saastaa-jo…
Miten niin sinimusta hallitus?
Kommentit (81)
Olen viime vuonna eronnut ammattiliitosta. Tällä hetkellä ei ole pysyvää yhtä työnantajaa vaan useampi, joten koen liian vaivalloiseksi maksella jäsenmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK vuosia mainosti että paikallinen sopiminen on hyvä ja ammattiliitot paha koska TES on vain minimi ja halutessaan hyvälle työntekijälle voidaan maksaa enemmänkin.
Nyt naamiot on riisuttu ja nähty mitä paikallinen sopiminen on: Työntekijöiden palkkojen ja etujen romuttamista, ja kun ovat vielä lähteneet ammattiliitoista niin näillä ei ole mitään taustatukea kasvottomia jättiyrityksiä vastaan.
Todella moni joutuu palkkatyön sijasta menemään työkokeiluun koska tessin minimit ovat niin korkeita ettei ihmisiä kannata palkata. Ilmaista työtä tekeviä on satoja tuhansia. Mieluusti he ottaisivat palkkaa vaikka 5 tai 7 euroa tunnilta, mutta se ei ole mahdollista koska järjestelmä salliin vain joko tessin mukaisen palkan tai sitten ilmaistyön.
Jep. Tämä on ammattiliittojen merkittävin saavutus. Eivät katsoneet aiheelliseksi puolustaa työttömien oikeuksia, koska vain työssäkäyviltä tulee ammattiliittoihin rahaa.
Miksi maksaa ammattiliitolle, joka kannattaa työttömien palkattoman työnteon sisältäviä palveluita.
Nuoret ei saa työuraa auki, koska ilman suhteita saatuja kesätyöpaikkoja he leimautuvat yhteiskunnan maksamien palveluiden myötä työelämän ulkopuolisiksi - työllistämiskelvottomiksi. Sieltä on paha ponnistaa työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK on lobannut jo vuosikymmeniä ihmisiä liittymään YTK:hon. Sieltä ei saa oikeusapua epäreilujen irtisanomisten yhteydessä, se ei pidä yhdenkään jäsenen etuja esim. työtaisteluissa, ja sitä ei kiinnosta pätkääkään vaikka sen jäsenten työehtoja heikennetään yksipuolisesti.
Valitettavasti tyhmin 10% kansasta lankeaa tähän propagandaan ja lähtee TYÖNANTAJAN lobbaamaan yleiskassaan.
Mä oon nyt säästäny joku 5000 euroa ku en oo kuulunu liittoon 14 vuoteen nii kyl sil jo yhen hyvän juristin palkkaa
Kyllä joudut harkitsemaan oikeusprosessiin ryhtymistä jos budjettisi on 5000 euroa😂
Pointtina on se et ammattiliitton jäsenyysmaksu 50 €/kk on sama ku ostais ihan helvetin ylikalliin vakuutuksen vanhaan autonromuun.
99% ihmisistä ei käy elämänsä aikana mitään oikeudenkäyntejä työnantajaa vastaan.
Ei niin. Yleensä se liiton lakimiehen puhelinsoitto riittää saamaan työnantajan ruotuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK on lobannut jo vuosikymmeniä ihmisiä liittymään YTK:hon. Sieltä ei saa oikeusapua epäreilujen irtisanomisten yhteydessä, se ei pidä yhdenkään jäsenen etuja esim. työtaisteluissa, ja sitä ei kiinnosta pätkääkään vaikka sen jäsenten työehtoja heikennetään yksipuolisesti.
Valitettavasti tyhmin 10% kansasta lankeaa tähän propagandaan ja lähtee TYÖNANTAJAN lobbaamaan yleiskassaan.
Mä oon nyt säästäny joku 5000 euroa ku en oo kuulunu liittoon 14 vuoteen nii kyl sil jo yhen hyvän juristin palkkaa
Kyllä joudut harkitsemaan oikeusprosessiin ryhtymistä jos budjettisi on 5000 euroa😂
Pointtina on se et ammattiliitton jäsenyysmaksu 50 €/kk on sama ku ostais ihan helvetin ylikalliin vakuutuksen vanhaan autonromuun.
99% ihmisistä ei käy elämänsä aikana mitään oikeudenkäyntejä työnantajaa vastaan.
Ei niin. Yleensä se liiton lakimiehen puhelinsoitto riittää saamaan työnantajan ruotuun.
Kuule se lakimies ei viitsi sormeaan liikuttaa ja ainoa apu tulee olemaan neuvo, että hoida itse ongelmasi ilman ammattiliiton apua. Yleensä sen yksittäisen jäsenen etujen ajaminen lisäisi vain ammattiliiton työntekijän/"lakimiehen" työmäärää ja liiton toiminnan edistämisen kannalta sillä sama merkitys kuin kärpäsenpaska valtameressä.
LIITOSTA EI KANNATA EROTA MILLOINKAAN VAIN TYHMÄT EROAVAT JOILLA ON KUSTA JA PASKAA PÄÄSSÄ..
PERSU..
Itse olen vakavissaan miettinyt eroa kun katsoo teollisuusliiton toimintaa. Työläisille neuvotellaan 1,3% palkan korostus joka ei kata edes alkuun yleistä hintojen nousua. Isoille johtajille siellä tulee lähes 50% palkankorotukset. Ja se pahin ne rahoittaa vassaripoliitikkojen vaalikampanjoita jotka ei työläisille mitään muuta halua kun suurempia kuluja, lisää maksuja ja uusia veroja sen lisäksi kun vanhoja veroja korotetaan
kyllä lakimies kun soittaa niin työnantaja on helisemässä,on omaa kokemusta tästäkin asiasta !!!!
siis pysy liitossa.
En ole ikinä kuulunut liittoon, enkä kassaan. Valinnasta ei ole ollut kuin etuja. Omat sopimukset ovat paljon liittojen sopimuksia parempia, eivätkä ne maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuulunut liittoon, enkä kassaan. Valinnasta ei ole ollut kuin etuja. Omat sopimukset ovat paljon liittojen sopimuksia parempia, eivätkä ne maksa mitään.
Ihan aina on jokainen voinut sopia millaiset työehdot tahansa. Työehtosopimuksissa on vain minimit, joiden alle ehtoja ei saa sopia.
Pidä huoli työkyvystäsi, sillä jos siihen tulee mitään kuprua, sinun neuvotteluasema menee samoin tein.
Hyvä Kokoomus! Mitä enemmän ikää (ja järkeä päähän) tulee, sitä hullumpana pidän nuoruudessa kannattamiani näkemyksiä ja ideologioita. No, mieltään voi onneksi muuttaa ja moni niin tekeekin jahka ennättää/joutuu palaamaan yliopiston kirjastosta ja utopistisista fantasioista arkitodellisuuteen. -pienituloinen mutta ahkera duunari, entinen vassu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aina on jokainen voinut sopia millaiset työehdot tahansa. Työehtosopimuksissa on vain minimit, joiden alle ehtoja ei saa sopia.
Pidä huoli työkyvystäsi, sillä jos siihen tulee mitään kuprua, sinun neuvotteluasema menee samoin tein.
Ensimmäiset 48 v. kesätöistä lähtien on mennyt aivan hyvin näin. Jos nyt tulee jotain pientä miinusta menetelmästä, niin tulee. Kestän sen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Siitäpä säästöä tuleekin kun työnantaja ilmoittaa alentavansa palkkaasi seuraavalla TES-jaksolla 25% ja sinulla on taustajoukkoina työnantajien taskussa oleva Loimaan kassa tai YTK joka lähinnä nauraa epätoivollesi.
Kokemuksesta (10% palkanalennus, kun vanha tehtävä "loppui" - työt tosin pysyivät samana) voin kertoa, että pääluottamusmieheltä sai lähinnä jaxuhalin - kommentti oli tyyliin "onhan se periaatteessa väärin, mutta ei näistä kannata oikeuteen läheteä..."
Jäsenyys loppui siihen.
Samaa tahtia, kun suomalaiset ovat eronneet liitoista, on työvoiman hyväksikäyttö, kyykyttäminen ja kaikenlaiset pilipali nollasopimukset, vuokratyö ja simputus työmarkkinoilla lisääntynyt valtavasti.
Sitä tosiaan saa mitä tilaa.
Myös EK on liitto. Kaikki perseloiskokkareet joukolla eroamaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tahtia, kun suomalaiset ovat eronneet liitoista, on työvoiman hyväksikäyttö, kyykyttäminen ja kaikenlaiset pilipali nollasopimukset, vuokratyö ja simputus työmarkkinoilla lisääntynyt valtavasti.
Ei vaan ihmiset ovat eronneet liitosta samaan tahtiin kuin ovat huomanneet, että ammattiliitolle he ovat arvokkaita vain maksaessaan jäsenmaksuja. Kun tarvitsee ammattiliitosta apua, niin viimeistään siinä vaiheessa huomaa ettei jäsenmaksujen maksamisesta ollut muuta hyötyä kuin työrauhan ylläpitämisessä... katos kun joissakin työpaikoissa ei katsota hyvällä ammattiliittoon kuulumattomia.
Pelkästään työttömyyskassaan liittymällä saa saman työttömyysturvan huomattavasti halvemmalla. Lisäksi ammattiliitto on ylimääräinen välikäsi, jonka seurauksena se työttömyyskassan jäsenyys voi olla alkanut myöhempään kuin ammattiliiton jäsenyys tai et koskaan ole ollut työttömyyskassan jäsen tai oletkin yllättäin eronnut työttömyyskassasta. Parempi hoitaa itse työttömyyskassan jäsenyyteen liittyvät asiat, niin ei jää ilman ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliiton tilaus: Ammattiliitto Pro: Kurjistamisen sijaan tarvitaan aidosti työllistymistä tukevia päätöksiä | Ammattiliitto Pro ry
"Pro vaatii pitkäjänteisempää otetta työvoimapolitiikkaan, riittäviä resursseja työvoimapalveluihin sekä työllistymistä tukevien palvelujen laadun parantamista. Erityisesti pitkäaikaistyöttömät ja heikossa työmarkkina-asemassa tarvitsevat työllistymisensä tueksi asiantuntevaa palvelua ja yksilöllisiä toimenpiteitä. Toistaiseksi hallitus on kunnostautunut lähinnä työllistymistä tukevien palvelujen ja työllistymisen porkkanoiden karsimisessa.
– Pelkästään työttömyysetuuden leikkaamisella ei saada yhtäkään työnantajaa rekrytoimaan työtöntä, jolla on osaamiseen tai työkykyyn liittyviä haasteita. Työmarkkinoille tarvitaan tasapainoa ja aitoja satsauksia työllistymisen edellytyksiin, Malinen painottaa.
Osana budjettiriihitavoitteitaan Pro esittää, että työnhakijan palveluprosessia virtaviivaistetaan, työnhakuvelvoitetta uudistetaan ja palkkatukea kehitetään työllistymistä paremmin tukevaksi. Henkilöperusteisen irtisanomisen ja määräaikaisen työsuhteen tarjoamisen helpottamisen valmistelu on puolestaan keskeytettävä.
Pron budjettiriihitavoitteisiin kokonaisuudessaan voi tutustua liiton verkkosivuilla. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun 5000 e ei juristin palkoilla kovin pitkälle riitä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tahtia kuin suomalaiset ovat eronneet liitoista ja puolueista, on alkanut näkymään piristymistä työelämässä. Pahin on ohitettu, eikä kukaan odota politiikkoja apuun. Politiikalla on se ongelma, että kun jäseniä on enää 2,5 % kansasta, mandaatti asettaa kaikki ehdokkaat, jotka menevät vaaleissa läpi, on menetetty. Mikään poliittinen ei ole enää aikoihin ollut uskottava. Seuraava askel on massatottelemattomuus yrityselämässä. Se on lähempänä kuin uskotte ja kauempana kuin toivon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun 5000 e ei juristin palkoilla kovin pitkälle riitä.
Mitä väliä, tuhlaamalla raha liiton juristiin saat; toisaalta, toisaalta ei, vastauksia.
Nii, miks ei olis? Mä oon duunari ja mulla on 30000 euroa säästössä?