Alkoholismi on tyypillistä ihan tavallisille työssä käyville
Mitkä merkit tässä jutussa mainitaan? https://www.iltalehti.fi/mieli/a/8b4edc82-528a-4e3d-8ac9-893d723ac97b
Kommentit (29)
EI ole, miksi joku olisi alkoholisti maailman onnellisimmasa maassa
Kyllä.
Ensin työ ja sitten huvi.
- tuurijuoppo
Miehet tarvitsevat vastapainoksi rauhaa koska naiset ovat luonteeltaan rauhanrikkojia. Ei sitä draama ja tosi-tv hömppä ihailua muuten kestä.
Puolisoni työskentelee vähittäiskaupassa. Hän taivastelee sitä ihmisten määrää, joka ostaa alkoholiacpäivittäin. Moni nuori työssäkäyvä mies ostaa joka päivä 6-8 olutta, viikonlopuksi laatikon tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
EI ole, miksi joku olisi alkoholisti maailman onnellisimmasa maassa
Iiiigori bongattu. Ne erottaa siitä, että vetävät joka asiaan mukaan "maailman onnellisimman maan", vaikka kaikki tietää, että kyselyssä ei ole kyse siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet tarvitsevat vastapainoksi rauhaa koska naiset ovat luonteeltaan rauhanrikkojia. Ei sitä draama ja tosi-tv hömppä ihailua muuten kestä.
Miten alkoholi ja rauha liittyvät toisiinsa? Tutkimusten mukaan alkoholi kohottaa stressitasoa useammalla eri mekanismilla.
Työssä käyvillä alkoilu on yleisempää kuin työttömillä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, se on jännä että nimenomaan miehille viina maistuu. Ymmärrän täysin et nuorena kun etsittiin kumppania, piti saada rohkasua ja ehkä jopa sosiaalisten suhteisen ylläpitämiseksi juhlittiin viikonloppuisin.
En ymmärrä yhtään sitä että pääsääntöisesti miehille jää päälle se (ehkä jo isältäänkin opittu) perjantaipullo. Keski-ikäisetkin miehet vetää oikein reippaat humalat lähes joka vk loppu tai ainakin joka toinen ja silloinkin kun ei juoda se tehdään vain kun vaimo tai seurustelukumppani käskee olemaan juomatta.
En ole koskaan ymmärtänyt mihin miehet tarvitsee viinaa suhteessa naisiin enemmän ja useammin. Lisäksi monestikaan miehelle ei välttämättä riitä se 1 tai 2 tölkkiä olutta saunan jälkeen vaan pitää juoda humalaan saakka tai niin kauan kun tontilla viinaa piisaa.
*olin itse nuorempana tällaisen henkilön avopuoliso ja kärsin siitä hänen hemmetin ryyppäämisestä, hänen saunailloista kavereittensa kanssa, baarissa pörräämisestä ja vähintään joka toinen vk loppu jomman kumman päivän viikonlopusta krapulassa makaamisesta. Olisin halunnut jotain muuta.
Ei se mitenkään pelkästään miehet ole. Itse olen nainen, tissuttelin joka ilta alkoholia 4-8 annosta noin 20 vuotta, kunnes keski-iässä vähensin merkittävästi suuren ylipainon ja huolestuttavien terveystarkastustulosten takia. Humalaan en juonut, vaan se oli sellaista tasaista "seitinohutta päiväkänniä" illat klo 20-02 arkisin. Painoin silloin 120 kg, joten esim. 8 annosta alkoholia hitaasti juotuna ei tuntunut kuin pieneltä rauhoitukselta, ei känniltä, eikä krapulaakaan tullut.
Kaljajuoppoja on kaikki kylät täynnä.
Alkoholia päivittäin tarvitsevat ovat jo todella pahasti alkoholisoituneita. Kyllä siihen syy löytyy, jos uskaltaa miettiä, miksi. Elämänhallinta huonoa, ehkäpä kotoa saatu malli, päämäärättömyys, laiskuus, tyhmyys, mielenterveysongelmat jne. Olen nähnyt noita muutamia suvussani enkä tunne sääliä. Narkkarit ovat sitten vielä kamalampi joukko.
Tummapaahtoinen kahvi, jossa vähän kunnon maitoa, on paras drinkki työpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvillä alkoilu on yleisempää kuin työttömillä.
Työssäkäyvä voi ostaa kalliimpia juomia ja perustella sen viiniharrastuksella, sama väkevämpien juomien kohdalla. Tuttu eli vuosia tällä linjalla ja vuorotyön ansiosta saattoi juoda välillä viikollakin huoletta. Nyttemin taitaa olla raitistunut, kun löysi raittiin kumppanin.
Työttömänä talous ei anna periksi kuin korkeintaan viikon puolentoista ilta juomisiin, sen jälkeen voikin olla kuivin suin kahdesta ja puolesta viikosta kolmeen viikkoon.
Yksikään vastaaja ei ole joko lukenut ap:n viestiä eli kysymystä, sillä siihen ei ole vielä vastausta tullut!
Luetun ymmärtäminen? Mikä olikaan se kysymys, mitäs siinä sanottiin? Ei ymmärrä.
Kukaan ei ole myöskään lukenut sitä lehtijuttua, josta tämä ap:n kysymys on?
Josssin aikaisemmassa jutussa sanottiin, että kokenut lääkäri näkee suurentuneet syökirauhaset potilaalla: alkoa kuluu.
Sylkirauhaset. Se kuulemma näkyy kasvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Sylkirauhaset. Se kuulemma näkyy kasvoissa.
Turpoavatko ne sylkirauhaset?
Tyypillinen alkoholisti käy töissä vai tyypillinen työntekijä on alkoholisti? Väitteissä on iso ero.
Alkoholi on ainoa laillinen päihde niin sen käytöstä on aivan turha valittaa.
Joo, se on jännä että nimenomaan miehille viina maistuu. Ymmärrän täysin et nuorena kun etsittiin kumppania, piti saada rohkasua ja ehkä jopa sosiaalisten suhteisen ylläpitämiseksi juhlittiin viikonloppuisin.
En ymmärrä yhtään sitä että pääsääntöisesti miehille jää päälle se (ehkä jo isältäänkin opittu) perjantaipullo. Keski-ikäisetkin miehet vetää oikein reippaat humalat lähes joka vk loppu tai ainakin joka toinen ja silloinkin kun ei juoda se tehdään vain kun vaimo tai seurustelukumppani käskee olemaan juomatta.
En ole koskaan ymmärtänyt mihin miehet tarvitsee viinaa suhteessa naisiin enemmän ja useammin. Lisäksi monestikaan miehelle ei välttämättä riitä se 1 tai 2 tölkkiä olutta saunan jälkeen vaan pitää juoda humalaan saakka tai niin kauan kun tontilla viinaa piisaa.
*olin itse nuorempana tällaisen henkilön avopuoliso ja kärsin siitä hänen hemmetin ryyppäämisestä, hänen saunailloista kavereittensa kanssa, baarissa pörräämisestä ja vähintään joka toinen vk loppu jomman kumman päivän viikonlopusta krapulassa makaamisesta. Olisin halunnut jotain muuta.